Ücretli ve Ücretsiz 16 SEO Aracı
Herkese merhaba.
Bu yazıda, SEO operasyonlarında aktif olarak kullandığım araçlara ilişkin deneyimlerimi ve bu araçların kullanımına ilişkin püf noktaları örnekler üzerinden anlatacağım.
Web sitelerinin organik trafiğini artırmak adına kullanabileceğimiz sayısız SEO aracı var. Her birinin avantajları, dezavantajları ve odaklandıkları noktalar farklı. Dolayısıyla hangi noktadan başlamalıyız sorusunun yanıtı çetrefilli.
Amacım; SEO ile yeni tanışan ve bu dünyaya yeni adım atan, amatör düzeyde ilgilenen ve markasını arama motorlarında büyütmek isteyenler için hangi SEO aracını hangi ihtiyaca dönük kullanabileceklerine temas etmek.
İçeriğin akışı itibariyle ücretsiz SEO araçlarıyla başlayacak, bu araçların detaylarına baktıktan sonra premium sürümlerinde çok daha fazla özelliğin yer aldığı ücretli SEO araçlarına geçeceğim.
Keyifli okumalar.
Ücretsiz SEO Araçları
SEO dünyasına adım attığınızda kendinizi devasa bir lunaparkta hissedebilirsiniz. Her yanda rengarenk ışıkların, heyecan verici araçların ve elbette kafa karıştırıcı bir atmosferin olduğu bir dünya hayal edin. Bu dünyada yön bulmanıza yardımcı olacak harika araçlar var.
Yolculuk boyunca bu ücretsiz araçlar size değerli bilgiler sunuyor. Sitenizin güçlü ve zayıf yönlerini keşfediyor, rakiplerinizin stratejilerini anlıyor ve Google’ın gözünde nasıl göründüğünüzü öğreniyorsunuz.
Lunaparkın VIP bölümündeki ücretli araçlar daha detaylı analizler ve özellikler sunuyor olabilir fakat SEO dünyasında başarı için her zaman en pahalı bileti almaya ihtiyacınız yok.
Elinizdekileri akıllıca, doğru anda ve bir plan çerçevesinde kullanmak, istediğiniz yere götürmek için yeterli olacaktır.
Bu bölümde göz atacağımız ücretsiz SEO araçları şunlar;
- Google Trends
- Google Trends
- Google Keyword Planner
- PageSpeed Insights
- Ahrefs Webmaster Tools
- Rich Result Test
- SEOquake
- Keyword Surfer
- Redirect Path
- View Rendered Source
- XML-Sitemaps
- SERP Snippet Optimizer
Şimdi sıkı tutunun, ücretsiz SEO araçları çantanızı kuşanın ve bu heyecan verici yolculuğa çıkmaya hazır olun!
Google Trends
Google Trends, ücretsiz bir araç olarak, belirli bir anahtar kelimenin veya konunun zaman içindeki popülerliğini izlememizi sağlar. Adından da anlaşılabileceği Google tarafından sunulan bu araç, anahtar kelimelerin arama hacmini coğrafi konumlara, zaman dilimlerine ve ilgili konulara göre analiz etme imkanı tanır. Bu sayede arama trendlerini takip ederek içerik stratejilerimize yön verebilir ve optimize edebiliriz.
Google Trends, zaman içinde belirli bir anahtar kelimenin popülerliğini grafiklerle gösterir. Bu, mevsimsel eğilimleri ve uzun vadeli değişiklikleri anlamak için oldukça yararlıdır. Öne çıkan noktalarından biri de coğrafi analiz özelliğidir. Bu özellik ile belirli bir terimin hangi bölgelerde daha fazla arandığını görebiliriz. Bu bilgi, lokalde pazarlama stratejileri geliştirmek için önemli bir avantaj sağlar.
Aracın bir diğer önemli özelliği, birden fazla anahtar kelimeyi karşılaştırma yeteneğidir. Böylelikle hangi terimin daha popüler olduğunu görebilir ve doğrudan brand search’lere bakarak rakip analizi yapabiliriz.
Ayrıca datayı takip ettiğimiz anahtar kelimeyle ilgili diğer popüler aramaları ve konuları da görebiliriz. Özellikle içerik stratejisinde yeni fikirler ve trend olan konular hakkında bilgi edinmek için faydalıdır.
Google Trends gerçek zamanlı veri sunabilir ve konuyla ilgili anlık trend’leri ve kullanıcı davranışlarını izleme imkanımız vardır. Böylelikle ani değişimlerin ve trend’lerin sahiplenilmesi noktasında müthiş fayda sağlar.
Özetle; Google Trends, geniş veri setleri ve kullanıcı dostu arayüzü ile SEO’da özellikle content kırılımında mutlaka kullanmamız gereken araçlardan biri.
