SEO Terimleri Sözlüğü
A
Arama Niyeti (Search Intent): Bir kullanıcı, bir sorguyu Google’da neden arıyor sorusunun yanıtıdır. Temelde Informational, Navigational, Commercial ve Transactional olarak dörde ayrılabilir. Kullanıcıyı doğru sayfa yapısı ile karşılamak noktasında kritiktir.
Async Yükleme: Web sayfası yüklenirken, JavaScript kaynakların eş zamanlı olarak yüklenmesini ifade eder. JS’ler standart durumda senkronize yani biri tamamlanmadan diğerine geçilmeyecek şekilde yüklenir.
B
Bağlantı (Backlink) Reddetme: Zararlı olduğunu düşündüğümüz ve organik performansımızı negatif etkileyecek backlink’lerin Google’a bildirilmesi sürecidir.
Backlink (Geri Bağlantı): Bir web sitesinin, kelime, görsel ya da açık bağlantı şeklinde başka bir web sitesini referans etmesidir.
Breadcrumb: Web sayfasının hiyerarşik yapısını ve akıştaki yerini gösterir. Kullanıcıların site içerisindeki gezinme deneyimini iyileştirirken ilişkisel internal link akışını güçlendirir.
C
Cache (Önbellekleme): Web sayfalarının daha hızlı erişim sağlamak adına geçici olarak saklanmasıdır. Cache alınan dosyaların belirli bir süre için yeniden yüklenmesi gerekmez. Bu da kullanıcı daha hızlı bir açılış deneyimi sağlar.
Canonical Tag: Bir web sayfasının kaynağını ifade eder. Crawl budget’ın en önemli bileşenlerinden biridir.
Cannibalization: Aynı web sitesine ait birden fazla web sayfasının aynı sorguda rekabet etmesidir. Google’ın kafa karışıklığı yaşadığını ifade eder. SEO performansını negatif etkiler.
CDN (Content Delivery Network): Kullanıcının, web sitesine erişim isteğine ona en yakın sunucudan yanıt verilmesini ifade eder. Yaygın olarak cache’e alınabilen statik içeriklerin dağıtımında kullanılır fakat dinamik içerikler için de tercih edilebilir.
Critical CSS: Kullanıcıya ilk anda bir görünüm sunabilmek adına ihtiyaç duyulan CSS’lerdir. Bu CSS’ler head içerisine alınarak FCP metriğinde gelişim hedeflenebilir.
Crawl Budget (Tarama Bütçesi): Google’ın, bir web sitesini anlamlandırmak, dizine eklemek ve sıralama sonuçlarına dahil etmek adına ayırdığı zamanın sayısal ölçüsüdür.
Crawl Depth (Tarama Derinliği): Web site akışı içerisindeki sayfaların kaçıncı tıklamada yani düzeyde ulaşıldığını ifade eder. Ana sayfa sıfır, başlangıç noktası olarak kabul edilir.
Crawl Request (Tarama İsteği): Bir web sayfasının arama motoru botları tarafından taranması isteğidir. Botların bir revizeyi ya da yeni eklenen bir web sayfasını algılamak için yapılır.
CSS (Cascading Style Sheets): Web sayfalarını oluşturan bileşenlerin stillerini oluşturmaya yarayan ve böylelikle ön yüzdeki görünümü şekillendiren teknolojidir.
CTR (Click Through Rate): Sıralama sonuçlarındaki bir bağlantının tıklama sayısının gösterime bölünmesi ile elde edilir. Pazarda marka olmak, tıklama oranını geliştiren en önemli noktalardan biridir. SEO’nun marka bilinirliğine sağladığı katkı, bu alandaki gelişimi doğrudan destekler.
D
DoFollow: Arama motoru botlarına, bir web sitesinin, başka bir web sitesine verdiği bağlantıyı takip et ve indeksle ipucu verir.
Disallow: Robots.txt içerisinde kullanılır ve botların taramasını istemediğimiz dizin ve/veya web sayfalarını işaretlemeyi sağlar.
Disavow: Organik performansı ve görünümü negatif etkileyeceğini düşündüğümüz backlink’leri Google’a bildirme işlemidir. Aynı zamanda bu işlemde kullanılan txt formatındaki dosyanın adıdır.
