Diş Hekimleri İçin SEO
En yalın tanımıyla SEO; bir web sitesinin, görünür olmak istediği kelime gruplarında (hedef kitlesinin arama eğilimi gösterdiği sorgular) Google’da trafik çekebilecek yani hedef kitlesine ulaşabilecek pozisyonlar kazanması adına web sitesi içerisinde ve dışında alınması gereken aksiyonların bütünüdür.
Diş Hekimleri İçin SEO Nedir?
Arama motoru optimizasyonunu diş hekimleri için tanımlamak istersek; “implant tedavisi” sorgusunda Google’da trafik kazanabilecek bir pozisyonda olmak ya da “izmit diş kliniği” sorgusunda Maps ve sıralama sonuçlarında doğru alanlarda listelenmek ifadelerini kullanabiliriz.
Diş Hekimleri İçin SEO Neden Önemlidir?
SEO’nun tanımından da anlaşılabileceği üzere dijital pazarlamanın en değerli çalışma alanlarından biri olan arama motoru optimizasyonunda temel hedef;
- erişmek istediğimiz kitlenin arama ihtimaline sahip olduğu sorgularda görünür olarak markamızın iş hacmini büyütmek,
- pazardaki payını artırmak ve bilinirliğini geliştirmek
yani en genel ifadeyle organik büyümeye hizmet etmektir.
Bu noktada SEO’nun diğer dijital pazarlama kanalları ile ilişkisine belki ufak bir parantez açmak gerekir. Dijital pazarlamanın çalışma alanlarını birbirinden bağımsız düşünmek çoğu zaman markaların yaptığı büyük bir hatadır. Google Ads, SEO, content marketing, social paid, mailing vb. tüm bu alanlar doğrudan ya da dolaylı bir şekilde birbirini besler ve performans gelişimini destekler.
Örneğin; potansiyel hastalarımızın bize ulaşmasına yardımcı olacak dönüşüm oranı yüksek yani değerli olarak tanımlayabileceğimiz kelime gruplarında sıralama sonuçlarını uzun süredir domine ettiğimizi düşünelim.
Bu senaryoda Google Ads’de ilgili kelime grupları için ayırdığımız bütçenin bir kısmını save ederek farklı bir alana yönlendirebiliriz. Diğer taraftan kullanıcılarda marka algısını desteklemek adına hem organik hem paid sonuçları belirgin şekilde domine etme fırsatını da değerlendirebiliriz.
Dijital pazarlama çerçevesindeki kanalların birbiriyle konuşabileceği birçok durumu ve değerlendirebileceği birçok fırsatı elbette detaylandırmak mümkündür.
SEO’nun tek bir kanal olarak faydalarına dönecek olursak, diş hekimleri için önemini birkaç temel maddede şöyle toparlanabilir:
- Lokaldeki arama eğilimlerini karşılayacak sayfalar yaratarak muhtemelen dönüşüm oranının daha yüksek olacağı sorgulara hem sıralama sonuçlarından hem de Google Maps’den kanalize olmak. (Örneğin; izmit diş kliniği sorgusunun dönüşüm oranı implant sorgusuna kıyasla çok daha yüksek ve elbette anlamlıdır.)
- Birçok farklı kelime grubunda sıralama sonuçlarında görünür pozisyonlar elde ederek marka bilinirliğini belirgin şekilde desteklemek ve markanın online pazarda kuvvetli ve en önemlisi doğru strateji ile şekillendirilebilecek bir imajla yer almasını sağlamak.
- Dijital pazarlamanın diğer kanallarını hem first party data hem de sektördeki rakiplerin farklı alanlardaki benchmarkları ile beslemek ve desteklemek.
- Offline pazardaki rekabeti online pazara taşıyarak fark yaratmak ve her geçen gün artan arama motoru kullanımında erken pozisyonlanarak geç kalmanın yaratacağı maliyetten kurtulmak.