SEO stratejimizde nasıl konumlandırmalıyız ve tüm özellikleriyle nasıl kullanabiliriz sorularını yanıtını merak edenler için; https://www.erentcolak.com.tr/google-trends-nedir/
Google Keyword Planner
Keyword Planner, Google’ın sunduğu ücretsiz araçlardan biridir ve anahtar kelime araştırmasında kritik rol oynar. Aslında çıkış noktası doğrudan SEO değildir. Google Ads’de reklamverenlerin kampanya kurgularını oluştururken dikkate almaları gereken anahtar kelime gruplarını belirlemelerine yardımcı olur. Tabi hal böyle olunca SEO operasyonlarında kullanabileceğimiz değerli bir araç olarak dikkat çeker.
Hangi Verileri, Nasıl Alabiliriz?
Sorguların aylık aranma hacimleri, ilişkisel aramalar, rekabet düzeyi ve önerilen tıklama başına maliyet gibi verileri alabiliriz Keyword Planner’dan. Kullanıcıların hangi intent ile hangi sorguyu ne kadar search ettiğini bilmek ve trendselliğin görüldüğü kelime gruplarındaki davranışlara ilişkin veriler görmek, hiç şüphesiz hedef kitleyi tanımak ve daha iyi anlamak adına değerlidir.
Tabi stratejinin hedeflerini belirlerken de buradaki verileri kullanabiliriz. Rekabetin yüksek olduğu sorgulara ilk anda mı odaklanmalıyım? Long tail kelime gruplarına nasıl gidebilirim? Organik sonuçlardaki performans gelişimi sonucunda Google Ads’de ne kadarlık bir reklam bütçesi tasarruf ederim? Ve daha birçok sorunun yanıtı için Keyword Planner’da çalışabiliriz.
Özetle; Google Keyword Planner, hem SEO hem de reklam kampanyaları için vazgeçilmez bir araç olup, stratejik kararlar almamıza ve daha etkili kampanyalar oluşturmamıza yardımcı olur.
PageSpeed Insights
Google’ın “Make your web pages fast on all devices” sloganıyla 2010 yılında tanıttığı PageSpeed Insights, adından da anlaşılabileceği gibi web sayfalarımızın yüklenme sürelerine ve performansına ilişkin detaylı inceleme yapmamıza yardımcı olur. Site hızı, yalnızca kullanıcı deneyimi değil googlebot’un crawling deneyimi açısından da kritiktir. Dolayısıyla bu alandaki geliştirmeler SEO’nun en yoğun, eforlu ve sektöre de bağlı olarak etki düzeyi yüksek alanını oluşturur demem yanlış olmayacaktır.
PageSpeed Insights, Core Web Vitals değerlerini (FCP, LCP, TBT, CLS, FID, TTFB ve INP) ve bu değerlerin gelişimlerine ilişkin önerileri device bazında görmemize yardımcı olur. Tabi yalnızca geliştirme fırsatlarını değil, doğru yaptığımız şeyleri de görebiliriz bu tool’da.
Öne Çıkan Özelliklerine Bakalım!
PageSpeed Insights’ın öne çıkan özelliklerini sıralayacak olursam;
- Mobile ve desktop device’lar için ayrı test çıktıları ve öneriler verir.
- Sayısal değerlerin ve çıktıların yanında bunları düzeltmek için bakmamız gereken alanları netleştirir. Bu alanlarda ne yapılması gerektiğini de doğrudan guide’lar ile besler.
- Tool’u kullanmak için üyelik oluşturmanıza gerek yoktur.
- Kullanıma ilişkin bir sınır belirlenmemiştir. Dilediğimiz kadar test yapabiliriz gün içerisinde.Doğrudan rakiplerimizin web sayfalarının performanslarını incelerken kullanabiliriz. Doğru yaptıkları ve odaklandıkları geliştirmeler nelerdir? Bakış açısı ile hareket etmemize yardımcı olur.
- Anlık çıktı verir. Test çıktılarını yalnızca bir iki dakikada alabiliriz. Bu yönüyle operasyonun hızlanmasına yardımcı olur.
Özetle; oldukça net ve basit bir arayüzü olan bu tool’un kullanımı gayet kolaydır. Tüm detaylarına hakim olduğumuz takdirde deneyime doğrudan müdahale etmemize yardımcı olacak geliştirme fırsatlarını burada rahatlıkla tespit edebiliriz. Aksiyon önerileri özelinde potansiyel tasarrufları göstermesi de bu anlamda değerlidir. En çok katkı sağlayacak alana odaklanmamızı sağlayabilir.
Peki bu denli detaylı çıktılar veren bir tool’da incelemeye nereden başlayamalıyız? Tool’un verdiği geliştirme önerilerinin tümünü uyguladığımız ve testten geçtiğimiz takdirde deneyime dair tüm eksikleri gidermiş mi olacağız? Bu içerik yalnızca PSI odağında değil fakat genel birkaç noktaya temas ediyorum.
