SEOWordPress SEO

WordPress’te Site Haritası Nasıl Oluşturulur?

Küresel çapta olduğu gibi Türkiye’de de en popüler CMS platformu olan WordPress, 2024 yılı itibariyle bu konumunu korumaya devam ediyor.

W3Techs’in çalışmasına göre, internet üzerindeki web sitelerinin %43.3’ü, CMS kullananların ise %62.7’si WordPress altyapısında çalışıyor.

Tabi burada WordPress’in sunduğu avantajları ve bu oranların arkasında yatan noktaları detaylandırmayacağız fakat özellikle ihtiyaçları belli ve belirli ölçüde statik web siteleri, kişisel markalar ve bloglar için çok net bir maliyet/performans çizgisi olduğunu kesinlikle söylememiz gerekir.

Bu denli yoğun kullanılan bir platformda SEO geliştirmelerinin nasıl ilerletileceğine ilişkin birçok soru ve konu gündeme geliyor haliyle. Site haritası oluşturmak ve dinamik bir şekilde çalıştırmak da bu konulardan biri.

Burada kullanılabilecek birçok alternatif plugin var. Yoast, RankMath ve All in One gibi SEO kurgusunu oluştururken tercih edebileceğimiz eklentiler ile doğrudan sitemap oluşturmak mümkündür. Alternatif olarak XML Sitemap gibi yalnızca site haritası özelinde çalıştırılan eklentileri de kullanabiliriz. Benim tavsiyem, site haritası için ayrı bir sitemap kullanımına gerek olmadığı yönünde.

Genel bir özetten sonra site haritasını detaylandırarak ve sonrasında da eklentiler ile site haritası oluşturma konusunda bakarak devam edeceğiz.

WordPress’te Sitemap Oluşturmak

WordPress’te SEO eklentilerinin gelişen özellikleri ile site haritası oluşturmak artık çok kolay. Hatta WordPress’in en basit işlemlerinden biridir desem sanıyorum yanlış olmaz.

Bu içerikte 2024 itibariyle en popüler iki SEO eklentisi olan Yoast ve Rank Math’in site haritası modüllerinden ve yalnızca sitemap için hazırlanan bir eklentiden bahsedeceğim.

Kurulumları görseller ile beraber adım adım anlatmaya çalışacağım fakat herhangi bir sorunla karşılaşmanız ya da soru işareti olması halinde yorum bırakabilir yahut mail atabilirsiniz.

Yoast SEO

2010 yılında hayatımıza giren ve 2012 yılında Premium versiyonu sunulan Yoast, 5 milyondan fazla aktif kurulumu olan bir SEO eklentisidir.

Aradan geçen 14 yıllık süreçte eklentiye sürekli yeni özellikler dahil edilmiş ve mevcut özelliklerin de efektiflik düzeyi geliştirilmiştir. XML sitemap entegrasyonu da bu özelliklerden biridir.

Yoast SEO eklentisini kurduktan sonra Ayarlar (Settings) kısmına geliyoruz. General altında yer alan Site Features sekmesinden aşağıya doğru inerek APIs bölümünden XML Sitemaps özelliğini aktif hale getiriyoruz. Böylelikle iki basit click ile dinamik çalışan bir site haritası yaratıyoruz.

Yoast'de Site Haritası Özelliğini Aktif Hale Getirmek

View the XML sitemap butonunu kullanarak site haritasına erişebilirsiniz. Site haritasının URL’i domain.com/sitemap_index.xml şeklindedir. Sayfa tiplerine bağlı olarak alt site haritaları ile çalışan bir yapı vardır. Web sitenize yeni alanlar ekledikçe Yoast da site haritasını update eder.

Yoast'da Site Haritası Kullanımı

XML Sitemap Generator for Google

Sitemap oluşturmak adına kullanabileceğimiz eklentilerden biri de XML Sitemap Generator for Google’dır. Adından da anlaşılabileceği üzere bu plugin site haritası özelindedir.

XML Sitemap Generator for Google Eklentisi

Priority ve change frequency kırılımlarını page bazlı özelleştirebilir, sitemap dışı bırakmak istediğiniz alanları yine yönetim panelinde belirleyebilirsiniz. Yine bu eklentide HTML sitemap seçeneği de mevcuttur.

Site haritanızın URL’i domain.com/sitemap.xml şeklindedir. Kategori ve yıl-ay kırılımında ayrı xml’ler oluşturulur ve o dönem akışa eklediğiniz sayfalar bu xml’lere dahil edilir.