Diş Hekimleri İçin Adım Adım SEO Stratejisi
Arama motorunda hedeflediğimiz kelime gruplarında görünür olmamızı ve dolayısıyla hedef kitlemize ulaşmamızı sağlayacak SEO stratejisini temelde dört adımda şekillendirmemiz mümkündür. Bu adımlar:
- Teknik SEO’da Arama Motoru Beklentilerini Karşılamak
- Hedef Kelime Gruplarını Belirlemek
- Uzmanlık ve Deneyim Kokan İçerikler Üretmek
- Off Page (Site Dışı) SEO ile Marka Bilinirliğini Desteklemek
olarak sıralanabilir.
Teknik SEO’da Arama Motoru Beklentilerini Karşılamak
Teknik SEO noktasında değerlendirebileceğimiz onlarca faktör vardır ve bunların bütününe baktığımızda temel hedefin; internet sitesinin tasarımsal boyutta kullanıcı beklentilerini karşılarken arka planda da arama motoru botlarının tarama (crawlability), indeskleme (indexability) ve anlamlandırma süreçlerini optimize bir yapıda yürütmesine destek vermesi olduğunu net bir şekilde söyleyebiliriz.
Arama motoru botları web sayfalarımızı sorunsuz bir şekilde crawl etmediği takdirde kullanıcı için değer üreten içeriklere ve sayfa yapılarına sahip olmamız organik görünürlüğümüz üzerinde herhangi bir anlam ve gelişim ifade etmeyecektir. Dolayısıyla bir web sayfasının taranabilir, dizine eklenebilir ve anlamlandırılabilir olması SEO’nun özünü oluşturan noktalardan biridir.
Bu bölümün başında da belirttiğim gibi teknik SEO kapsamında değerlendirebileceğimiz birçok çalışma alanı vardır fakat bu çalışma alanları içerisinde 101 olarak nitelendirilebilecek olanları şu şekilde sıralayabilirim:
- Sitemap (Site Haritası)
- Robots.txt
- HTTP Yanıt Kodları
- URL Yapıları ve www ya da https Yönlendirmeleri
- Canonical Tag Kurgusu
- HTML Lang Tag & Hreflang
- Heading Hiyerarşisi
- Mobile Usability (Kullanılabilirlik)
- Site Hızı
- Yapılandırılmış Veriler
En basit şekilde özetlemek gerekirse; burada site haritası, robots.txt, yanıt kodları ve canonical tag kurgusu web sayfalarının taranabilirliğinde belirleyici rol oynarken page speed (site hızı), yapılandırılmış veriler (structured data) ve heading hiyerarşisi gibi çalışma alanları ise web sayfalarının anlamlandırma düzeyini ve tarama bütçesini (crawl budget) ve sıklığını belirleyen alanlardır.
Elbette web sitesinin kapsamına, mevcut durumuna ve ihtiyaçlara bağlı olarak teknik SEO’da temas edilebilecek alanlar hayli farklılık gösterebilir ve detaylandırılabilir fakat teknik SEO 101 dediğimizde yukarıda sıralanan çalışma alanları üzerinden mutlaka durmak gerekir.
SEO stratejimizi şekillendirmeye başladığımız anda web sitesinin teknik SEO kırılımında genel bir fotoğrafını çekmek gerekir. Bunu Screaming Frog, Oncrawl ya da Sitebulb gibi analiz araçlarıyla yapabiliriz fakat manuel incelemeler ve kullanıcı gibi web sitesinde gezinerek karşılaşılan sorunların ve olumsuz deneyimlerin raporlanması da değerlidir.
Elde ettiğimiz çıktıları uygulama eforu ve hedeflenen fayda noktalarında değerlendirerek teknik SEO’daki iş maddelerimizi önceliklendirmeli ve vakit kaybetmeden aksiyon almaya başlamalıyız.
Uygulama sonrasında arama motoru botlarının crawl performansına ilişkin çıktıları takip etmek ve en önemlisi her ne kadar teknik SEO kapsamındaki aksiyonlar tek başına yeterli olmasa da crawl budget’ta (tarama bütçesi) gelişim görmek önemlidir.