Öncelikle şunu söylemek gerekir ki, PSI’da doğrudan performance score (performans puanı) metriğini yükseltmeye odaklanmak yanlıştır. Bu puan, tool’daki request’i yaptığınız ana bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Nitekim alt bileşenleri iyileştirdiğimiz takdirde puan da yeşile dönecek. Bu nedenle tool’u atlatmaya çalışıp burada 90-100 arası bir score alarak evet sorunları çözdük demek gerçekçi değildir. Google’a göre 90+ skorlar gayet iyi.
Tam bu noktada zihninizde şu soru belirebilir; PageSpeed Insights, hız skorunu nasıl hesaplıyor?
Google, bu sorunun yanıtını https://googlechrome.github.io/lighthouse/scorecalc/ kaynağında net bir şekilde açıklıyor. Tool’un v10, v11 ve v12 sürümlerinde metriklerin skor üzerindeki ağırlıkları şu şekilde;
- FCP: %10
- Speed Index: %10
- LCP: %25
- TBT: %30
- CLS: %25
Dolayısıyla speed score’u iyileştirmek istiyorsak ilk anda TBT, LCP ve CLS metriklerine odaklanmayı denemek doğru olacaktır. Tabi her metrikte eşit ölçüde geliştirme ihtiyacı varsa.
Data Tipleri ve Test Çıktıları Sonrası
PSI’nın lab ve field data olmak üzere iki data tipi vardır. Lab data, kontrollü bir ortamda toplanır ve mevcut durumdaki problemleri detaylandırır fakat anlık deneyime ilişkin fikir sahibi olmamızı engelleyebilir. Field data ise gerçek deneyime ilişkin veri sunar fakat bu veri de sınırlı bir ölçüm kümesine aittir.
Test çıktılarını aldıktan sonra Diagnostics (Tanılar & Teşhisler) alanındaki önerileri ve bu önerileri uyguladığımız takdirde potansiyel gelişimi incelemeye başlamalıyız.
Burada ufak bir ipucu olarak tool’un verdiği önerileri metrik bazında filtreleyebileceğimizi söylemeliyim. Örneğin; yalnızca First Contentful Paint metriğindeki gelişim fırsatlarını görebilirim bu özellik ile. Geliştirme önerilerinin bir kısmının ortak olduğunu unutmamak gerekir. FCP ve LCP için image size ve coding’in aynı anda önemli olması gibi.
Her bir geliştirme alanının üzerinde detaylarıyla durmak ve mevcut sistem itibariyle neyi uygulayabiliriz sorusunun yanıtı üzerine düşünmeliyiz.
Özellikle e-com’da sabit altyapı kullanan web siteleri için malaesef buradaki geliştirme fırsatlarının bir kısmının uygulanması mümkün değildir. En yaygın örneklerden olan unused JS ve CSS’lerin optimize edilmesi gibi. Kısaca, altyapının yetkinliklerini ve özelleştirilebileceği alanların farkında olarak bir to-do list çalışmak, efor, ulaşılabilir hedefler ve bence motivasyon açısından değerlidir.
Ahrefs Webmaster Tools
Sunduğu özellikle ile “Bu araç nasıl ücretsiz olabilir?” sorusunu akıllara getirse de, şaka değil gerçek, Ahrefs’in Webaster Tool’u SEO uzmanlarının yahut web sitesinin organik görünürlüğünü iyileştirmek isteyen amatörlerin ücretsiz kullanabileceği enfes araçlardan biri.
Peki Ahrefs bu tool’u neden ücretsiz sunuyor? Bu soruya şöyle yanıt veriyor; “Profesyonel bir SEO aracına yatırım yapamayan web sitesi sahiplerinin kaliteli bilgiye ulaşmasını istiyoruz.”
Bu Tool İle Neler Yapabiliriz?
Ahrefs Webmaster Tools’da kullanabileceğimiz özellikleri şu şekilde sıralayabilirim;
- Audit alabilir ve web sitemizin SEO sağlığını negatif etkileyen alanları yani geliştirme fırsatlarını tespit edebilir. Elbette bu sorunların çözümlerine yönelik aksiyon önerileri de çıktılarda yer alır.
- Web sitemizin backlink profilini izleyebilir, olası spam ve parazit linkleri tespit edebilir ve doğal akış içerisinde kazandığımız backlinkleri anlamlandırarak Off Page SEO stratejimizi besleyebiliriz.
- Google’da hangi kelimelerden sıralama alıyorum? Bu kelimelerin aranma hacimleri nasıl şekilleniyor? Tahmini trafik katkısı nedir? SERP (Search Engine Result Page) nasıl bir yapıya sahip? Rakiplerin odaklandığı fakat benim odaklanmadığım fırsat niteliği taşıyan noktalar nelerdir? Ve organik performansa ilişkin daha birçok sorunun yanıtını alabiliriz.
