SEO Uyumlu İçerik Nedir?
Web sayfalarımızın içeriği, hem kullanıcı hem de arama motoru botları deneyimine temas etmesi ile hiç şüphesiz SEO’nun önemli, katma değeri yüksek ve çoğu zaman ilk akla gelen çalışma alanlarından biridir.
Özellikle Google’ın son güncellemeleri ile birlikte “kullanıcı için değer üretecek” içeriklerin (https://developers.google.com/search/blog/2022/08/helpful-content-update) web sitesinin SEO performansı üzerindeki belirgin etkisi, içerik kurgusunun SEO stratejisi içerisindeki yerini çok daha belirgin hale getirmiştir.
Tüm bunlara baktığımızda sıklıkla karşılaştığımız kavramlardan biri olan SEO uyumlu içeriği, kullanıcı ve arama motoru beklentilerine tümüyle yanıt verecek detaycılığa sahip, uzmanlık kokan ve değer üreten içerikler olarak tanımlayabiliriz.
Adım Adım İçerik Oluşturmak
Kapsamı oldukça geniş bir kavram olan ve ürün, kategori, blog, marketplace, landing page vb. birçok alt türü ile karşımıza çıkan içerikte, çalışmalar çoğu zaman ürün, kategori ve blog odağında yoğunlaşır.
Bir içeriğin yer aldığı web sayfasının SEO performansını destekleyebilmesi adına sahip olması gereken birçok özellik vardır ve bu özelliklerden ilk ve en önemlisi, kullanıcının arama niyetini karşılamasıdır.
Kullanıcının bir sorguyu neden search ettiğinin belirlenmesi ve tüm içeriğin bu çıkış noktası üzerine kurgulanmasının yanında içerik oluşturma sürecinde dikkat edilmesi gereken noktaları genel hatlarıyla şu şekilde sıralayabiliriz:
- Alt başlıkların kullanıcıların arama eğilimleri ve beklentileri dikkate alınarak belirlenmesi,
- Rakiplerin içerik konusundaki yaklaşımlarının incelenmesi,
- Doğrudan hedef odaklı bir yaklaşım benimseyerek kullanıcı deneyimine temas edebilmek adına içerikte soru-cevap alanlarına yer verilmesi,
- İçeriğin görseller, videolar, tablolar ve listeler gibi öğelerle zenginleştirilmesi ve kapsamının genişletilmesi,
- İçerik akışının ve paragraf uzunluklarının kullanıcının okuma ve anlamlandırma sürecini kolaylaştırması.
Kullanıcının Arama Niyetini (Search Intent) Belirleyin
Kullanıcı arama niyeti; kullanıcının, bir sorguyu search etmesinin arkasında yatan nedenlerdir. Diğer bir ifadeyle; kullanıcı bu aramayı neden yaptı? Bir şey mi öğrenmek istiyor? Ürün mü satın almak istiyor yoksa belirli bir web sitesini mi arıyor?
Rakiplerin İçeriklerini İnceleyin
Google’ın herhangi bir sorgudaki yaklaşımını ve kullanıcının arama niyetini belirlemenin ideal yollarından biri; ilgili sorguda Google’da listelenen web sayfalarını detaylarıyla incelemektir. Burada bakış açımızın “Google’ın değer verdiği sitelerin doğru yaptığı noktaları tespit etme” odağında olması gerekir.
İçerik oluşturmaya başlamadan önce pazardaki rakiplerimizin web içeriklerini detaylarıyla inceleyerek temas ettikleri ya da etmedikleri noktaları tespit etmeli, böylelikle içeriğimizin kapsamını mümkün olduğunca genişleterek kullanıcıların search ettiği sorgu ya da soruların bütününe yanıt verebilecek bir noktaya ulaşmasını sağlamalıyız.
Alt Başlıkları Belirleyin
Web sayfasında kullanabileceğimiz başlıklar Heading 1’den başlayarak 6’ya kadar gider ve arama motoru botları bakış açısında sayfanın ana başlığı Heading 1, nispeten en az öneme sahip başlığı ise Heading 6 olmalıdır.
Heading hiyerarşisi aynı zamanda teknik SEO’nun da bir parçasıdır çünkü arama motoru botlarının On Page (Site İçi) SEO kırılımda sinyal aldığı alanlardan biridir.
