SEO

Site Haritası (Sitemap)

SEO’nun temel kavramlarından biri olarak karşımıza çıkan sitemap (site haritası), adından da anlaşılabileceği gibi bir yönergedir ve xml formatındaki bu yönergenin temel amacı; arama motoru botlarının internet sitesindeki sayfalara ulaşmasını kolaylaştırmak ve dolayısıyla crawl, index ve anlamlandırma süreçlerine yardımcı olmaktır.

Sitemap (Site Haritası) Nedir?

Arama motoru botlarının hedef sayfalarımızı değerlemesi için öncelikle bu sayfalara ulaşabilmesi, daha sonrasında sorunsuz bir şekilde crawl edebilmesi ve son aşamada indeksleyerek dizine eklenmesi gerekir. Bu akıştan da görebileceğimiz üzere organik performansımızı artırma sürecinin ilk adımı, internet sitemizdeki sayfaların ulaşılabilir olmasıdır.

Google Search Central’da site haritasıyla ilgili yer alan rehberi incelediğimizde, eğer bir internet sitesinin bilgi mimarisinde herhangi bir sorun bulunmuyor yani tüm sayfalar akış içerisinde yer alıyorsa, Google’ın çoğu zaman bu sayfaları keşfetmekte herhangi bir sorun yaşamadığının altını çizmeliyiz.

Binlerce sayfaya sahip büyük ölçekli internet sitelerinde tüm sayfaların maksimum tarama derinliğinde akış içerisine dahil edilmesi hiç şüphesiz imkansızdır ve tam bu noktada arama motoru botları için yönerge niteliği taşıyan sitemap (site haritası) devreye girer.

Sayfa sayısı ne olursa olsun istisnasız tüm internet sitelerinin kullanabileceği bir yapı olan site haritası ile arama motoru botlarının yalnızca yüzeydeki değil derinlerdeki sayfalarımıza da ulaşmasını sağlayabilir ve tüm crawl sürecini destekleyerek crawl budget ve crawl depth optimizasyonuna uygun zemini hazırlayabiliriz.

Site Haritasında XML Etiketleri

Site haritası oluştururken kullanmamız gereken zorunlu xml etiketlerinin (urlset, url ve loc) yanında priority, lastmod ve changefreq etiketlerini de akış içerisine dahil edebiliriz. Birçok SEO uzmanının yakından takip ettiği ve algoritmalara ilişkin birçok detaya temas eden John Mueller’in 2017’de yaptığı açıklamada ve segmentlerini arama motoru botlarının dikkate almadığını ifade ettiğinin altını çizmeliyiz.

Yine John Mueller’in ifadesine göre; arama motoru botlarına ipucu niteliği taşıyan bu segmentler olsa da Google kendi algoritmalarını kullanıyor ve farklı URL’leri rastgele sırayla tarıyor.

<priority>: 0.0 – 1.0 arasında değerler alabilen bu xml etiketi, ilgili URL’in diğerlerine kıyasla önemini göstermemize yardımcı olur. Bir ipucu olarak değerlendirilen bu etiketin dikkate alınmadığı Mueller 2017 yılında ilan etmişti.

<lastmod>: İlgili URL’in son değiştirilme tarih ve anını belirtmek amacıyla kullanılan bu xml etiketinin site haritası içerisinde yer alması mutlaka tavsiye edilir ve arama motoru botlarının bu etiketin işlevini kavrayarak dikkate aldığı John Mueller tarafından da ifade edilmiştir.

<changefreq>: Arama motoru botlarına bir URL’in ne sıklıkla değişeceğini ifade ederken kullanabileceğimiz bu etiketin bir ipucu niteliği taşıdığını unutmamalıyız. Dolayısıyla arama motoru botlarının “hourly” olarak işaretlediğimiz bir sayfayı “monthly” olarak işaretlediğimizden bir URL’den daha az taraması normal bir durumdur.

<changefreq> etiketinde kullanabileceğimiz değerler;

  • always
  • hourly
  • daily
  • weekly
  • monthly
  • yearly
  • never

olarak sıralanabilir.

Site Haritası Nasıl Olmalı?

Arama motoru botlarının internet sitemizi crawl sürecini kolaylaştıracak yönerge niteliği taşıyan bir site haritası oluştururken urlset, url ve loc xml etiketlerini mutlaka kullanmalıyız. Bir önceki satılarda da ifade edildiği gibi priority, changefreq ve lastmod etiketlerini SEO kurgumuz içerisinde yapıya da bağlı olarak opsiyonel bir şekilde kullanabiliriz.

Örnek Site Haritası

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">

   <url>

      <loc>https://www.erentcolak.com.tr</loc>

      <lastmod>2020-14-11</lastmod>

      <changefreq>always</changefreq>

      <priority>1.0</priority>

   </url>

</urlset> 

Site haritası kullanımı zorunlu mudur?

Google’ın site haritası kullanımı noktasında herhangi bir zorunluluğu yoktur. Yine site haritası, SEO korelasyonu içerisinde doğrudan etki sahibi olmamakla birlikte özellikle web sitesinin click derinliğindeki sayfaların crawl sürecini hızlandırması ve crawl budget etkisi ile dikkatten kaçmaması ve kullanılması şiddetle tavsiye edilen bir yapıdır.

Site haritası Google’a nasıl gönderilir?

Manuel ya da otomasyon (tavsiye edilen) ile oluşturduğumuz site haritasını Google’a göndermek için Search Console’u kullanmamız gerekir.

Site haritamızı gönderirken;

Site haritasını Google'a Search Console aracılığıyla gönderebiliriz.

  • Google Search Console’a giriş yapmamız,
  • Sol sütundaki “sitemaps – site haritaları” sekmesine geçmemiz,
  • “Yeni bir site haritası ekle” bölümünden site haritası uzantımızı girerek “gönder” butonuna tıklamamız gerekir.

Site haritasıyla ilgili tüm detayları Search Console'da takip edebiliriz.

Search Console’da;

  • Gönderilen site haritalarının ne zaman gönderildiğini,
  • En son ne zaman okunduğunu,

Site haritasına eklenen URL'leri Console'da inceleyebiliriz.

  • Google tarafından kabul durumunu ve
  • Keşfedilen URL sayısını

Site haritasıyla ilgili detaylarda taranan fakat dizine eklenmeyen URL'leri görebiliriz.

görmemiz mümkündür. Detay analizlere bakıldığında ise taranan fakat dizine eklenmeyen URL’leri de tespit edebiliriz.

Konuyla İlgili; 

https://www.searchenginejournal.com/technical-seo/xml-sitemaps/ 

https://www.seoquake.com/blog/create-a-sitemap-by-mueller/

https://www.searchenginejournal.com/googles-john-mueller-dont-create-a-sitemap-manually/370176/ 

erentcolak

Eren Talha ÇOLAK, üniversite yıllarında atıldığı bu macera dolu dünyada 3.5 senede 50'den fazla markaya SEO Uzmanı olarak destek vermiştir.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu