SEO Fiyatları
Arama motoru kullanımının ve dijital dönüşümün klasik fakat yerinde bir ifade ile özellikle pandemi ile beraber müthiş yoğunlaşması sonucunda markaların hedef kitlelerine ulaşma ihtiyaçlarının çok daha belirgin hale gelmesi, dijital pazarlama ve elbette arama motoru özelinde çalışan SEO’nun çok daha sık işitilen ve tabana yayılan kavramlar olarak ortaya çıkmasında etki sahibidir.
SEO’nun popülaritesinin artması ile beraber tüm hizmetlerde olduğu gibi SEO’da da fiyatlandırmaya ilişkin farklı yaklaşımların ortaya çıkması ve en önemlisi bu hizmeti almak ve web sitelerinin dijital dünyadaki görünürlüğünü artırmak isteyen markaların SEO ile ilgili araştırmaları “fiyat” odağında yoğunlaşması oldukça doğaldır.
SEO fiyatları noktasında genel bir perspektif sunmak istersek; standart bir yapıdan ve yaklaşımdan bahsetmenin yanlış olacağını ve fiyatlandırmanın web sitesinin ihtiyaçları, markanın beklentileri ve hedefleri, pazardaki mevcut rekabet ve pazarın gelişimi gibi daha birçok faktöre bağlı olarak değişkenlik gösterebileceğini ifade etmek gerekir.
Dolayısıyla küçük ölçekli bir markanın SEO görünürlüğünü geliştirmek ve organik trafiğini artırmak adına X ya da büyük ölçekli bir e-ticaret sitesi için Y şeklinde standardize edilmiş fiyatlandırma yapmak gerçekçi bir yaklaşım değildir. Diğer bir ifadeyle SEO’da fiyat, web sitesini, pazarı ve markanın beklentilerini detaylı bir şekilde analiz ettikten sonra netleştirilmelidir.
Peki sektöre ya da web sitesine kapsamına göre standardize edilmiş fiyatlardan bahsetmenin doğru olmayacağı SEO nedir?
SEO Nedir?
SEO (Search Engine Optimization – Arama Motoru Optimizasyonu); bir web sitesinin, hedef kitlesinin arama motorunda (kullanım oranı itibariyle buradaki arama motoru elbette Google) görünür pozisyonlar kazanması ve hedef kitlesine ulaşmasını sağlayan çalışmaların bütünü olarak tanımlanabilir.
SEO’nun Markalar İçin Önemi
İçerisinde birçok farklı çalışma alanını barındıran dijital pazarlamanın dönüşüm oranı ve marka bilinirliğini doğrudan desteklemesi itibariyle en değerli kanallarından biri olan arama motoru optimizasyonu,
- özellikle offline’da rekabetin yüksek olduğu pazarlarda rekabet düzeyini artırmak ve dijital dünyadaki pastadan pay almak,
- sunduğu hizmeti ya da ürünü pazarlamak ve hedef kitlesine göstermek ve
- hedef kitlesinin search ettiği sorgularda Google’da görünür olarak brand algısını desteklemek isteyen
markalar için müthiş değerli ve efektif bir alandır.
2024’de SEO Fiyatları
Diğer tüm hizmet kalemlerinde olduğu gibi SEO fiyatlarının da yıl bazında değişkenlik göstermesi hayli normal bir durumdur.
Temelde üç farklı çalışma alanına sahip olsa da her bir çalışma alanının uygulamada belirgin şekilde ayrışması ve farklılaşması ve en önemlisi bu aksiyonları uygulamak adına ihtiyaç duyulan alt hizmetlerin fiyatlarının değişkenlik gösteriyor olması SEO hizmetinde de 2024 yılında fiyatları belirgin şekilde değiştirmiştir.
Tabi SEO’da standart fiyatlardan bahsetmek gerçekçi bir yaklaşım olmayacağından dolayı 2024 yılında fiyatlar “x’den y’ye geldi” şeklinde bir ifade kullanmak da mümkün olmayacaktır.