Burada zihnimizde tool’un kapsamına ve sunduğu kaynaklara ilişkin birkaç soru işareti oluşabilir. Bu sorulara yanıt olması adına birkaç detaydan bahsetmek istiyorum;
- Ahrefs, proje başında 5.000 sayfa kotası sunar ve bu kota yalnızca 200 yanıt kodu döndüren URL’ler için geçerlidir.
- Backlink ve organik kelimeler raporlarında bir sınır yoktur ve export etme imkanı da sağlar. Aylık periyotta 10.000 satırlık çıktı almak mümkündür.
- Sahipliği doğrulandığı takdirde sınırsız sayıda web sitesi eklenebilir tool’a.
- Daha fazla özellik için tool’u premium aboneliğe herhangi bir data kaybı olmadan yükseltmek mümkündür.
- Tool’un sunduğu datalar, premium aboneliklerden farklı değildir. Aradaki tek fark, kullanabileceğimiz özelliklerdir. Dolayısıyla verilerin güvenilirliği noktasında da bir şüpheye düşmemek gerekir.
Araçla ilgili daha fazla detay ve hemen kayıt olmak için https://ahrefs.com/webmaster-tools URL’ini kullanabilirsiniz.
Rich Result Test
Web sayfalarındaki structured data’ları anlık olarak test atmak adına Google’ın official tool’u olan Rich Result Test’i kullanabiliriz. (Tool’un linki; https://search.google.com/test/rich-results)
URL ya da kaynak kod üzerinden test yapabileceğimiz bu tool’dan aldığımız çıktılar ile yapısal verilerde olası hatalar varsa bunları tespit ederek düzeltebiliriz.
Diğer taraftan pazardaki rakiplerimizin tercih ettiği yapısal verileri görmek adına da değerlidir. Googlebot’un doğru ipuçları ile anlamlandırma sürecini ve SERP görünümüne temas ederek kullanıcı deneyimini geliştirmeyi hedefleyen yapılandırılmış verilerde benchmark bu anlamda önemli.
Rich Result Test’e alternatif olarak Schema Markup Validator da kullanılabilir. Bu tool da benzer yapıya sahiptir.
Linkini şöyle bırakıyorum; https://validator.schema.org
Yapısal verileri kullanmak neden önemli? Web sayfalarımıza nasıl entegre edebiliriz? Gibi yapısal verilerle ilgili soruların yanıtı için hazırladığım içeriği okuyabilirsiniz; https://www.erentcolak.com.tr/structured-data-yapisal-veri-nedir/
SEOquake
Biraz da plugin’lerden bahsedelim istiyorum. Bu alanda da tercih edebileceğimiz çok fazla alternatif var. Bunlardan biri de SEOquake.
SEOquake’nin en sevdiğim özelliği, ülke ve dil seçeneklerini özelleştirerek search fırsatı sunması. Keyword tracking tool’larının dışında yaptığım manuel kontrollerde işi kolaylaştırıyor kesinlikle.
Bu tool ile alabileceğimiz aksiyonları şöyle toparlayabilirim;
- Bir sorgudaki rekabet düzeyini görebiliriz.
- Web sayfasındaki internal ve external linkleri inceleyebiliriz.
- İçerikteki keyword dağılımına, sinonimlere göz atabiliriz.
- Canonical tag, heading kurgusu, image’lerdeki alt text tercihleri, kullanılan structured data’lar ve diğer tüm meta tag’leri tek bir sayfada alabiliriz.
https://chromewebstore.google.com/detail/seoquake/akdgnmcogleenhbclghghlkkdndkjdjc bağlantısını kullanarak Chrome’a ekleyebilirsiniz.
Keyword Surfer
Keyword Surfer, keyword research ve content odağında kullanabileceğimiz plugin’lerden biridir. Tool, çıktılarını Google’de search ettiğimiz sorgu üzerinden verir.
Keyword Ideas başlığı altında eşleşen sorguları, bu sorguların ilişkisellik düzeyini ve ortalama volume’lerini alabiliriz.
Tool’un verdiği bir diğer çıktı da sıralama sonuçlarındaki URL’lerin altında yer alır.
Domain’in aylık ortalama trafiği, ilgili web sayfasının kelime sayısı, search edilen sorgunun web sayfası içerisinde kaç kez geçtiği ve kaynaktaki title ile SERP’deki arasındaki farkları görebiliriz.
Son olarak, ilgili sorgunun CPC değerini de bu plugin’den alabiliriz.
Özetle, kullanıcıların arama eğilimlerini hızlıca anlamak ve rakiplere dışarıdan bir göz atmak adına kullanılabilir. Pratik olması ile ön plana çıkar.
Keyword research’ün doğrudan bu plugin üzerinden yapılmasını tavsiye etmem. Yukarıda detaylandırdığım daha iyi alternatifler var Keyword Planner gibi. Fakat günün sonunda Operasyon akışında hızlı bir görünüm sunmasıyla da tercih edilebilir bir tool olduğu gayet net.