E
F
Featured Snippet: Google’ın kullanıcıların search deneyimini iyileştirmek adına sıralama sonuçlarının üzerinden, sıfırıncı pozisyonda konumlandırdığı alandır.
G
Google Analytics: Web sitesi trafiğini, kullanıcı davranışlarını izleyen, analiz eden ve raporlayan araçtır. Özelleştirilmiş funnel ve hedefler ile anlamlı çıktılar alınır ve pazarlama stratejisi anlamlı bir şekilde beslenir.
Google Search Console: Web sitesine dair hemen her şeyin yer aldığı ve Google’daki performans ve tarama verilerine ilişkin detayların takip edildiği Google tarafından sunulan ücretsiz bir araçtır.
Google Trends: Kategori, lokasyon ve mecra bazında trend olan konuları ve bu konulara ilişkin sorguların takip edildiği ücretsiz bir Google aracıdır.
Google My Business: İşletmelerin Google Haritalar’da görünür olmalarını sağlayan bir araçtır. Sıralama sonuçlarında da görünmesi itibariyle yerel SEO için mutlaka takip edilmesi gerekir. İşletmeye, hizmete ve ürüne ait fotoğraflar, güncel bilgiler, etkinlikler ve iletişim bilgileri gibi tüm detaylara yer verilebilir.
Google PageSpeed Insights: Google’ın 2010 yılında tanıttığı, web sayfalarının yüklenme süreleri ve performanslarına ilişkin detay çıktılar sağlayan ücretsiz bir SEO aracıdır.
H
Heading Tag: HTML’de başlıkları belirtmek için kullanılır. 1’den başlayarak 6’ya kadar gider. Googlebot’ın OnPage (Site İçi) kırılımda sinyal aldığı alanlardan biridir. Hiyerarşiye ilişkin ipucu vermesi itibariyle değerlidir.
HSTS (HTTP Strict Transport Security): Browser’dan gelen request’leri doğrudan https olarak yönlendirerek http kullanımını engeller ve böylelikle daha güvenli bir web deneyimi sunar.
HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure): Web sayfasının tarayıcıya güvenli bir bağlantı üzerinden yanıt vermesini sağlayan protokoldür. HTTP’ye SSL şifreleme eklenmesi ile oluşur.
I
Internal (İç) Link: Kullanıcıların web sayfaları arasında geçiş yapmalarını sağlayan bağlantılardır. Arama motoru botlarının web sayfalarını anlamlandırma düzeyini güçlendirmek için de kullanılır.
Image Alt Text
J
JS Defer: Web sayfaları yüklenirken keşfedilen JavaScript’lerin es geçilip sayfa oluşturulduktan sonra çalıştırılmasıdır. Script arka planda indirilir fakat çalıştırılmaz. Bu kaynakların site hızı üzerindeki negatif etkisini ortadan kaldırmak adına kullanılır.
K
Kırık Link: Web sitesi akışı içerisindeki bir bağlantıya ulaşılamaması durumudur. Kullanıcı ve arama motoru botlarının gezinme deneyimini negatif etkiler.
Kalıcı Bağlantı (Permalink): Bir web sayfasının sabit URL’ini, adresini ifade eder. İçerik yönetim sistemlerinde (CMS) sıklıkla kullanılır. Kullanıcının ve botların web sayfasının kapsamını anlamasına yardımcı olur.
L
Long Tail Keyword (Uzun Kuyruklu Kelime): En az üç kelimenin bir araya gelerek oluşturduğu sorgulardır. Çoğu zaman rekabet daha düşüktür. Kullanıcının arama niyetinin belirgin olması itibariyle dönüşüm oranlarında pozitif etkisi vardır.
Link Building (Bağlantı İnşası): Web sitesinin bağlantı sayı ve kalitesini artırmaya yönelik aksiyonların bütünüdür. Trend’lerden yararlanmak, partnerlik anlaşmaları yapmak, misafir yazar fırsatlarını değerlendirmek, ürün ve hizmet incenemelerinden faydalanmak ve daha birçok tekniği içerisinde barındırır. Ücretli alımlar da bu kapsamda değerlendirilir.