Content kapsamında dikkat çekeceğimiz nokta ise; alt başlıkların doğru konumlandırılması ve içerik ile uyumlu olmasıdır.
Soru – Cevap Alanlarına Yer Verin
Arama motoru botlarının web sayfalarını anlamlandırma ve sıralama sonuçlarına dahil etme süreçlerini destekleyen Structured Data (yapılandırılmış veri – Teknik SEO’nun çalışma alanıdır.) çalışmalarına zemin hazırlarken kullanıcıların yanıtını aradığı sorulara doğrudan ulaşmasını sağlayacak bu yaklaşım ile içerikte fark yaratmak mümkündür.
Soru-cevap alanlarını şekillendirirken kullanıcıların sorduğu ve analiz araçlarına yansıyan sorular ile beraber analiz araçlarına yansımayan ve yalnızca uzmanların tahmin edebileceği sorgulara yer vermek önemlidir. Nitekim bu noktada bir önceki satırlarda değindiğimiz “uzmanlık” kavramının etkisi bir kez daha ortaya çıkar.
Hedef kelime ya da kelime gruplarımızı Google’da search ettiğimizde karşımıza çıkan “People Also Ask” ve “Search Suggestions” alanlarından aldığımız çıktılar, rakiplerimizin içeriklerinde yer verdiği sorular, analiz araçlarının sağladığı çıktılar ve sektörel tecrübemizi bir araya getirerek içeriklerimizde kullanıcı deneyimini belirgin geliştirecek bu alanı inşa edebiliriz.
Tablolar ve Listeler Kullanın
İçerikte okunabilirlik ve anlaşılabilirlik kırılımlarını geliştirebilmek adına tablo ve listeleme metodlarını kullanmak önemlidir. Kullanıcılara yanıtını aradığı soru ya da konularda maddeler halinde kısa ve net yanıtlar vermek hiç şüphesiz deneyimi ve dolayısıyla web sayfasının SEO performansını geliştirir.
Diğer tarafta da arama motoru botlarının web içeriğindeki list ve table yapılarını html yani kaynak kodda tarayarak anlamlandırdığını ve sıralama sonuçlarına dahil ettiği görürüz.
Dolayısıyla içeriği tablolar ve listeler ile desteklemek yalnızca kullanıcı deneyimini değil arama motoru botlarının crawl deneyimini de geliştiren noktalardır.
İçeriği Görseller ve Videolar ile Zenginleştirin
Özellikle hizmet odaklı web sayfalarında kullanıcının sunulan hizmetin kapsamını, hizmet sürecini ve sonuçları anlamlandırması noktasında görsel ve videolar önemli bir işleve sahiptir.
İçerikte yer verilen görseller ve videolar kullanıcı deneyiminin yanında arama motoru botlarının crawl deneyimini geliştirmesi ile de değerli alanlardır.
Google’ın SERP (Search Engine Result Page) görünümünü “kullanıcıya aradığı sonucu mümkün olan en hızlı ve doğru şekilde göstermek” amacıyla şekillendirmesi ve uzun yıllardır devam eden bu güncellemeler ile image ve video’ların arama sonuçlarında listelenmesi, ilgili alanlardaki organik trafik potansiyelini de belirgin ölçüde artırmıştır.
Uzmanlığınızı Yansıtın
Google’ın bir içeriğin performansını değerlendirirken dikkate aldığı noktalardan biri de bu içeriğin “uzmanlık” gösteren bileşenlere sahip olması ya da olmaması durumudur.
Özellikle EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) güncellemesiyle birlikte değerleme algoritması içerisinde çok daha belirgin etkiye sahip olmaya başlayan uzmanlığın sağlanabilmesi adına ilgili hizmet ya da ürüne ilişkin içerikte sektörel ve doğrudan uzmanın sahip olabileceği bilgilerin yer alması gerekir.
Paragraf Uzunluklarına Dikkat Edin
Paragraf uzunlukları noktasındaki tavsiye çoğu zaman ideal bir paragrafın üç ya da dört cümleden (50-70 karakter) oluşmasıdır.
Yine uzun ve karmaşık cümleler de kullanıcıda “okunabilirliği” olumsuz etkilediğinden dolayı mümkün olduğunca net ve dolambaçlı olmayan ifadeler kullanılması önemli bir detaydır.