İndirmek için aşağıdaki bağlantıyı kullanabilirsiniz;
https://chromewebstore.google.com/detail/keyword-surfer/bafijghppfhdpldihckdcadbcobikaca
Redirect Path
Adında da çok net anlaşılacağı üzere http durum kodlarını, meta ve JS yönlendirmelerini takip etmemize yardımcı olan bir plugin. Redirect’lerin yanında IP, cache ve HTTP Headers içerisinde barınan tüm detayları alabiliriz. Tüm bu detayları copy olarak alabilmek de plugin’in avantajlarından biri.
https://chromewebstore.google.com/detail/redirect-path/aomidfkchockcldhbkggjokdkkebmdll bağlantısını kullanarak plugin’i yükleyebilirsiniz.
View Rendered Source
View Rendered Source; JavaScript altyapısında çalışan web sitelerindeki kaynak kodu browser’ın nasıl okuduğunu görmek için kullanabileceğimiz basit ve kesinlikle efektif plugin’lerden biri.
Tool’un raw, rendered ve difference olmak üzere üç bölümü var. Raw, sunucuya gönderilen kaynak kod. View source ile aynı çıktı yani.
Rendered, source’ın DOM’a dönüştürülmesi yani JS’lerin çalıştırılması sonrasındaki çıktı.
Difference ise bu iki çıktı arasındaki farkların ortaya konulduğu alan.
CSR çalışan web sitelerinde genel görünümü almak adına değerli. Tabi hatalı JS’leri tespit etmek için dolaylı bir şekilde yardımcı oluyor. Bu başka bir konu fakat bu amaçla kullanmanın anlamsız çıktılar verebileceğini belirtmem gerekir.
Tool’u şu bağlantıdan indirerek kullanmaya başlayabilirsiniz;
https://chromewebstore.google.com/detail/ejgngohbdedoabanmclafpkoogegdpob
XML-Sitemaps
Sitemap oluşturma ihtiyacına yönelik browser’da kullanabileceğimiz en iyi tool’lardan biri XML-Sitemaps. Ücretsiz versiyonu küçük web siteleri için ilk etapta yeterli. Tabi Images, Videos ya da News site haritasına ihtiyacınız vasa PRO versiyonunu da kullanmayı tercih edebilirsiniz.
(WordPress kullanıyorsanız site haritası oluşturmayı anlattığım içeriğimi inceleyebilirsiniz; https://www.erentcolak.com.tr/wordpress-site-haritasi-nasil-olusturulur/)
Tool’un kullanımı müthiş basit. Tek yapmanız gereken web sitenizin URL’ini girmek. Last modification ya da page priority ve change frequency alanlarını dahil etmeme seçeneği de var. Priority metriğini crawl depth’i dikkate alarak otomatik oluşturuyor. Change frequently metriğini de özel olarak belirtmek mümkün.
erentcolak.com.tr için 35 saniyede bir sitemap çalıştı tool. Sayfa sayının az olması elbette büyük etken.
Hazırlanan sitemap’i doğrudan indirme ya da mail olarak alma seçenekleri var. İndirmeden önce görüntülemek de mümkün elbette.
Arayüzü ve işlevselliği ile bu listede yer almayı kesinlikle hak ediyor.
SERP Snippet Optimizer
Title, description ve URL alanları Google’da nasıl görünecek? Bu soruya yanıt arıyorsak kullanabileceğimiz en basit araçlardan biri SERP Snippet Optimizer.
Tek yapmanız gereken ilgili alanları doldurmak ve önizlemeyi incelemek. Rich Snippet ve Date opsiyonlarını ekleyerek SERP’deki görünümün son şekline de bakabilirsiniz. Pixel sınırını aşmadan anlamlı title ve description’lar oluşturarak CTR’ye dokunabilmek değerli. Dolayısıyla hazırlık aşamasını kolaylaştıran bu tool’u kullanmayı alışkanlık haline getirebilirsiniz.
Linkini şöyle bırakıyorum; https://www.highervisibility.com/seo/tools/serp-snippet-optimizer/
Ücretli SEO Araçları
SEO lunaparkında biraz zaman geçirdikten sonra, VIP bölümünün cazibesine kapılabilirsiniz. Burası, daha sofistike ve güçlü araçların bulunduğu özel bir alanıdır.
Ücretli SEO araçları; daha derin analizler, daha geniş veri setleri ve daha gelişmiş özellikler sunar.
VIP biletinizle, rakiplerinizin stratejilerini daha kapsamlı bir şekilde inceleyebilir, sitenizin performansını daha detaylı ölçebilir ve Google’ın algoritma değişikliklerini daha hızlı takip edebilirsiniz.
Bu bölümdeki araçlarla SEO performansınızı ve stratejinizi yeni zirvelere taşıyabilirsiniz.
