Subdomain Nedir? Subdomain ve SEO
Web dünyasının temel kavramları olan domain, subdomain, subfolder, dns ya da ns’yi tam anlamıyla kavramak, bir web sitesinin dijital dünyaya merhaba deme ve hedef kitlesine ulaşmak adına arama motorlarında görünür pozisyonlar elde etme süreçlerine bütünüyle hakim olmayı hiç şüphesiz kolaylaştırır.
Subdomain Nedir?
Türkçe’ye alt alan adı olarak çevirebileceğimiz subdomain; ana domainin altında çalışan ve bu domaine bağlı yeni bir dizin yaratan etki alanı olarak tanımlanabilir. Subdomain’i bir örnekle açıklamak çok daha kolaydır.
Örneğin; erentcolak.com.tr bir alan adıyken ornek.erentcolak.com.tr bu alan adına bağlı çalışan bir subdomaindir. Kullanım şeklinde baktığımızda subdomain’in URL yapısında domain’in önünde konumlandığını ve “nokta (.)” ile domain’den ayrıldığını görürüz.
Yine tahmin edilebileceği gibi subdomain’in varlığından söz edebilmek adına öncelikle bir domainin varlığına ihtiyaç vardır.
Subdomain çoğu zaman bir web sitesinin farklı bir hizmet ya da içeriğini bölümlendirmek ve özelleştirmek adına kullanılır. E-ticaret sitelerinin blog alanlarını zaman zaman blog.domain.com şeklinde konumlandırması bu durumun örneklerinden biridir.
Ya da tam tersi durumda content odaklı bir domain.com’un sahip olduğu ürün gruplarını kullanıcılarına göstermek ve web’de satış yapmak amacıyla magaza.domain.com subdomain’i oluşturduğunu ve kullandığını görebiliriz.
Subdomain Nasıl Oluşturulur?
Sunucu ya da hosting sağlayıcınıza bağlı olarak subdomain oluşturma süreci ufak farklılıklar gösterir. En yaygın kullanılan kontrol panellerinden olan Cpanel ve Plesk ile subdomain oluşturulabileceği gibi doğrudan servis sağlayıcınızın kontrol panelini de kullanmanız mümkündür. (Örneğin; Turhost, doğrudan kontrol panelinden subdomain oluşturulmasına izin verir.)
Cpanel’de Subdomain Oluşturmak
- Cpanel’de subdomain (alt alan adı) oluşturabilmek adına öncelikle Cpanel’e kullanıcı adı ve şifrenizi kullanarak giriş yapmanız gerekir.
- İkinci adımda Domains (Etki Alanları) alanından Subdomains (Alt Etki Alanları) bölümüne geçiş yapılmalıdır.
- Subdomain oluşturmanın üçüncü ve son adımı ise oluşturacağınız alt etki alanının adını ve konumunu belirlemektir.
- Tüm bunları tamamladıktan sonra oluşturduğunuz alt etki alanlarının tümünü subdomain düzenleme bölümünde bulabilir ve düzenleyebilirsiniz.
Subdomain ve SEO
SEO danışmanlarının uzun süredir tartıştığı ve “arama motoru optimizasyonunun doğasına uygun bir şekilde” ortak bir fikre varamadığı konulardan biri de subdomain ve subfolder’ın web sitesinin SEO görünürlüğü üzerindeki etkisidir.
Subfolder, bir URL path’inin domain.com’un altında konumlandırılmasıdır. Örneğin; erentcolak.com.tr/blog bir subfolder’dır.
SEO uzmanlarının önemli bir kısmı her ne kadar subfolder’ın web sitesinin SEO performansı noktasında subdomain’e kıyasla daha efektif bir yapı olduğunu iddia ve kabul etse de, bu iki yapının etkisini kıyaslayan çalışmalar sonuca ilişkin net bir çıktı vermekten uzaktır.
Tam bu noktada; Github’ın blog bölümünü subdomain ve subfolder olarak konumlandırması senaryolarında organik trafiğinin nasıl değiştiğine bakabiliriz.
Görselden de net bir şekilde okunabileceği ve tahmin edilebileceği gibi URL yapılarının değişimi esnasında organik trafikte belirgin değişimler olsa da alınan çıktı, subdomain ve subfolder’ın SEO görünürlüğü noktasında net bir şekilde ayrışmadığı yönündedir.
Subdomain mi Subfolder mı?
Subdomain ya da subfolder seçimi yapmadan önce dikkat edilmesi gereken temel nokta; ihtiyaç duyulan yapının web sitesinin içeriği ya da hedefi ile ilişkisidir.
Örneğin; onlarca farklı kategorisinde binlerce ürünü olan bir web sitesinin kullanıcılarının informational intent ile arama eğilimi gösterdiği sorguları karşılayacak bir blogu subdomainde’de oluşturması subfolder’a kıyasla bir tık daha idealdir. Fakat bir diş kliniğinin hizmetlerini listeleyeceği sayfa yapılarını subdomain’de oluşturması anlamsız ve gereksizdir.
Dolayısıyla e-ticaret sitesi blog.e-ticaretsitesi.com ile ilerken diş kliniği disklinigi.com/hizmetlerimiz/— yapısıyla ilerler. Nitekim her iki kurgu arasında doğrudan ölçümlenebilen bir farklılık olmadığının altını çizmem gerekir.
Domain’in yani ana etki alanının otorite ve performansından doğrudan beslenebilen bir yapı olan subfolder bence subdomain’e kıyasla anlamlı yani ilişkiselliğin sağlandığı şartlarda bir adım öndedir. Tabi burada kilit sözcük ilişkiselliktir.
John Mueller, 2017 yılında gelen “Subdomain or subfolder, which is better for SEO?” sorusuna verdiği yanıtta iki yapı arasında çok ufak farkların olabileceğini ifade etmiştir.
Daha fazla kaynak için;
https://www.searchenginejournal.com/subdomains-vs-subfolders-seo/239795/