Site Haritanızı Eklenti Ayarlarıyla Özelleştirebilirsiniz

Sitemap oluşturmak noktasında kullanımı en kolay ve işlevsel eklentilerden biri olması itibariyle hayli popülerdir. Yazının girişinde de belirttiğim üzere SEO için kullandığınız ana eklentiyle site haritası konusunu çözebilirsiniz fakat alternatif bir eklenti kullanmak istiyorsanız kesinlikle bu plugin’i tavsiye ederim.

Site Haritası Neden Önemli? Kullanmak Zorunda Mıyız?

Hayır, site haritası kullanımı Google tarafından zorunlu tutulmaz. Dolayısıyla opsiyonel bir yapıdır, kullanılmasa da olur. Hatta Google’ın bu noktadaki yaklaşımı, doğru structure’a sahip küçük web sitelerinde sitemap’in kullanılmasına gerek olmadığı yönündedir.

Diğer taraftan sitemap, SEO açısından önemli bir yapıdır. Yeni oluşturulan sayfaların keşfedilmesi, click derinliğinde (crawl depth) yer alan sayfaların taranması ve crawl budget üzerindeki olumlu etkileri ile mutlaka kullanılmasını tavsiye ederim.

Site Haritasını Google’a Nasıl Göndereceğiz?

Sitemap’i Google’a göndermek adına Search Console’a ihtiyacımız vardır. Bu aşamada Search Console kurulumunu yaptığınızı varsayarak devam ediyorum.

Öncelikle Search Console’a erişmemiz ve sol bölümde yer alan Indexing (Dizin Oluşturma) altındaki Sitemaps (Site Haritaları) alanına geçiş yapmamız gerekiyor.

Search Console Sitemap Yöntemi Alanı

Sonrasında ise karşımıza çıkan sayfanın giriş kısmında yer alan “Yeni bir site haritası ekleyin” alanına site haritamızın URL’ini giriyor ve gönder butonu ile Google’a iletiyoruz.

Site Haritası Detaylı Görünüm

Gönderdiğimiz site haritasının hemen aşağıda “Gönderilen site haritaları” kısmında listelenmesi gerekir. Burada site haritasının ne zaman gönderildiği, en son ne zaman okunduğu, kaç sayfa ve video keşfedildiği ve en önemlisi Googlebot sitemap’e erişebiliyor mu sorusunun yanıtı vardır.

Sonrasında Yapmamız Gereken Kontroller Var Mı?

Site haritasını gönderdikten sonra birkaç noktada günlük ve haftalık kontroller yapmak iyidir.

Özellikle sürekli yeni sayfaların açıldığı bir web sitesi ise sitemap’e push edilen sayfaları Google sorunsuz bir şekilde keşfediyor mu noktasında kontrol yapmak gerekir.

Bunu yukarıda gösterdiğim alandan takip etmelisiniz. Yine “last read – son okuma tarihi” de bu bağlamda önemli sütunlardan biridir. Burada da web sitesinin kapsamına bağlı olarak değişen bir durum vardır. Site haritasının statik web sitelerinde mevcut andan birkaç gün önce last read olması normaldir.

erentcolak

Merhaba, ben Eren. Lise yıllarında ilgi duymaya ve yakından ilgilenmeye başladığım blog ve web dünyasına 2017 yılında önemli bir adım attım. Üniversite yıllarımda başladığım bu macerada Kocaeli Üniversitesi Endüstri Mühendisliği lisans eğitimini başarıyla tamamladıktan sonra yalnızca SEO dikeyinde değil dijital pazarlamanın tüm çalışma alanlarında doğrudan çalışma fırsatı buldum. SEO’yu yalnızca bir kariyer hedefi ve/veya son dönem trendleri ile beraber popüler olan bir çalışma alanı olarak görmüyor, danışmanlık verdiğim tüm markalarda istisnasız organik büyüme ve katma değer sağlama hedeflerine hizmet edecek detay stratejiler ile ilerliyorum. Profesyonel hayatımın dışında okumayı, izlemeyi ve yazmayı severim. Okuduklarımı ve izlediklerimi yazmak ise bana en keyif veren hobilerimdendir. Özellikle tarih, finans ve psikoloji ekseninde okumalar yapmak ve detayda ilgi duyduğum spesifik konuları yakından takip etmek benim için çok değerli. Günümün bir bölümünü mutlaka kedim Nuriye’ye ayırıyor, SEO operasyonlarına onu da dahil ediyorum.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu