08 Mayıs 2025
Okuma Süresi: 11 dakika
Featured Snippet Nedir? Nasıl Optimize Edilir?
08 Mayıs 2025
Okuma Süresi: 11 dakika
Featured Snippet; Google’ın, kullanıcıların arama eğilimlerini dikkate alarak aradıkları sonuca en hızlı ve doğru bir şekilde ulaşmasını sağlamak adına sıfırıncı pozisyonda yani sıralama sonuçlarının üstünde konumlandırdığı alandır.
Öne çıkan sonuçların temel amacı; kullanıcının aradığı bilgiye bir web sayfasını ziyaret etmeden yalnızca search sonucu ulaşabilmesidir. Birkaç farklı yapıda featured snippet olsa da elbette sorguya bağlı olarak değişkenlik göstermekle birlikte sıralama sonuçlarında genellikle metin sonuçlarla karşılaşırız.
Kaynak: https://backlinko.com/hub/seo/featured-snippets
Featured Snippet yapısı yalnızca ilgili web sayfasından text değil URL, title ve image gibi alanları da sonuç bölümüne çeker.
Google, arama sonuçlarını şekillendiren algoritması ile kullanıcıların arama niyetini dikkate alarak aradıkları sonuca mümkün olan en doğru ve hızlı şekilde ulaşmalarına yardımcı olurken dört farklı snippet kullanır.
Google’da sıralama sonuçlarında karşımıza çıkan bu featured snippet türleri
olarak sıralanabilir.
Google, kullanıcıların arama eğilimlerini anlamdırarak belirli sorgularda video sonuçları ön plana çıkartabilir ve bu sıklıkla karşılaştığımız durumlardan biridir.
Örneğin; “duvar nasıl boyanır” sorgusunu search eden bir kullanıcı, duvar boyamaya ilişkin genel teknikleri ve belki bu işin inceliklerini öğrenmek istiyordur ve uygulamanın bu denli ön plana çıktığı bir sorguya metin alanlarıyla yanıt vermek kullanıcı deneyimini büyük ölçüde negatif etkileyecektir. Dolayısıyla bu noktada Google’ın SERP’i şekillendiren algoritması devreye girer ve aşağıdaki görselde de görebileceğimiz üzere video sonuçları ayrıştırır ve “öne çıkan sonuçlar” olarak sunar.
Listeler ve bir konuyu adım adım açıklayan alanlar, kullanıcıların içeriği okuma ve anlamlandırma sürecini kolaylaştıran yapılar olması itibariyle fayda üreten bir içerikte teknik olarak yer verilmesi gereken noktalardır.
Kullanıcıların içerikteki deneyimini iyileştiren bu yapıları arama motoru botları da anlamlandırarak sıralama sonuçlarına featured snippet alanından dahil edebilir. Çoğu zaman “nasıl yapılır, nasıl yazılır türleri, çeşitleri, ipuçları” vb. gibi sorgularda liste snippet’ler ile karşılaşırız.
“temyiz dilekçesi nasıl yazılır” sorgusunu list snippet yapısıyla kullanıcılara özetleyen bir sonuç;
Tablo yapısı da Google’ın featured snippet alanında tercih ettiği alanlardan biridir. HTML içerisindeki table, tr ve td tag’lerini anlamlandıran arama motoru botları bu yapıyı sıralama sonuçlarına yansıtarak çoğu zaman kullanıcılara özellik, fiyat, tarih vb. gibi sorgularda net çıktılar vermeyi hedefler.
SERP’de en sık karşılaşılan featured snippet türü paragraflardır. Çoğu zaman bir tanım ya da net bir cümle ile yanıt verilebilecek bir soruya karşılık döndürülür. Yaygın karşılaşılan bir yapı olması dolayısıyla featured snippet denildiğinde çoğu zaman akla gelen yapı paragraf snippet’lerdir.
SERP’de birinci sıranın üzerinde yer almak marka bilinirliği ve SEO Visibility adına elbette önemlidir fakat kullanıcıların aradıkları bilgiye web sayfasını ziyaret etmeden ulaşabiliyor olma ihtimali, bu durum organik trafiğe pozitif yönde yansımasını engelleyebilir. Bu konuyla ilgili biri yaklaşık 6 yıl önce yapılan biri ise yakın dönemde yayınlanan iki farklı araştırmayı incelemek mümkündür.
Ahrefs’in Ahrefs’ Study Of 2 Million Featured Snippets: 10 Important Takeaways başlığı ile yayınladığı case’de ve yine Beyond Rankings: Exploring the Impact of SERP Features on Organic Click-through Rates başlıklı makalede görebileceğimiz üzere Featured Snippet yapısı amacına uygun bir şekilde kullanıcıların tıklama eğilimini negatif yönde etkiliyor ve 1. sırada yer alan web sayfasının da net bir şekilde organik trafik kaybetmesine zemin hazırlıyor.
Organic click üzerindeki nisbi negatif etkisinin yanında Featured Snippet’ın markalar için değerli bir alan olmasının nedeni doğrudan brand algısını beslemesidir. Faaliyet gösterdiği sektördeki kullanıcıların arama eğilimlerini anlamlandırarak snippet fırsatlarını paragraf, table ya da video fark etmeksizin değerlendiren bir marka, SERP görünümünü kullanarak marka algısını belirgin şekilde destekleyecektir.
Kaynak: https://ahrefs.com/blog/featured-snippets-study/
Snippet’ların konumunu düşündüğümüzde sıralama sonuçlarında bu algı için en ideal yapı oldukları net bir şekilde görülür. Dolayısıyla Featured Snippet’ları yalnızca organik trafik yönünden değil marka algısı üzerindeki etkisi ile de değerlendirmek ve bu alandaki fırsatları doğru noktalarda yakalayarak SEO stratejimiz içerisine dahil etmek gerekir.
Sıfırıncı pozisyonda görünür olmak adına elbette web sayfamızda optimize etmemiz gereken belli başlı alanlar vardır fakat bu alanlara geniş bir çerçevede baktığımızda “kullanıcı için değer üreten bir sayfa yapısının” özellikleri olduğunu görürüz.
Örneğin; tablo snippet’lerden faydalanabilmek adına sunduğumuz hizmetin fiyatlarını detaylandırdığımız bir web sayfasına table tag’i ile tablo eklememiz gerektiğini ve bu aksiyonu featured snippet optimizasyonu kapsamında SEO stratejimiz içerisine dahil ettiğimizi düşünelim.
Bunu featured snippet kapsamında gündeme getiriyor olsak da aslında web sayfamızı oluştururken kullanıcıların hizmetin fiyatına ilişkin detayları daha rahat görmesini sağlamak diğer bir ifadeyle deneyime temas etmek adına tablo yapısını kullanıyor olmalıydık.
Dolayısıyla kullanıcıların ve arama motoru botlarının beklentilerini karşılayan bir web sayfası yaratmak adına tasarım sürecinde hassasiyet gösterdiğimiz ve efor verdiğimiz senaryoda featured snippet optimizasyonu çok daha kolay olacak ve belki de bu tip bir aksiyon planına gerek kalmayacaktır.
Web sayfalarımızın öne çıkan sonuçlarda listelenmesine yardımcı olacak aksiyonları şu şekilde sıralayabiliriz;
“Nasıl” kelimesini içeren search’ler için doğru noktalarda liste yapısını kullanmak ve burada HTML’e li, ul yani list tag’lerini entegre ederek ilerlemek önemlidir. Özellikle “nasıl yapılır, nasıl yazılır” vb. orgularda list tag’inin etkisi net bir biçimde ortaya çıkar.
Benzer durum table için de geçerlidir. Fiyat, tarih, ürün özellikleri vb. alanlarda table snippet’de yer alabilmek adına web sayfamıza tablo entegre etmiş olmamız gerekir.