M
Meta Tag: HTML’in head tag’leri içerisinde yer alır ve arama motoru botlarına ve tarayıcıya web sayfasıyla ilgili ipuçları verir.
N
Negatif SEO: Bir web sitesinin organik görünürlüğü ve performansına zarar vermek adına yapılan art niyetli aksiyonların bütünüdür.
NoFollow: Arama motoru botlarına bir bağlantının takip edilmemesi gerektiğini ifade eder. SEO açısından değer aktarımı sağlamaz.
O
Open Graph: Bir web sayfasının, sosyal medya platformlarında daha zengin ve yapılandırılmış bir görünüm ile paylaşılmasını sağlayan meta tag’lerdir. Anlamlandırma sürecini desteklemesi itibariyle önemlidir. Özellikle etkileşim düzeyi yüksek web sayfalarında profesyonel bir görünüm adına da tercih edilmesi gerekir.
Otorite Sayfalar (Authority Pages): Hedef kelime gruplarında Google’daki performansı ile fark yaratan ve çoğu zaman güçlü referans bağlantılara sahip olan web sayfalarıdır. SEO stratejisinde doğru internal link konumlandırılması ile akışı beslemek için kullanılması gerekir.
P
Preload: Web sayfası yüklenirken belirli kaynakların (fontlar, görseller ve CSS dosyaları gibi) önceliklendirilmesini sağlar. Böylelikle sayfanın yükleme performansını artırır ve daha iyi bir deneyime yardımcı olur.
R
RankBrain: Google’ın SERP’i şekillendirirken kullandığı AI sistemidir. Karmaşık sorguları daha iyi anlama hedefiyle çalışır. Doğal dil yorumlara ve makine öğrenimi yeteneklerini kullanılır. Kullanıcıya aradığı sorgudaki sonuçları en doğru niyet ve en kısa sürede göstermeyi hedefler.
Robots Tag: HTML meta tag’lerden biridir. Web sayfalarının taranabilirlik ve indeksleme kabiliyetlerini arama motoru botlarına ifade eder. Head içerisinde konumlandırılır.
Robots.txt: Crawl akışını yönetmek için kullanılan txt formatında dosyadır. Ana dizinin altında konumlandırılmalıdır. Birkaç temel kod parçasına sahiptir. Tarama izinleri botlar için özelleştirilebilir.
S
Search Intent (Arama Niyeti): Bir kullanıcının, bir sorguyu hangi amaçla aradığının yanıtıdır. Bilgi, marka, ürün ya da dönüşüm odaklı olabilir. SEO’da stratejinin ilk adımında mutlaka odaklanılması gerekir. Aksi takdirde kelime gruplarını doğru sayfa yapılarıyla hedeflemek mümkün değildir.
SERP (Search Engine Result Page): Arama motorunda bir sorgu aradığımızda karşımıza çıkan sonuçların yer aldığı sayfanın bütünü.
Sitemap (Site Haritası): Botların web sayfalarımıza daha kolay bir şekilde ulaşabilmesi adına hazırlanan xml formatındaki yönergedir. Taranmasını istediğimiz URL’lerin tümünü kapsamalıdır.
Structured Data (Yapılandırılmış Veri): Arama motoru botlarının anlamlandırma düzeyini iyileştiren ve sıralama sonuçlarındaki görünümü şekillendirerek tıklama oranlarını geliştirmeyi hedefleyen yapıdır.
Subdomain (Alt Alan Adı): Alan adının altında konumlandırılan alt alan adını ifade eder. Örneğin; erentcolak.com.tr domain, seo.erentcolak.com.tr bir subdomain’dir.
T
U
V
Y
Yandex Metrica: Yandex tarafından sunulan, web sitesi trafiğini ve kullanıcı etkileşimlerini detaylı olarak analiz eden ücretsiz bir web analitik aracıdır.
Z
#1-9
301 Yönlendirme: Bir web sayfasının, çeşitli nedenlerden ötürü başak bir web sayfasına kalıcı olarak yönlendirildiğini işaretleyen yanıt kodudur.