Hedef Kelime Gruplarını Belirlemek
Başarılı bir SEO stratejisinin arkasında yatan temel noktaların başında hedef kelime gruplarını yani arama motoru optimizasyonu çalışmaları sonucunda Google’da (pazardaki en büyük paya sahip arama motoru olması itibariyle çalışmalar Google’a göre organize edilir) görünür bir pozisyon yakalamayı hedeflediğimiz alanları belirlemek gelir.
Tam bu noktada kullanıcıların bir sorguyu neden search ettiğini tespit etmenin de (search intent = arama niyeti) önemli olduğunu belirtmek gerekir.
Örneğin; Google’da search edilen “pendik özel diş kliniği” sorgusunun arama niyeti ile “kanal tedavisi acıtır mı” sorgusunun arama niyeti aynı değildir. İlk sorguda kullanıcının bir alana yönlendirilmeye ihtiyacı varken ikinci sorguda bilgi almaya ihtiyacı vardır.
Semrush’ın Informational, Navigational, Commercial ve Transactional arama niyetlerine ilişkin hazırladığı detaylı tablo:
Hedef kitlemizin search ettiği kelime gruplarını arama niyetlerini de dikkate alarak tespit ettiğimiz takdirde hangi sorguya hangi sayfa yapısı ve içerik türü ile cevap verebileceğimizi netleştirir, böylelikle içerik stratejisi için de doğru zemini hazırlama noktasında önemli bir adım atabiliriz.
Hedef kelime gruplarını tespit ederek Keywordtool.io, Ahrefs Keyword Explorer ya da Semrush Keyword Overview ve Search Console (halihazırda Google’da gösterim ya da sıralama aldığımız sorguların varlığını incelemek) başta olmak üzere birçok farklı analiz aracını kullanabiliriz.
Örneğin; Ahrefs’in Keyword Explorer alanında “kanal tedavisi” sorgusuna baktığımızda;
Match olan sorgular, sorular ve kullanıcıların bu alanla ilişkili arama eğilimlerini, ilgili sorgunun trendini, bu kapsamdaki uzun kuyruklu kelimeleri ve SERP’teki görünümü detaylarıyla inceleyebiliriz.
Benzer şekilde “implant tedavisi” sorgusunu Semrush Keyword Overview’da incelediğimizde ise aşağıdaki detay görünümü elde ederiz:
Hedef kelime gruplarını belirleme sürecinde birçok farklı tool tercih edilebilir fakat çalışmanın temelinde yatan “pazarı ve kullanıcıları tanımak ve en önemlisi bu sorguların neden search edildiğini anlamlandırmak” amacı hiçbir zaman değişmemelidir.
Uzmanlık ve Deneyim Kokan İçerikler Üretmek
Web sitemizin teknik altyapısını iyileştirdikten ve pazarı yani hedeflediğimiz kullanıcıların arama eğilimlerini anlamlandırarak detay analizler elde ettikten sonra bu sorgulara odaklanmamıza yardımcı olacak sayfa yapılarının kapsamını genişletmek ve kullanıcının aradığı bilgiye en doğru ve kısa sürede ulaşmasını sağlamak adına web sayfalarımızın içeriğine temas etmeliyiz.
İçerikte birkaç önemli nokta vardır ve bu noktaları Google’ın değerleme düzeyi ile birleştirdiğimizde ortaya bir cümlelik şu özet çıkar:
“Our mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.”
Kullanıcıların beklentilerini karşılayacak, fayda ve değer üretecek bir içerik yaratmak hiç şüphesiz arka planda titiz bir çalışma sistematiğine ihtiyaç duyar.
Doğru kelime gruplarının belirlenmesi, Google’ın ilgili sorgularda değerlediği web sayfalarının yapısının incelenmesi, diğer web sayfalarının sunmadığı ya da eksik kaldığı noktaları da kapsayacak detayda içerikler üretilmesi ve en önemlisi bu içeriklerin yalnızca farklı kaynaklardan elde edilen bilgilerle değil deneyimle şekillendirilmesi gerekir.