SEO’nun Çalışma ve Uygulama Alanları
Arama motoru optimizasyonunu site içi, site dışı ve teknik olmak üzere üç temel çalışma alanında değerlendirebiliriz.
Teknik SEO; en yalın haliyle, web sayfalarının arama motoru ve elbette kullanıcıların beklentilerini karşılayacak bir yapıya getirilmesi adına alınan aksiyonları ifade eder.
Örneğin; arama motoru botlarının web sayfalarını tarama sürecini doğrudan şekillendiren site haritası ve robots.txt, yine anlamlandırma düzeyini etkileyen canonical tag ya da crawl budget’a ve kullanıcı deneyimine temas eden site hızı teknik SEO kapsamında değerlendirilebilir.
Site içi SEO ise adından anlaşılabileceği gibi web sayfaları içerisindeki bileşenlerin düzenlenmesidir. Örneğin; web sayfalarının metin alanlarının kullanıcıların arama eğilimlerini kapsayacak ve en önemlisi değer üretecek düzeyde oluşturulması, heading yapısının kurgulanması ya da kullanıcıların SERP’de doğrudan temas ettiği alanlar olan meta title ve description yapılarının organize edilmesi on page SEO’nun uygulama alanlarıdır.
Son olarak site dışı (off page) SEO da web sitesinin marka bilinirliğini ve teknik anlamda arama motoru botları bakış açısıyla “güvenilirlik düzeyini” şekillendiren çalışmaların bütünüdür. Off Page SEO’nun en yaygın çalışma alanı hiç şüphesiz backlink’dir.
Bir web sitesinin, çeşitli yollarla (görsel, metin, video vb.) başka bir web sitesini referans etmesini ifade eden geri bağlantı, Google’ın ilgili web sitesine verdiği değeri belirli ölçüde etkileyen bir uygulamadır. Tabi backlink’i yalnızca bu yönüyle değerlendirmek eksik olur. Özellikle markaların hedef kitlelerinin yer aldığı alanlarda görünür olması doğrudan marka bilinirliğini destekleyen bir yaklaşımdır.
Elbette SEO’nun bu üç temel çalışma alanıyla ilgili birçok detay vardır ve bu detaylar çoğu zaman uygulamada ortaya çıkar. Yine unutulmaması gereken; bu çalışma alanları etrafında şekillenen stratejinin birçok etkene bağlı olarak değişeceği ve stratejilerin mutlaka web siteleri özelinde oluşturulması gerektiğidir.
SEO’da Sonuçlar Nasıl Takip Edilmelidir?
Birçok detay faktör dikkate alınarak oluşturulan SEO stratejisinin uygulamaya başladığı andan itibaren web sitesinin organik görünürlük ve trafik kazandığı alanları takip etmek ve raporlamak, çalışmalarının gidişatını somutlaştırmak adına hayli önemlidir.
Arama motoru optimizasyonunda hedef olarak belirlenebilecek birçok metrik vardır fakat temelde markaların odaklandığı metrik elbette Organic Search kanalını kullanarak web sitesini ziyaret eden kullanıcıların süreç içerisindeki değişimidir.
Tabi SEO uzmanları için takip edilmesi gereken tek metrik bu değildir. Bir web sitesinin SEO görünürlüğünü şekillendiren temel nokta olan Google’da sıralama alınan sorgu sayısı, gösterim (Impressions), hedef kelime gruplarındaki ortalama pozisyon iyileşmeleri ve stratejiye bağlı olarak da tıklama ve belki dönüşüm oranı bu metriklerden bazılarıdır. İlgili metriklerin neye hizmet ettiğini ve neden önemli olduğunu markalara açıklamak, sonuçların takibini hiç şüphesiz daha anlamlı kılacaktır.