Kullanıcıların belirgin search ettiği ve çoğu zaman long tail olan kelime gruplarını tespit ettikten sonra bu kelime gruplarına heading hiyerarşisi içerisinde yer vermek ve bu soruları (bu sorgular genellikle sorudur) ortalama 40 – 50 kelimeden oluşan kısa fakat net ifadelerin yer aldığı paragraflar ile yanıtlamak gerekir.
Okunabilirlik adına ideal paragraf uzunluğu 50 – 70 kelimedir. Burada SERP’deki alanı dikkate alarak Google’ın 40 – 50 kelimelik paragrafları tercih ettiğini görüyoruz.
Arama motoru botlarının web sayfalarımızı anlamlandırmasına yardımcı olan yapılandırılmış veriler (structured data) de featured snippet optimizasyonuna yardımcı olur.
Özellikle blog içeriklerinde article schema ve yine ürün ya da kategori sayfaları fark etmeksizin kullanılabilecek faq schema bu alandaki yaygın uygulamalardır. Tabi yapılandırılmış veri noktasında birçok farklı seçeneğin olduğunu ve bu seçeneklerin web sayfasının içeriğine bağlı olarak değişkenlik gösterebileceğini unutmamak gerekir.
Örneğin nasıl yapılır odaklı bir içerikte how to schema rahatlıkla kullanılabilirken bir filme ilişkin detaylarına yer aldığı bir sayfa yapısına movie schema tercih edilebilir.
Tabi burada detaylandırmaya çalıştığım aksiyonlara geçmeden önce bu aksiyonları hangi sayfa yapıları için almamız gerektiğini tespit etmek gerekir. Bunu yaparken de third party tool’lardan Semrush’ı ya da Ahrefs’i tercih edebiliriz.
Burada mevcut durumda kendi web sitemizin yanında pazardaki rakiplerimizi de incelemek ve henüz girmediğimiz fakat fırsat olan alanları content gap ile yakalayarak sonrasında süreci featured snippet optimizasyonuna bağlayarak ilerlemek ideal stratejilerden biridir.
Bir önceki paragraflarda birkaç kez altını çizdiğim üzere Google’ın sıralama sonuçlarını şekillendiren algoritmasının temel amacı kullanıcıyı aradığı bilgiye, hizmete ya da ürüne efektif ve hızlı bir şekilde ulaştırmak. Dolayısıyla Google öne çıkan sonuçları ilk duyurduğu ve sıralama sonuçlarına dahil ettiği andan itibaren bu yapıyı aktif bir şekilde kullanıyor ve özellikle belirli kelime gruplarında sıralama sonuçlarından çok net ayrıştırıyor.
Google’ın bu noktadaki tercihine ilişkin verilere baktığımızda ise 2020 yılının Şubat ayında Searchmetrics’in SERP Features Monitor tarafından yapılan bir çalışma ile karşılaşıyoruz. Bu çalışmaya göre;
Her ne kadar Türkiye’deki arama sorgularına ilişkin net verilere sahip olmasak da Ahrefs ve Semrush gibi analiz araçları yardımıyla SERP’deki featured snippet’leri ayrıştırdığımızda Google’ın Türkiye’deki sonuçlarda da bu yapıyı belirgin tercih ettiğini görebiliriz. (Bu alanda Semrush’ın da detaylı bir çalışması mevcut: https://www.semrush.com/blog/featured-snippets/)
Organik Büyüme İçin İlk Adımı Atın!
Web sitenizin ve markanızın potansiyelini ortaya çıkarmak, organik görünürlüğünüzü artırmak ve doğru hedef kitleye ulaşmak için şimdi iletişime geçin. İhtiyaçlarınıza özel çözümler sunmak için buradayım!
SEO & Organic Growth Blog
Dijital dünyada organik büyüme stratejileri ve SEO teknikleri üzerinde teorinin yanı sıra deneyim ve gözlemlerimi paylaştığım blog içeriklerini inceleyerek dijital varlığınızı güçlendirmek ve uygulama becerilerinizi geliştirmek için ihtiyacınız olan ipuçlarına ulaşabilirsiniz.
23 Mayıs 2025
Okuma Süresi: 26 Dakika
© 2025 - Eren Talha ÇOLAK
Yorum Yaz