25 Ekim 2024
Okuma Süresi: 9 dakika
Kırık Link Nedir? Nasıl Tespit Edilir ve Düzeltilir?
Kullanıcıların ve arama motoru botlarının akış içerisindeki web sayfalarına sorunsuz bir şekilde ulaşması, pozitif bir deneyimi ifade eder ve kırık…
25 Ekim 2024
Okuma Süresi: 9 dakika
Kullanıcıların ve arama motoru botlarının akış içerisindeki web sayfalarına sorunsuz bir şekilde ulaşması, pozitif bir deneyimi ifade eder ve kırık…
Kullanıcıların ve arama motoru botlarının akış içerisindeki web sayfalarına sorunsuz bir şekilde ulaşması, pozitif bir deneyimi ifade eder ve kırık linkler yani işlevsiz sayfalara işaret eden yönlendirmeler, bu deneyimi negatif etkiler.
Bugün, teknik SEO’nun önemli çalışma alanlarından biri olan kırık linkleri, nedenlerin, olası etkilerini, nasıl tespit edilebileceklerini ve optimizasyon süreçlerini açıklayacağım.
Kırık link, akış içerisindeki tıkanabilir bir bağlantının gittiği sayfanın kaldırıldığı ve/veya bulunamadığı durumdur. En sık karşılaştığımız kırık (broken) link formatı 404 Sayfa Bulunamadı hatasıdır. Tabi farklı yanıt kodları da kırık linki işaret eder.
Kırık linklerle ilgili detaylara geçmeden önce 404, 410, 403, 401 ve 500 yanıt kodlarından kısaca bahsetmek istiyorum.
Tüm bunlar içerisinde yukarıda da söylediğim gibi en sık karşılaşılan 404 Not Found yanıt kodudur. Peki web sitemizde neden kırık linkler ile karşılaşırız? Şimdi olası nedenlere bakalım ki bu nedenleri ortadan kaldırarak çözüme gidebilelim.
Bir linkin, hedeflenen sayfaya gidememesinin birçok nedeni olabilir. Bu nedenleri doğru tespit etmek, kullanıcı ve googlebot’un tarama (crawling) ve gezinme deneyimini negatif etkileyen kırık bağlantıları akıştan kaldırmak yani çözümlemek adına kritiktir.
Her bir nedene detaylarıyla bakalım:
Kırık linkleri tespit etmenin birkaç kolay yolu vardır. Teknik audit yapabildğimiz third party tool’lardan biri ve Search Console yeterlidir. URL bazında response code’u check etmek adına kullanabileceğimiz web tool’ları ve extension’lar da vardır.
Search Console ile kırık linkleri kontrol etmek için Indexing section’ı altında yer alan pages bölümünü kullanmalıyız. Bu alanda Google, “why pages aren’t indexed” başlığı altında Not found (404) ya da Blocked due to acess denied (403) listeler.
Listelenen bu URL’ler akış içerisinde nerede yer alıyor sorusunun yanıtı üzerine konuşmak gerekir burada. Google, bu URL’i nereden keşfettiğini “yönlendiren sayfa” ile açıklar. Tabi bu demek değildir ki kırık link akış içerisinde yalnızca tek bir yerde bulunuyor. Dolayısıyla elimizde third party bir tool yoksa kırk linklerin akıştaki konumlarını %100 tespit etmek zorlayıcı olabilir. Eğer böyle bir tool’a sahipsek, Google’ın keşfettiği URL’leri tool içerisine atarak web sitemizdeki konumlarını tespit ve optimize edebiliriz.
Console’da kırık link kapsamında takip edebileceğimiz bir diğer veri grubu Crawl Stats (Tarama İstatistikleri) alanındadır. Burada reponse code’ları inceleyerek URL bazlı detaylar tespit edilebilir. Fakat burada da akışta nerede yer aldığı konusu soru işaretidir.
Ahrefs, Semrush, Lumar, Oncrawl, ScreamingFrog ve daha fazlası, audit yaparken kullanabileceğimiz çok fazla analiz aracı vardır. Bunların neredeyse tümü, kırık linklerin tespitinde yardımcı olur. Benim tercihim, doğrudan tek bir alan focus olması ve arayüzleri dolayısıyla ScreamingFrog ya da Lumar.