Yine Google’ın içerik noktasında mutlak hassasiyet gösterdiği alanların başında “sağlık” odaklı içerikler geldiğini söylemek gerekir.
Web sayfamızda yer alan ve yanlış bilgilerle üretilen bir içeriğe kullanıcının eriştiğini ve buradaki bilgiyi dikkate alarak sağlığını etkileyebilecek bir karar aldığını düşünelim. Bu oldukça riskli bir durum ve kötü bir örnektir. Dolayısıyla Google bu durumu mümkün olduğunca engellemek adına sağlık ve finans odaklı içeriklerde uzmanlık, deneyim ve otoriteye ek önem gösterir. En azından gösterdiğini iddia eder.
Diş kliniklerinin web sitelerinde “informational (bilgi)” odaklı sorgulara kanalize olabilmek adına bir blog alanına sahip olmamız gerekir ve bu alanda birçok farklı arama eğilimi için içerik üretmemiz önemlidir.
Örneğin; “Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürer?, Hamilelikte Diş Ağrısı, İmplant Sonrası Beslenme, Diş Lezyonu Nedir? Neden Olur?” vb. gibi başlıklar bu kapsamdaki örnekler olabilir.
Bu içeriklerin üretiminde süreci doğrutan yürüten diş hekimlerinden ya da sürecin içerisinde yer alan asistanların deneyimlerinden yararlanmak önemlidir. Tabi metin oluşturmak odak ve efor isteyen bir süreç olduğundan dolayı bu süreçte uzman desteği almak her zaman mümkün olmayabilir fakat hazırlanan içeriklere uzman görüşü ve deneyimi ekleyerek mükemmele yakın bir sonuç elde etmek mümkündür.
Off Page (Site Dışı) SEO ile Marka Bilinirliğini Desteklemek
SEO’da dikkate alınması ve strateji içerisine mutlaka dahil edilmesi gereken çalışma alanlarından biri de Off Page (Site Dışı) SEO’dur. Site dışı SEO’nun kapsamı içerisinde birçok farklı çalışma sistematiğini değerlendirebiliriz fakat ön plana çıkan nokta çoğu zaman backlink’dir.
Backlink (Geri Bağlantı); bir internet sitesinin, herhangi bir bağlantı türünü kullanarak (metin, görsel, video vb.) başka bir internet sitesini referans etmesidir.
Site dışı SEO’nun en önemli çalışma alanlarından biri olan backlink noktasında farklı stratejiler uygulanabilir. Örneğin; ilişkiselliği ön planda tutarak ilerlemek bir seçenektir. Diğer taraftan geri bağlantı alınacak mecranın organik performansı ve Google’ın değerleme düzeyini (otorite) dikkate alarak ilerlemek de backlink kapsamındaki yaygın stratejilerdendir.
Site dışı SEO çalışmalarının iki boyutu vardır. Bunlardan ilki, her ne kadar SEO uzmanları etkilerini sıklıkla tartışıyor olsa da SEO’nun deneysel yönünün faydalarını net bir şekilde ortaya koyduğu backlink’in arama motoru botları üzerindeki etkisidir.
Google’ın değer verdiği ve performanslı bir mecranın web sitemizi referans etmesi ve “bu web sitesi de değerlidir ve onu referans ediyorum” demesi, arama motoru botlarının değerleme düzeyini doğrudan etkiler ve web sitemizi crawl etmek adına ayırdığı bütçenin yani crawl budget’ın gelişimini destekler.
Site dışı SEO çalışmalarının diğer ve asıl odaklanmamız gereken boyutu ise marka bilinirliğine sağladığı katkıdır. Özellikle hedef kitlemizin kümelendiği etkileşim düzeyi yüksek alanlarda görünür olmak, doğrudan marka bilinirliğini destekleyebilecek site dışı SEO çalışmalarından biridir.
Örneğin; makyaj ürünleri satan bir e-ticaret markası olduğumuzu düşünelim. Kullanıcıların belirgin search ettiği “en iyi makyaj ürünleri” sorgusunda pozisyon kazanan ve trafik çeken bir forumda ya da blog web sayfasında görünür olmak, ilişkiselliği yüksek yani hedef kitlemizin yer aldığı bir alanda yer almak anlamına gelecektir. Bu çalışma sistematiği hiç şüphesiz marka bilinirliğini doğrudan destekleyecek bir yaklaşımdır.
