23 Mayıs 2025

Okuma Süresi: 5 dakika

SERP Nedir? SERP Özellikleri

SERP Nedir? SERP Özellikleri

SERP (Search Engine Result Page – Arama Motoru Sonuç Sayfası); arama motorunda (çoğu zaman Google) bir sorgu search ettiğimiz zaman karşımıza çıkan sonuçların listelendiği sayfadır.

Arama motoru optimizasyonu çalışmalarının temel hedefi; görünürlük hedeflenen kelime gruplarında sonuç sayfasında yani SERP’te kullanıcıların tıklama eğilimi gösterebileceği bir pozisyonda bulunmaktır.

SERP Özelliği Nedir?

Google’da bir sorguyu aradığımızda, sonuç sayfasında listelenen web sayfalarının yanı sıra birçok farklı alan (kullanıcılar bunları da sordu, sitelinks, structured data vb.) karşımıza çıkar ve bu alanların her biri SERP özelliği olarak tanımlanabilir.

SERP’de Neler Bulunur?

SERP özelliklerini temelde ücretli ve ücretsiz alanlar olarak ikiye ayırabiliriz. Örneğin; web sayfalarının sıralama sonuçlarındaki görünümü şekillendirmeye yardımcı olan structured data ücretsiz SERP özelliklerinden biriyken, Ads alanı ücretli bir SERP özelliğidir.

Ücretsiz SERP Özellikleri

  • Kullanıcılar Bunları da Sordu
  • En Çok Okunan Haberler
  • Featured Snippet (Zero Position)
  • Direct Answer Box (Direkt Cevap Kutusu)
  • Twitter
  • Top Places (Turistik Yerler)
  • Sitelinks
  • Kitaplar
  • Videolar
  • Google My Business
  • Knowledge Panel
  • Podcast
  • Image Pack (Görseller)
  • Şarkı Sözleri

Ücretli SERP Özellikleri

  • Google Ads (Fiyat, Mesaj, Arama vb.)
  • Shopping Ads
  • Google Oteller
  • Ads Sitelink

Google SERP Yapısını Neden Belirli Aralıklarla Değiştiriyor?

Google’ın sıralama algoritmasının amacı; kullanıcının arama niyetini (bilgi almak, ürün inceleme, bir markaya ya da belirli bir alana erişmek vb.) ve beklentilerini dikkate alarak ilgili sorguda ihtiyaç duyduğu sonuçları mümkün olan en hızlı ve doğru şekilde listelemektir.

SERP Yapısında Haberler

Belirli aralıklarda yapılan core update’lerin (yıl içerisinde Google’ın doğruladığı ve doğrulamadığı onlarca irili ufaklı update olur fakat Google, resmi kanallar aracılığıyla core update’leri çoğu zaman doğrular) ve SERP yapısındaki değişimlerin hedefi de sıralama algoritmasının amacını yerine getirmektir.

SERP Yapısında Video

SERP’e son yıllarda dahil edilen “En Çok Okunan Haberler, Kullanıcılar Bunları da Sordu, Videolar, Twitter” vb. alanlar, kullanıcının arama deneyimini geliştirmeye yönelik önemli yapısal değişikliklerdir.

Structured Data İle SERP Görünümünü Şekillendirmek

Structured Data (Yapılandırılmış Veri), yalnızca arama motoru botlarının web sayfalarımızı anlamlandırma ve değerleme sürecini desteklemek adına değil, web sayfamızın sıralama sonuçlarındaki görünümünü şekillendirme ve dolayısıyla kullanıcıya henüz SERP’de temas ederek CTR (Tıklama Oranı) gelişimini destekleme noktasında önemlidir.

Structured data noktasında standart bir yaklaşımdan söz etmek mümkün değildir. Yapılandırılmış verilerin web sayfası özelinde kurgulanması ve tercih edilmesi gerekir.

Örneğin; bir content odaklı bir blog sayfasında Product ya da Review Schema kullanmak anlamlı değildir. Bu tip sayfa yapıları için genellikle Article Schema ve/veya FAQ Schema tercih edilir. Ya da film detayında bir sayfa yapısına sahipsek Movie Schema’yı değerlendirebiliriz.

Tüm yapılandırılmış veri tiplerini ezberlemek elbette mümkün değildir. Bu noktada sayfamızın yapısı ortaya çıktıktan sonra kısa bir süre Schema.org ve web dünyasında gezinmek, sayfamız için ideal ve çoğu zaman yaygın olarak kullanılmayan structured data tiplerini bulmamıza yardımcı olacaktır.

SERP’i Takip Etmek Neden Önemli?

Görünürlük hedeflediğimiz kelime gruplarında Google’ın değerlediği yani sıralama sonuçlarına dahil ettiği web sayfalarını ve sıralama sonuçlarının genel yapısını inceleyerek web sayfamızın tasarımını, içeriğini ve en önemlisi bu sayfa özelindeki stratejimizi detaylandırabilir ve fark yaratabiliriz. (SERP’teki rakiplerimizin web sayfalarında kullandıkları yapılandırılmış verileri analiz etmek bu kapsamdaki aksiyonlar için değerli bir örnektir.)

Tabi SERP’in yapısı önemli ölçüde ilgili sorgunun neden search edildiği yani kullanıcıların arama niyetiyle ilgilidir. Örneğin; kullanıcıların doğrudan bilgi almak adına search ettiği spesifik bir sorgu olan “hamilelikte diş ağrısına ne iyi gelir” sorgusunda sıralama sonuçlarında Google Featured Snippet (Zero Position – Sıfırıncı Pozisyon) yapısını değerlendirirken, “samsung s23” sorgusunda Shopping alanı ile kullanıcıyı aradığı noktaya mümkün olan en doğru ve hızlı şekilde ulaştırmayı amaçlar.

Organik Büyüme İçin İlk Adımı Atın!

Web sitenizin ve markanızın potansiyelini ortaya çıkarmak, organik görünürlüğünüzü artırmak ve doğru hedef kitleye ulaşmak için şimdi iletişime geçin. İhtiyaçlarınıza özel çözümler sunmak için buradayım!

Birlikte İşbirliği Yaparak Harika İşlere İmza Atabiliriz!

Yorum Yaz

Eren Talha Çolak

Eren Talha Çolak

SEO & Organic Growth Danışmanı

Merhaba, ben Eren. 2017 yılında adım attığım ve aradan geçen süre içerisinde SEO'nun yanı sıra dijital pazarlamanın tüm çalışma alanlarını deneyimleme fırsatı bulduğum bu dünyada, danışmanlık verdiğim tüm markalarda istisnasız organik büyüme ve katma değer sağlama hedeflerine hizmet edecek detay stratejiler ile ilerliyor; bu bakış açısının yarattığı farkı veriler ile somutlaştırarak ölçümlenebilir sonuçlar ortaya koyuyorum.

SEO & Organic Growth Blog

Dijital dünyada organik büyüme stratejileri ve SEO teknikleri üzerinde teorinin yanı sıra deneyim ve gözlemlerimi paylaştığım blog içeriklerini inceleyerek dijital varlığınızı güçlendirmek ve uygulama becerilerinizi geliştirmek için ihtiyacınız olan ipuçlarına ulaşabilirsiniz.

SERP Nedir? SERP Özellikleri SERP Nedir? SERP Özellikleri

23 Mayıs 2025

Okuma Süresi: 5 Dakika

DEVAMINI OKU
Orphan Page (Yetim Sayfa) Nedir? Nasıl Tespit Edilir? Orphan Page (Yetim Sayfa) Nedir? Nasıl Tespit Edilir?

23 Mayıs 2025

Okuma Süresi: 26 Dakika

DEVAMINI OKU
Featured Snippet Nedir? Nasıl Optimize Edilir? Featured Snippet Nedir? Nasıl Optimize Edilir?

08 Mayıs 2025

Okuma Süresi: 11 Dakika

DEVAMINI OKU
WhatsApp Icon Bilgi Al!

© 2025 - Eren Talha ÇOLAK