SEO’da henüz çalışmaların başında detaylandırılan stratejinin uygulamadaki karşılığını ve planlanan aksiyonların tamamlanma yüzdesini ve en önemlisi tamamlanamayan aksiyonların önündeki engelleri tespit etmek ve raporlamak da en az sonuçların takibi kadar önemlidir.
SEO’da bir kez oluşturulan stratejinin süreç içerisinde değişmeden ya da önceliklerin farklılaşmadan devam etmesi SEO’nun dinamik yapısına yani doğasına aykırıdır.
Diğer taraftan arama motoru optimizasyonu sürecinde uzmanın belirli bir organik trafik, görünürlük ya da pozisyon gelişimi gibi spesifik değer içeren net ve kesin bir hedef vermesi imkansızdır çünkü günün sonunda sıralama sonuçlarını arama motoru algoritmaları şekillendirir ve bu algoritmalar Google’ın iddialarının aksine her an planlandığı şekilde çalışmayabilir.
Dolayısıyla uzmanın şekillenen sonuçların arkasında yatan noktaları şeffaf bir şekilde ortaya koyması gerekir. Stratejiyle ortaya konulan aksiyon hedeflerinin uygulanmadığı bir senaryoda SEO görünürlüğünde gelişim beklemek elbette anlamsız bir beklenti olacaktır.
SEO’da Uygulama Süresi Ne Olmalıdır?
Arama motoru optimizasyonunda süre kavramını iki boyutta değerlendirmek gerekir. Bu boyutlardan ilki; web sitesinin hedef kelime gruplarında efektif bir performans vermesi için ihtiyaç duyulan süredir.
Bu süre, web sitesinin mevcut durumuna, pazardaki rekabet düzeyine ve en önemlisi SEO stratejisinin ne ölçüde ve yoğunlukta uygulandığına bağlı olarak değişkenlik gösterir.
Ortalamaya baktığımızda ise çoğunlukla 4-6 aylık periyotta web sitelerinin belirgin kıpırdanma gösterdiğini ve organik trafiğinde ve görünürlüğünde verilerle somutlaştırılabilir gelişimle karşılaşılabileceğini söyleyebiliriz.
Süre kavramının ikinci boyutu ise hedef kelime gruplarının önemli bir kısmında görünürlük elde ettikten sonra çalışmaların evrileceği alanı ve zaman dilimidir.
Pazarda değişen koşullar ve rekabet, rakiplerin SEO yatırımları ve kullanıcıların zaman içerisinde evrimleşen arama eğilimleri SEO’ya dinamik bir yapı kazandıran noktalardan yalnızca birkaçıdır. Dolayısıyla bu birkaç noktadan dahi anlaşılabileceği üzere SEO’da sürekli takip ve değişen koşullara adapte olmak hayli önemlidir.
Tüm bunlara bir arada baktığımızda; SEO’nun dijital pazarlama kapsamındaki sürekli çalışma alanlarından biri olduğunu ve ara vermeksizin değişen şartlara uyum sağlayan efektif stratejiler ile arama motoru optimizasyonuna devam edilmesi gerektiğini rahatlıkla ifade edebiliriz.
SEO Paketlerinden Neden Uzak Durmalısınız?
Bir üstteki satırlarda birçok kez ifade ettiğim üzere SEO stratejisi ve uygulamaları web siteleri özelinde şekillenmelidir çünkü pazardaki rekabet, kullanıcıların arama eğilimleri, markanın beklentileri ve web sitesinin mevcut durumu gibi birçok faktör stratejinin şekillenme sürecine etki eder. Dolayısıyla sektörde yaygın bir şekilde kullanılan, içerisinde standart backlink ve içerik paketleri barındıran, farklı web sitelerini ve pazarları tek bir bakış açısıyla değerlendiren ve bu yönüyle birçok açıdan eksik kalan SEO paketleri, özelleştirilmesi gereken SEO stratejilerine aykırı bir yapıdadır ve bu nedenle uzak durulması gerekir.