Her zaman aklınızda tutmanız gereken ise; en pahalı biletin bile, onu akıllıca kullanmadığınız takdirde sizi hedeflediğiniz noktaya götürmeyeceğidir.
Ahrefs
SEO dünyasının en popüler ve en çok tercih edilen araçlarından biri olan Ahrefs, 13 yıldır sektörde yer alır ve oldukça geniş bi veri tabanına sahiptir.
SEO dünyasının değişen dinamiklerine ve ihtiyaçlarına ayak uydurarak kendini sürekli güncellemesi ve SEO’da stratejinin oluşturulmasından uygulanmasına kadar geçen tüm adımlarda veri ile bizlere rehberlik etmesi, Ahrefs’in fark yaratmasını sağlar.
Peki Ahrefs’de neler yapabiliriz?
Bu soruya yanıt olarak oldukça uzun bir liste hazırlamamız gerekir. En kısa haliyle, Ahrefs’de SEO operasyonu kapsamında ihtiyaç duyduğumuz hemen her şeyi bulabiliriz.
- Hedef kitlemize ulaşmayı sağlayacak kelimelerin belirlenmesi,
- web sitemizin backlink profilinin incelenmesi,
- rakiplerin organik peformans trendlerinin analiz edilmesi,
- kelime gruplarının potansiyel trafik katkısının belirlenmesi ya da
- rakiplerin odaklandığı fakat bizim düşük performanslı kaldığımız alanların detaylandırılması
gibi işlerin tümü için Ahrefs’i kullanabiliriz.
Detaylarına İnelim!
Biraz daha detaylı bakalım istersek;
- Bir web sitesinin mevcut durumda Google’da sıralama aldığı sorguları, bu sorguların Ahrefs database’ine göre geçiş pozisyonlarını, kelime sayısındaki değişimi, sorguların kümelendikleri aralıkları (1-3,4-10 gibi) ve tahmini trafik katkılarını görebiliriz.
- Web sitemizin backlink profiline ilişkin tüm detayları. Geri bağlantı gelen web sayfalarının organik trafiklerini ya da ilk kez ne zaman keşfedildiklerini inceleyebiliriz. Örneğin broken backlink’leri tespit etmek Ahrefs ile oldukça kolaydır.
- Teknik SEO kırılımında web sitemizin ihtiyaçlarını detaylarıyla ortaya koyabiliriz. Audit alarak optimize etmemiz gereken bileşenler, yüksek boyutu ile PageSpeed’i negatif etkileyen dosyalar (css, js ya da image gibi), response time’lar ve kodlar nelerdir? Ve bu kapsamdaki soruların tümünün yanıtını Ahrefs’de bulabiliriz.
- Bir web sitesinin dışarıya yaptığı link çıkışlarını da (outgoing link) detaylarıyla inceleyebiliriz. Yeni bir projeye başladıysak dışarıya verdiğimiz linkleri görmek hiç şüphesiz kritiktir. Ya da backlink çalışmaları kapsamında bir mecra ile iş birliği yapmak istiyorsak bu mecranın referans ettiği web sitelerini görmemiz gerekir. Ahrefs bu ihtiyaca da çözüm üretir.
- Web sitemizdeki path’ler (site structure) ve bu path’lerin performans detaylarına ilişkin çıktıları da tek bir ekranda görüntüleyebiliriz. Path’lerin performanslarına kıyaslamalı bakmak adına basit fakat etkili bir yoldur.
- Sıralama aldığımız sorgular itibariyle Google’da eşleştiğimiz web siteleri yani rakiplerimiz kimlerdir? Bu rakiplerin organik performans trendleri nedir? Rakiplerin kuvvetli olduğu ve trafik potansiyeli barındıran fakat bizim zayıf performans aldığımız büyüme fırsatları var mıdır? Ve rakip analizine dair çok daha fazla sorunun yanıtını Ahrefs’den alabiliriz.
Bu içeriğin kapsamı itibariyle Ahrefs’in tüm ekranlarını maalesef incelemeyeceğim. Bir cümle ile burayı noktalayacak olursam; popülaritesini kesinlikle ve kesinlikle hak eden ve ihtiyaç duyduğumuz verilerin neredeyse tümüne yanıt vermeyi başaran bir SEO aracı olduğudur.
Son olarak güncel fiyatlarına bakalım Ahrefs’in. Bu içeriği oluştururken https://ahrefs.com/pricing sayfasını incelediğimde aylık ödemede fiyatların 129 $’dan 449 $’a kadar gittiğini Enterprise için de 14.990 $/year fiyatlandırma olduğunu görüyorum. Tabi paket içerikleri oldukça farklı.
29 $’lık start paketi de mevcut tool’un. İlk kez deneyimlemek isteyenler için kesinlikle tercih edilebilir. Bazı alanlar sınırlı fakat genel yapıyı görmek ve test etmek adına gayet yeterli.
Seomonitor
Web sitemizi kullanıcı ve googlebot’un beklentilerine uygun bir hale getirdik ve artık performans takibi ve hedef odaklı rakip analizi yapmaya hazırız diyorsak Seomonitor’e göz atmamız gerekir.
Seomonitor, web sitemizin Google’daki sıralamalarını takip etmek adına kullanabileceğimiz, özellikleri itibariyle bu kapsamda hemen her noktaya temas eden efektif bir SEO aracıdır.
Aracın temelinde yatan nokta, belirlediğimiz anahtar kelimeler için web sitemizin performansını izlemesi ve rakiplerle karşılaştırma yaparak organikteki pazar payını ortaya koymasıdır.
Yetkinlikleri bununla sınırlı olmayan Seomonitor’den bir sorgudaki SERP yapısını, organik trafikteki tahmini gelişimi, takip ettiğimiz kelime gruplarının trendlerine ilişkin dataları ve büyüme fırsatlarını alabiliriz. Son eklenen özellikleri ile her ne kadar şu an için tercih etmesem de content audit section’ını da kullanabiliriz.
Seomonitor’de Kritik Noktalar
Seomonitor ile ilgili özellikle parantez açmak istediğim iki nokta var.
Bu noktalardan ilki, operasyon hedeflerini somutlaştırmaya yardımcı olması. SEO’da stratejinin hedeflerinin net olması gerektiğine inanıyor ve danışmanlık verdiğim markalarda her zaman bu yaklaşımla hareket ediyorum. Dolayısıyla bu da beni Seomonitor’un Forecast alanına götürüyor.
Hedef kelime gruplarındaki pozisyon değişimlerinin ilgili sorgunun aranma hacmindeki değişimler ve tıklama oranları dikkate alınarak sağlayacağı potansiyel trafik katkısının raporlandığı bu alan çok değerli. Stratejinin hedeflerini ortaya koyarak somutlaştırmak bence sürecin tüm paydaşları üzerinden belirgin bir motivasyon artışı sağlıyor. Diğer taraftan ölçeklendirilebilir ve ölçümlenebilir başarının da önemli noktalarından biri. Tabi burada gerçekçi gelişim hedefleri ortaya koymak gerekiyor ki çıktının bir anlamı olsun.
Nihayetinde SEO’da ne olursa olsun günün sonunda doğrudan bir pozisyon gelişim garantisi yok ve en önemlisi salt belirli sorgulara gitmek istiyorum da demek mümkün olmayabiliyor zaman zaman. Bu nedenle her aşamayı doğru kurgulamalıyız ki anlamlı ve projeye uygun bir hedef ortaya koyabilelim.
İkincisi ise detayda sunduğu veriler ile pazarı, kullanıcı ve rakipleri anlamayı hayli kolaylaştırması.
Örneğin, Seomonitor’ün akıllı filtreleri ile takip ettiğimiz sorgularda cannibalization problemi yaşananları hiç zaman kaybetmeden ayrıştırabiliriz. Ya da top öneme sahip 100 sorguda doğrudan offline ve online rakiplerimizin organik görünürlüklerini ve pazardaki organik pastanın ne kadarına tutunduğumuzu görebiliriz. Ya da hedeflediğimiz sorguları kullanıcının hangi niyetle search ettiğini inceleyebilir ve bu verinin yanına Google’ın bu sorgulardaki sıralama sonuç sayfalarının yapısına bakarak web sayfamızın içeriğine, tipine ve akışta nasıl konumlanması gerektiğine ilişkin kesin ve net fikir sahibi olabiliriz.
Raporlamada Sağladığı Kolaylık
Son olarak belki raporlamadan bahsedebilirim. API çok sorun çıkarsa da (en azından benim deneyimlediğim) Looker’a rahatlıkla bağlanıyor ve kampanya verileri akıyor. Raporlama noktasında tabi ki diğer verilerle bir araya geldiğinde faydalı bir görünüm sunuyor.
Tool’un dezavantajları da yok değil elbette. Maalesef özellikle KOBİ’ler için hayli pahalı bir araç. İndirim dönemlerinden yararlanmak ya da sınırlı bir kelime havuzunu takip etmek çözüm olabilir. Alternatifleri de var tabi ki. Wope’u incelemenizi önerebilirim bu noktada.
https://www.seomonitor.com/pricing/ ihtiyaç duyduğunuz sorgu sayısı ve paket üzerinden fiyat hesaplayabilirsiniz. Günlük en az 3000 kelime takip edecek şekilde bir fiyatlandırma yapıyor. Her 1000 kelime için 47 Euro ücret var. Eğer Search Console ve Analytics entegrasyonu istiyorsanız web site başına 10 Euro ödemeniz gerekiyor. Zaman zaman iki farklı tool’dan akan verileri birleştirerek harika çıktılar sunabiliyor.
Lumar (Deepcrawl)
Deepcrawl olarak da bilinen Lumar, SEO dünyasının güçlü ve kapsamlı araçlarından biridir. Özellikle büyük ölçekli web siteleri için mutlaka değerlendirmemiz gerek tool’lardan biri olan Lumar, teknik SEO kırılımındaki çıktıları ile gönül rahatlığıyla söyleyebilirim ki stratejide fark yaratmamıza yardımcı olur.
- Availability
- Indexability
- Uniqueness
- Discoverability
- Rankability
- Experience
alanlarına sahip olan Lumar, tüm çıktılarını derleyerek bir SEO Score haline getirir. Geriye dönük crawl datalarını da tutması dolayısıyla teknik ve On Page kırılımdaki gelişimi ya da negatif giden noktaları rahatlıkla takip edebiliriz. Bu yalnızca SEO Score için geçerli değildir. Tüm kırılımlarda bir önceki crawl’a göre pozitif ya da negative değişimin ne yönde olduğunu görebiliriz.
Tool’un fiyatlarını görüntülemek için https://www.lumar.io/pricing/ sayfasında yer alan formu doldurmamız gerekiyor. Diğer tool’larda olduğu gibi doğrudan paket fiyatları görüntülemek mümkün değil maalesef.
Keywordtool.io
Anahtar kelime araştırması dediğimizde ilk akla gelmesi gereken ücretli tool’lardan biri Keywordtool.io olmalıdır. Bu yönüyle SEO stratejimizin content marketing alanını şekillendirmemize efektif bir şekilde yardımı olur.
Keywordtool.io’nun öne çıkan iki özelliğinden bahsetmek istiyorum.
- Bir sorguya ilişkin Google’ın yanı sıra YouTube, Bing, Amazon, eBay, App Store, Play Store, Etsy, Tiktok, Instagram, Twitter ve Pinterest platformlarındaki verileri görebiliriz. Search bar’ın olduğu platformların tümüne ilişkin data alabilmemiz müthiş bir avantaj bence.
- Search volume’un yanı sıra avg. CPC (ortalama tıklama başına maliyet), competition (rekabet düzeyi) ve trend (son 12 aylık) datalarını da görebiliyoruz sorgu özelinde. Dolayısıyla SEO çalışmaları ile hedeflediğimiz sorguların paid karşılıklarını görmek adına önemli bir nokta. Diğer taraftan trend’leri takip etmek açısından da değerli. Son 12 aylık veriyi alabilir ve search volume’deki değişikliği takip ederek hedef kelime gruplarımızın özellikle hype yaptığı ya da trendin azaldığı dönemlere ilişkin fikir sahibi olabiliriz.
Bu özelliklerin yanında detay filtreler ile veriyi stratejimiz için daha anlamlı bir hale getirebiliriz. Ya da elimizdeki keyword’leri bir set halinde control etmek istiyorsak toplu bir şekilde de organize edebiliriz tool’u. Bunlar operasyonda süreci optimize etmesi itibariyle değerli özellikler.
Fiyatları incelemek için https://keywordtool.io/pro sayfasını ziyaret edebilirsiniz. Aylık 69 $’dan başlayan paketleri var tool’un. İhtiyaca bağlı olarak daha gelişmiş paketler ve artan fiyatlar da sunuyor. 30 günlük bir deneme paketine de sahip. Yıllık ödemelerde %20’lik bir avantajı var.
SimilarWeb
Dijital varlıkların tümüne ilişkin detay görünüm alabileceğimiz SimilarWeb’in kapsamını SEO ile sınırlamak hem yanlış hem de tool’a haksızlık olur.
SimilarWeb’den;
- Rakiplerimizin dijitaldeki varlıklarını nasıl konumlandırdığını,
- Web sitesi trafik metriklerini (new ve returning user, bounce rate, pages per visit vb.),
- Hedef kitle kapsamında demografik detayları, ilgi alanlarını ve bu ilgi kesiştiği noktaları,
- Referral trafik alanlarını,
- Web sitesi mimarisini,
ve trafiğe dair onlarca metriği alabiliriz.
Zaman zaman datalarda büyük ölçekli sapmalar olsa da, tüm dijitali kapsayacak ölçekte bir benchmark adına kesinlikle kullanılması gerek bir araç. Özellikle Audience kırılımındaki çıktıları first party data ile birleştirerek anlamlı bir hale getirmek ve hedef kitleyi ve intent’i doğru anlamak, SEO’nun önemli iş çıktılarından biri olan dönüşüme giden yolda kıymetli.
https://www.similarweb.com/corp/pricing/ web sayfasından fiyatları inceleyebilirsiniz. Göreceğiniz üzere maalesef hayli pahalı bir tool. Starter paket ilk etapta değerlendirilebilir fakat burada da geriye dönük 3 aylık veri almak mümkün. Dolayısıyla yıllık bir değerlendirme için yeterli değil.
Fiyatlandırması itibariyle amatörler için ideal bir alternatif olmadığını söyleyebilirim.