Elbette SEO’nun diğer çalışma alanlarında olduğu gibi Off Page (Site Dışı) SEO’da da belirleyici olan markanın hizmet ya da ürün gamı, mevcut durumdaki yapısı ve en önemlisi yalnızca online’da offline’daki pazarlama çalışmalarının kapsamı ve boyutudur.
Bir örnekle açıklama gerekirse; uzun süredir aynı pazarda faaliyet gösteren ve kullanıcıların önemli bir kısmının bir şekilde tanıştığı bir markanın Off Page SEO stratejisi ile pazara henüz yeni giren ve amacı marka bilinirliğini geliştirmek olması gereken bir markanın stratejisi mutlaka farklı olmalıdır.
Site dışı SEO’ya diş klinikleri açısından baktığımızda; lokal kelime gruplarını search eden kullanıcılara ayrı bir parantez açmak gerekir.
Örneğin; Kocaeli’de faaliyet gösteren bir diş kliniği için lokalde belirgin trafik çeken bir haber sitesinde görünür olmak değerli ve anlamlı bir yaklaşımdır.
Diğer taraftan çok daha yüksek organik görünürlüğe ve otoriteye sahip mecraları hizmet sunulan tedavileri beslemek adına değerlendirebiliriz.
Yine bir örnekle açıklamak gerekirse; İmplant Tedavisinde Yanıtı Merak Edilen 5 Soru başlıklı bir içeriği sağlık odağında yayına yapan bir blogda misafir yazarak olarak yayınlamak bu noktada ideal strateji olacaktır.
Diş Hekimleri İçin SEO’da Web Tasarım
Bir diş kliniğini web sitesi yalnızca arama motoru botlarının teknik SEO noktasındaki beklentilerini değil kullanıcıların beklentilerini de eksiksiz bir şekilde karşılamalı ve potansiyel danışanlarını gerçek birer danışan haline getirmek adına ideal alanlara ve kurguya sahip olmalıdır. Bu ifadeden de anlaşılabileceği gibi web tasarım da temel itibariyle iki yönü vardır.
Bunlardan ilki, arama motoru botlarının beklentilerini karşılayacak bir altyapı yani teknik SEO’nun gerekliliklerini sağlamaktır.
İkincisi ise özellikle hizmet odaklı sayfaların (implant tedavisi, kanal tedavisi, diş beyazlatma vb.) kullanıcı beklentileriyle uyumlu bir şekilde dizayn edilmesidir. Burada da özellikle kullanıcıların yanıtını merak ettiği sorular ya da daha detaylı danışmanlık almak adına iletişime geçebileceği alanların efektif bir şekilde konumlandırılması ve kurgulanması önemlidir.
Özellikle ilk kez tasarlanacak bir web sitesi için görsel kurgunun yanında içerik kurgusunun da yapılması ve web sitesi yayına girdiği anda içeriklerin de hedeflenen yapıyla sayfalara entegre edilmesi gerekir.
Teknik SEO’da değindiğimiz temel maddelerin web sitesi yayına alınırken web sayfaları içerisine konumlandırılması ya da genel akışta olması web sitesinin SEO performansı açısından kritik rol oynar. SEO uyumlu web tasarım noktasında daha fazla detay için; https://www.erentcolak.com.tr/seo-uyumlu-web-sitesi-nedir/ içeriğimi inceleyebilirsiniz.
Diş Hekimleri İçin SEO Danışmanlığında Merak Edilenler
Diş hekimleri için SEO stratejisinin oluşturulması ve uygulanması süreçleriyle ilgili yanıtını merak edebileceğiniz soruları sizin için genel hatlarıyla derlemeye çalıştım. Daha fazlası ve görüşlerinizi iletmek için benimle iletişime geçebilirsiniz.
[toggle title=”Diş hekimleri için SEO hizmetinde başarı garantisi var mıdır?” state=”close”]SEO’da mükemmel bir strateji oluşturmak, eksiksiz uygulamak ve sonuçları takip ederek stratejiyi doğru noktalarda tekrar şekillendirmek çoğu zaman başarıya yani organik görünürlükte belirgin bir iyileşmeye zemin hazırlasa da, başarı garantisi vermek mümkün değildir.
Nihai değerlendiricinin Google olduğu ve sıralama sonuçlarını şekillendiren algoritmaların genel yapısını tahminlesek de faktörlerin ağırlıklarına ilişkin net bir görünüme ve detaya sahip olmadığımız senaryoda başarı garantisi vermek maalesef reklam kokan ucuz bir ifadedir.
SEO’da verilebilecek garanti; web sitesinin, pazarın ve hedef kitlenin detaylı ve doğru açıdan fotoğrafını çekerek oluşturulan stratejinin eksiksiz uygulanmasıdır. Nitekim bu yaklaşım çoğu zaman başarıyı da beraberinde getirecektir.
[/toggle]
[toggle title=”Diş hekimleri için SEO hizmetinde fiyatlar nasıl belirlenir?” state=”close”]Arama motoru optimizasyonu, web sitesinin mevcuttaki durumuna, markanın hedeflerine, ürün ya da hizmet gamına, pazardaki rekabete ve potansiyel hedef kitlenin yanı kullanıcıların yaklaşımlarına ve daha birçok faktöre bağlı olarak değişkenlik gösteren bir süreçtir.
Birçok değişkenin yer aldığı ve her birinin düzeyi değişkenlik gösterse de süreci etkilediği senaryoda elbette fiyatlandırmada da standart bir yaklaşımdan bahsetmek mümkün değildir.
Diş hekimleri için SEO hizmetinde fiyatlandırmada yukarıda sıralanan faktörler dikkate alınmalı ve nihayetinde efora bağlı bir fiyat ortaya konulmalıdır. Bu noktada ön değerlendirme ve daha fazlası için doğrudan mail adresim yahut telefon numaramı kullanarak iletişime geçebilirsiniz.
[/toggle]
[toggle title=”Diş hekimleri için SEO hizmetinde çalışma periyodu ne olmalı?” state=”close”]Sürece ilişkin yanıtladığım farklı sorularda da belirttiğim üzere SEO’da stratejiyi ve uygulamayı şekillendiren birçok farklı nokta vardır. Çalışma periyodunu da bu kapsamda değerlendirmek gerekir.
Her ne kadar başarıya ulaşılabilecek yani diğer bir ifadeyle organik görünürlükte belirgin bir gelişim gösterebileceğimiz nokta sektöre, rakiplere, web sitesinin mevcut durumdaki performansına vb. birçok etkene bağlı olarak değişse de, SEO’nun dinamik yapısı itibariyle süreklilik içermesi gereken bir çalışma sistematiğini olduğunu ifade etmek gerekir. Web sitesi yayına kaldığı süre boyunca arama motoru optimizasyonu çalışmaları devam etmelidir.
[/toggle]
[toggle title=”Web sitemi yöneten bir teknik ekip olmalı mı? Bu konuda SEO uzmanından destek alabilir miyim? ” state=”close”]Bu sorunun yanıtı web sitesinin altyapısına ve bir yönetim paneli olup olmadığına bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Kobi’lerin çoğu zaman marka içerisinde hizmet veren bir yazılım ekibine sahip olması mümkün değildir.
Bu noktada sürecin kesintisiz bir şekilde ilerlemesi ve en önemlisi SEO stratejisinin eksiksiz uygulanabilmesi adına SEO uzmanının sorumluluk alması gerekir. Tabi kaynak kod üzerinde yapılması gereken düzenlemelerde dışarıdan uzman desteği alınmalıdır fakat bir yönetim panelinde alınabilecek aksiyonlarda benim yaklaşımım; SEO danışmanı olarak süreci ilerletmek ve zamanı değerli kullanmaktır.[/toggle]