SEO

SEO Uyumlu Web Sitesi Nedir?

İnternet kavramının sosyal yaşantımız içerisinde artan payıyla birlikte markaların potansiyel müşterilerinin dijital dünyanın farklı kanallarına kümelenmeye başlaması, satışını yaptığı ürünü ya da sunduğu hizmeti pazarlamak isteyen markaların stratejilerini değişen koşullara yani dijital dünyaya entegre etmelerini zorunlu kılmıştır.

Dijital pazarlama denildiğinde akla ilk gelen hiç şüphesiz bir internet sitesidir ve kişisel ya da kurumsal fark etmeksizin markaların kullanıcıları ile etkileşime geçtiği temel alan olan web sitelerinin yalnızca görünümü değil teknik altyapısı da efektif bir performans adına hayli önemlidir.

Teknik altyapı noktasında değerlendirilebilecek onlarca faktör vardır ve bunların bütününe baktığımızda temel hedefin; internet sitesinin tasarımsal boyutta kullanıcı beklentilerini karşılarken arka planda da arama motoru botlarının tarama (crawlability), indeskleme (indexability) ve anlamlandırma süreçlerini optimize bir yapıda yürütmesine destek vermelidir.

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO), bir internet sitesinin hedef kelime gruplarında SERP’de (Search Engine Result Page) belirgin pozisyonlar elde ederek organik trafiğini artırması adına site içerisinde ve dışında organize edilen çalışmaların bütünün kapsar. Bu açıdan baktığımızda, SEO stratejisi içerisinde web sitesi mimarisi ve kod bloklarının hayli önemli bir paya sahip olduğunu net bir şekilde görebiliriz.

Tüm bunlara baktığımızda, bir internet sitesinin yalnızca tasarımsal anlamda kullanıcıların beklentilerini değil arama motoru botlarının da teknik ve yine kullanıcı deneyimi boyuttaki beklentilerini karşıladığı takdirde SEO strateji içerisinde yer alabilecek uyum düzeyine sahip olduğunu ifade edebiliriz.

SEO Odaklı Web Tasarım

Dijital pazarlama bütüncül yaklaşım gerektiren bir süreçtir ve bu sürecin en önemli iki çalışma alanı olan web tasarım ve SEO arasındaki ilişkinin yönü ve düzeyi, çoğu zaman markaların dijital pazarlama stratejilerinin başarı düzeyini belirler. Her ne kadar sektörel anlamda değişkenlik gösterse de genellikle dijital pazarlama stratejilerinin ilk ve en önemli ayağını web tasarım çalışmaları oluşturur.

Web tasarım süreci organize edilirken kullanıcı ve arama motoru botlarının beklentileri dikkate alındığı takdirde arama motoru optimizasyonu çalışmalarının şekillenebileceği sağlam bir zemin ortaya çıkacak, bu zemin üzerine inşa edilen SEO stratejisi ise çoğu zaman başarıya erken dönemde ulaşabilecek destek noktalarını bulacaktır. Peki SEO odaklı bir web tasarım sürecinde temel itibariyle hangi noktalara dikkat edilmesi gerekir?

Crawlability (Taranabilirlik)

Bir web sitesinin arama motoru performansını belirleyen noktaların başında taranabilir olması gelir. Arama motoru botları, bir web sayfasını ziyaret ettiğinde, kaynak kodu indirerek sayfayı taramaya başlar ve bu tarama esnasında web sayfasını şekillendiren image (görsel), js ve css başta olmak üzere tüm dosya türlerine sorunsuz bir şekilde ulaşması gerekir.

Aksi takdirde kurgulanan sayfaların arama motoru hedeflerini anlamlandıramayacak ve buna bağlı olarak da hedef kelime gruplarındaki sıralama sonuçlarına yer vermeyecektir. (Daha fazla bilgi için; Crawl Budget Nedir, Nasıl Optimize Edilir? yazımı inceleyebilirsiniz.)

Search Console aracılığıyla internet sitemizin tarama istatistiklerini takip edebiliriz.

Elbette kaynak kodların arama motoru botlarının tarayabileceği bir yapıda olmasının yanında bu botları tarama esnasında yönlendirerek işlerini kolaylaştırabilecek sitemap ve robots.txt segmentlerindeki optimizasyonlar da göz ardı edilmemesi gereken noktalardır.

Özellikle Google’ın resmi açıklamalarında yer alan şekliyle “botlar için birer yönerge ve rehber” niteliği taşıyan site haritası, teknik SEO sürecinde mutlaka aksiyon planına dahil edilmelidir.

Site Hızı

İnternet sitesinin kod bloklarının sorunsuz bir şekilde taranabilir olması her ne kadar başlangıç düzeyinde arama motoru botlarının beklentilerini karşılasa da, bu taramanın mümkün olan en hızlı şekilde yapılabilmesi site hızı ile doğrudan ilgilidir ve site hızı, son yıllarda kademeli bir şekilde sıralama sonuçlarında etkisini artıran en önemli parametrelerden biridir.

Oncrawl analiz aracı ile site hızına ilişkin detayları görebiliriz.

Site hızının önemine iki açıdan değinmemiz gerekir. İlki; arama motoru botlarının taradığı sayfaları hızlı bir şekilde indirerek crawl budget (tarama bütçesi) efektif kullanabilmesi ve böylelikle internet sitesinin yalnızca bir ya da birkaç değil birçok sayfasını taramaya ve anlamlandırmaya zaman ayırabilmesidir.

