SEO

Breadcrumb Nedir?

Web sayfalarının arama motoru botları ve kullanıcı deneyimi odağında inşa edilmesi hiç şüphesiz ilgili sayfaların SEO performansı üzerinde belirleyici rol oynar ve bu performans gelişimine zemin hazırlayan On Page (Site İçi) SEO segmentinde yer verdiğimiz önemli kavramlardan biri de breadcrumb’dır. (Türkçe’ye ekmek kırıntısı olarak çevrilen bu kavramın çıkış noktası Hansel ile Grantel’dir.)

Breadcrumb, kullanıcıların site içerisinde gezinmesini kolaylaştıran bir yapıdır.

Breadcrumb; kullanıcıların web sayfaları arasında gezinmesini kolaylaştırarak kullanıcı deneyimini geliştirmesinin yanında ilişkisel internal link akışını desteklemesi ile arama motoru botlarının web sayfalarını anlamlandırma dolayısıyla da değerleme sürecine yardımcı olan bir yapıdır.

İnternet sitesinin kapsamında bağlı olarak breadcrumb kurgusu ufak değişiklikler gösterse de temelde kullanım amacı aynıdır ve bu amaç; arama motoru botlarının ve kullanıcıların web sayfasındaki deneyimini geliştirmektir.

Breadcrumb ve SEO

Onlarca kategorisi ve binlerce ürünü olan bir e-ticaret sitesinin ürün sayfalarından birçoğunun organik trafik çektiğini varsayalım. Bu ürün sayfalarını çeşitli sorgularla ziyaret eden kullanıcı, aynı kategori ya da markanın diğer ürünlerine de göz atmak istediğinde breadcrumb yapısını kullanarak bir üst kırılıma doğrudan geçiş yapabilir.

Hiç şüphesiz bu durum kullanıcı deneyimi üzerinde belirgin bir iyileşme sağlar ve Google’ın kullanıcı deneyimini ölçümleme noktasında her geçen gün gelişen algoritmasına da organik performans noktasında belirgin sinyaller gönderir.

Doğru breadcrumb kurgusu ile ilişkisel internal link akışı geliştirilebilir.

Aynı örnek üzerinden devam edersek, arama motorlarında performans veren ürün sayfaları, yer aldığı kategori ya da marka sayfalarını  breadcrumb yapısı ile besleyerek (yapı içerisinde hedef anchor text kullanılması da arama motoru botlarına değerli bir sinyaldir) bütüncül bir performans gelişimine zemin hazırlayabilir. Yine ilişkisel internal (iç) link ağının gelişimini destekleyen breadcrumb, bu yönüyle de crawl budget (tarama bütçesi) optimizasyonuna yönelik değerli bir yapıdır.

Breadcrumb Nasıl Kullanılır?

Breadcrumb kurgusu oluşturulmadan önce mutlaka benimsenmesi gereken yaklaşım, bu yapının bütünden parçaya doğru ilerlediği yani ana sayfanın çıkış noktası, mevcut sayfanın ise varış noktası olması gerektiğidir. 

E-ticaret siteleri için breadcrumb kurgusuna baktığımızda;

  • Ana Sayfa > Kategori > Ürün ya da
  • Ana Sayfa > Kategori > Marka  > Ürün

kurgularının yaygın olarak tercih edildiğini görebiliriz.

Elbette breadcrumb kurgusunda belirleyici olan nokta; ürünün yer aldığı kategori ve kullanıcıların bu kategori ya da marka kapsamında gösterdiği arama eğilimidir.

Hepsiburada’nın Lenovo’nun bir tablet modeli için hazırladığı breadcrumb kurgusuna baktığımızda, bilgisayarlar ana kategorisinin altında tablet kırılımının yer aldığını ve bu kırılımdan sonraki adımda ise “Marka + Tablet” sayfasının geldiğini görüyoruz.

Hepsiburada breadcrumb kullanımı.

Trendyol’un Samsung Galaxy A52 ürünü için kurguladığı breadcrumb yapısına baktığımızda ise, birkaç alt kırılımı kurguya dahil ettiğini ve son adımda doğrudan Samsung markasının cep telefonu modellerini incelemek isteyen kullanıcıların beklentilerini karşılayabilmek adına “marka” sayfasına geçiş alanı oluşturduğunu görüyoruz.

Trendyol breadcrumb kullanımı.

Markaların hizmet yelpazelerine yer verdiği internet sitelerinde ise breadcrumb kurgusunun;

  • Ana Sayfa > Hizmetler > Mevcut Hizmet Sayfası
  • Ana Sayfa > Blog (Kategori) > Mevcut Blog Sayfası

olarak şekillendiğini söyleyebiliriz.

Dil ve konuşma bozukluğu olan dizartride danışmanlık sunan bir firmanın breadcrumb kurgusunun Ana Sayfa > Dil Konuşma Bozuklukları > Dizartri olarak şekillendiğini görüyoruz.

Breadcrumb yapısı ile performanslı sayfaların hedef sayfaları beslenmesi sağlanabilir.

Tüm bu kullanım şekillerine baktığımızda; breadcrumb kurgusunda standart bir yaklaşımdan bahsetmenin mümkün olmadığını, kurguyu şekillendiren temel noktaların web site mimarisi ve organik büyüme hedefleri olduğunun altını çizmeliyiz.

Breadcrumb ve Structured Data (Yapılandırılmış Veri)

Breadcrumb yapısını arama motoru botlarının crawl ederek anlamlandırabilmesi için hiç şüphesiz kaynak kodda bu yapının structured data olarak yer alması gerekir. Schema org’un BreadcrumbList için hazırladığı rehber dokümanda da görebileceğiniz üzere mevcut sayfamız üzerinden bir örnekle hareket edersek, breadcrumb yapısının genel itibariyle kaynak kodda;

<script type=”application/ld+json”>
{“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “BreadcrumbList”,”itemListElement”:
[{“@type”: “ListItem”,”position”: 1,”name”: “Ana Sayfa”,”item”: “https://www.erentcolak.com.tr”},
{“@type”: “ListItem”, “position”: 2,”name”: “SEO”,”item”: “https://www.erentcolak.com.tr/seo/”},
{“@type”: “ListItem”,”position”: 3,”name”: Breadcrumb Nedir?”,”item”: “https://www.erentcolak.com.tr/breadcrumb-nedir/”}]}
</script>

halinde olması gerektiğini söyleyebiliriz.

erentcolak

Eren Talha ÇOLAK, üniversite yıllarında atıldığı bu macera dolu dünyada 3.5 senede 50'den fazla markaya SEO Uzmanı olarak destek vermiştir.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Başa dön tuşu