Her ikisinde de nasıl crawl açılır, hangi ayarlar yapılmalıdır ve çıktılar nasıl okunur gibi detaylara maalesef bu içerik çerçevesinde değinemeyeceğim. Belki bu tool’ların kullanımıyla ilgili ayrı rehberler hazırlarım bir gün.
Basic bir crawl başlattığımızda, her iki tool da kırık linkleri ve en önemlisi bu linklerin akıştaki konumlarını verir. Doğrudan export edeceğimiz bu tablolar ile kırık linkleri rahatlıkla optimize edebiliriz.
Kırık linklerin tespitinden bahsettikten sonra bu linklerin optimize edilerek kullanıcı ve googlebot’da yarattığı negatif etkiyi nasıl ortadan kaldırabileceğimiz bakalım.
Peki, kırık linkleri tespit ettikten sonra nasıl düzelteceğiz? Bu sorunun yanıtı biraz da kırık linkin nedenine bağlı olarak değişir. Kırık linkleri adım adım şu şekilde düzeltebiliriz;
Burada içerik oluştururken kaynak olarak gösterdiğimiz ya da içeriğin akışında referans verdiğimiz outgoing link’lere ayrı parantez açmalıyım. Bu linkler kaynağında artık yer almıyorsa ve bu referans, kullanıcılar ve googlebot açısından değerliyse, yeni URL’i bulmak için zaman harcayabilir ve değiştirebiliriz. Hayır, çok da önemli değil diyorsak ve üzerinden zaman geçtiyse, bu bağlantıları akıştan kaldırmak en iyi seçenektir.
Kullanıcının ve googlebot’un web sayfalarımız akışı içerisinde keşfettiği bağlantılara erişitikten sonra fayda ve değer üreten herhangi bir yapı ile karşılaşmaması, gezinme ve tarama deneyimini büyük ölçüde negatif etkiler. Google’ın anlamlandırdığı bu negatif deneyim, sıralama sonuçlarına pozisyon kaybı olarak yansıyarak SEO performansımızda negatif etki yapar. Bu yönüyle kırık linklerin mutlaka akıştan kaldırılması ve iyileştirilmesi gerekir.
Web sitemiz akışı içerisindeki linklerin asla kırık link haline gelmeyeceğini garanti etmek biraz zorlama bir ifadedir. Mutlaka bir ya da birkaç link, yukarıda bahsettiğim nedenlerden ötürü broken, işlevsiz hale gelebilir. Burada yapmamız gereken, düzenli aralıklarla crawl alarak web sitemizin response code’larını takip etmektir.
Dinamik çalışan bir web sitesine sahip değilsek 3-4 haftalık periyotlarda third party tool’lardan alacağımız crawl çıktıları ve sürekli yapmamız gereken (performansı da yakından takip etmek adına) Searh Console crawl stats çıktıları yeterli olacaktır. Console, googlebot’un aldığı response’ları, crawl ettiği page’lerin göstermesi açısından müthiş değerlidir. Yukarda detaylarıyla inceledim. Ayrıca bir sorunuz olursa mutlaka bekliyorum.
Organik Büyüme İçin İlk Adımı Atın!
Web sitenizin ve markanızın potansiyelini ortaya çıkarmak, organik görünürlüğünüzü artırmak ve doğru hedef kitleye ulaşmak için şimdi iletişime geçin. İhtiyaçlarınıza özel çözümler sunmak için buradayım!
SEO & Organic Growth Blog
Dijital dünyada organik büyüme stratejileri ve SEO teknikleri üzerinde teorinin yanı sıra deneyim ve gözlemlerimi paylaştığım blog içeriklerini inceleyerek dijital varlığınızı güçlendirmek ve uygulama becerilerinizi geliştirmek için ihtiyacınız olan ipuçlarına ulaşabilirsiniz.
23 Mayıs 2025
Okuma Süresi: 26 Dakika
© 2025 - Eren Talha ÇOLAK
Yorum Yaz