İkinci ise kullanıcı deneyimi üzerindeki etkisidir. Özellikle doğrudan bilgi ya da satış odaklı internet sitelerinde kullanıcı, aradığı sonuca mümkün olan en hızlı şekilde ulaşmak ister ve sayfa yüklenme hızının beklentilerin altında kaldığı durumda potansiyel müşteri ya da dönüşüm internet sitesini terkedecektir.

Gtmetrix, sayfa yapısı ve site hızını ölçümlerken kullanabileceğimiz bir araçtır.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=tr ve

https://gtmetrix.com/ İnternet sitenizin hızını ölçümleyebileceğini kaynaklardandır.

Yine ücretli analiz araçları olan Ahrefs ve Oncrawl ile de dosya boyutlarını ve yüklenme sürelerini takip ederek site hızında optimize etmeniz gereken alanları tespit etmeniz mümkündür.

Ahrefs analiz aracı ile internet sitemizdeki dosyaların boyut ve yüklenme sürelerini takip edebiliriz.

Web tasarım sürecinde görsellerin png ya da jpeg formatı yerine Google’ın da önerdiği yeni nesil bir görsel formatı olan ve büyük boyutlu görselleri önemli ölçüde minimize eden webp formatının kullanmasından, tarayıcının öncelikle hangi kaynakları taraması gerektiğini ifade etmemize yardımcı olan preload özelliğinin akış içerisine dahil edilmesine ve sunucu performansının geliştirilmesine kadar birçok detayda çalışılarak site hızının FCP (First Contentful Paint) ve CLS (Cumulative Layout Shift) segmenti başta olmak üzere tüm adımlarda optimize edilmesi, SEO performansında başat rol oynayan unsurlardandır.

Responsive ve Mobil Uyumluluk

Günümüzde kullanıcılar dijital dünyaya erişim sağlarken birçok farklı cihaz türü tercih eder ve bu cihaz türlerinin sahip oldukları farklı boyutlar, internet sitesinin boyut değişimlerine uyumlu hale getirilmiş olması yani responsive zorunluluğunu ortaya çıkarır.

Search Console, internet sitelerinin mobil uyumluluğuna ilişkin verileri paylaşır.

Responsive tasarım; internet sitesinin farklı boyutlardaki cihazlarda sorunsuz bir şekilde görülebilmesi adına kod bloklarında yapılan düzenleme olarak tanımlanabilir. Burada hedef; masaüstü, tablet ya da telefon fark etmeksizin kullanıcı hangi cihazdan erişim sağlarsa sağlasın internet sitesini kullanıcı deneyimini olumsuz yönde etkileyecek bir yapıyla karşılaşmadan ziyaret edebilmesidir.

Doğrudan kullanıcı deneyimine ilişkin bir metrik olduğundan dolayı SEO performansında da belirleyici olan bu alana, Google da Search Console analiz aracılığıyla sürekli olarak dikkat çeker ve mobil uyumluluk noktasındaki performansa ilişkin bilgiler verir.

Web Tasarım Sürecinde SEO’ya Genel Bir Bakış

Arama motoru botlarının internet sitelerini tarama, anlamlandırma, indeksleme ve sıralama sonuçlarına dahil etme süreçlerinde dikkate aldığı yüzden fazla metrik vardır ve bu metriklerden SEO korelasyonu içerisinde belirgin etkiye sahip olan birkaçını detaylandırdığımızda;

Özelleştirilmiş Meta Title – Description Alanları

İnternet sitesinde yer alan her bir sayfa için kullanıcı ve arama motoru beklentilerini karşılayacak meta title ve description alanları oluşturulmalıdır.

Meta title ve description, site içi SEO'nun en önemli kriterlerindendir.

Footer & Sidebar Alanları

Crawl Depth (Tarama Derinliği) optimizasyonu yaparak arama motoru botlarının tarama bütçesini efektif bir şekilde internet sitesi geneline yayabilmek ve bilgi mimarisi noktasında kullanıcının aradığı sonuca hedef odaklı bir yapıda ulaşabilmesini sağlamak adına sidebar ve footer yapılarını tasarım sürecine dahil etmeliyiz.

Footer, crawl depth optimizasyonu ve web sitesi bilgi mimarisi açısından oldukça önemlidir.

Breadcrumb

Özellikle çok katmanlı e-ticaret sitelerinde kullanıcının geçiş yaptığı kategori ya da markaya rahatlıkla geri dönüş yaparak site içerisinde gezinebilmesi ve arama motoru botlarının ilişkisel internal (iç) link akışı ile internet sitesini anlamlandırma sürecini kolaylaştırması dolayısıyla breadcrumb yapısının web tasarım sürecinde asla göz ardı edilmemesi gerekir.

Breadcrumb, özellikle e-ticaret sitelerinde kullanıcı ve arama motoru botlarının sayfa içerisindeki deneyimini geliştiren bir yapıdır.

Heading Hiyerarşisi

Google’ın On Page (Site İçi) SEO segmentinde belirgin sinyal aldığı alanlar olan heading yapıları, hedef ve yanal kelime grupları etrafında inşa edilmeli. Tasarım sürecinde alakasız kelime gruplarının heading hiyerarşisi içerisine dahil edilmemesi önemli bir detay.

Heading hiyerarşisi ile sayfa yapısının hedef kelime grubu etrafında geliştirilmesi mümkündür.

noktalarına mutlaka dikkat edilmesi gerektiğini ifade edebiliriz.

erentcolak

Eren Talha ÇOLAK, üniversite yıllarında atıldığı bu macera dolu dünyada 3.5 senede 50'den fazla markaya SEO Uzmanı olarak destek vermiştir.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu