Google Trends Nedir? SEO İçin Google Trends Nasıl Kullanılır?
Herkese merhahaba.
İnternetin geniş dünyasında, hangi konuların dikkat çektiğini anlamak bazen zor olabilir. İşte tam bu noktada Google Trends devreye giriyor.
Günlük arama verilerini analiz ederek dünya genelinde ve lokalde hangi kelimelerin ve konuların popüler olduğunu gösteren bu araç, dijital dünyadaki trendleri takip etme ve stratejik kararlar alma noktasında müthiş değerli.
Bu içerikte Google Trends’in nasıl çalıştığına ve tool’dan aldığımız verileri SEO stratejimiz içerisinde nasıl konumlandırabileceğimizi anlatacağım.
Hazırsanız başlayalım.
Google Trends Nedir?
Google’ın sunduğu ücretsiz hizmetlerden biri olan ve 2006 yılında kullanıma açılan Google Trends, yalnızca SEO dikeyinde değil dijital pazarlamanın herhangi bir noktasında yer alan tüm uzmanlıkların yararlanabileceği ve doğru anlarda doğru datayı yakalayarak fark yaratabileceği önemli bir araçtır.
Google Trends, bir kelimenin ve/veya kelime öbeğinin ne sıklıkla arandığını, bu arama eğiliminin kategori, lokasyon ve mecra bazlı (Google Shopping, Google News, YouTube Search, Image Search ve Google Web Search) değişimini ve geriye dönük baktığımızda (2004 yılına kadar) hangi dönemlerde trend’lerin ne yönde değiştiğini görmemize yardımcı olur.
Google trends’in tanımını yaptıktan sonra sırasıyla tool’un arayüzünden, sahip olduğu section’lardan ve sağladığı verilerden bahsedecek, devamında ise bu verileri nasıl kullanabileceğimize yani aksiyon planına bakacağız.
Devam edelim.
Nasıl Bir Arayüz İle Karşılacağız?
Google Trends’in oldukça basit bir arayüzü vardır ve dijital pazarlamanın herhangi bir dikeyinde uzmanlaşmaya gerek olmadan bu arayüzü birkaç dakikada kavrayarak rahatça kullanmak mümkündür.
Trends’e girdiğimizde Google’ın algıladığı konumda trend olan konular ve keşfet alanı karşımıza çıkar. Spesifik bir sorgunun trend verilerine bakmaya geçmeden önce Türkiye ve diğer lokasyonlardaki hot-topic’leri bu bölümde inceleyebiliriz.
Google yalnızca bir konunun trend olduğunu bildirmekle kalmaz, bu konunun neden trend olduğunu da birkaç farklı kaynaktan açıklar. İçeriğin devamında detaylandıracağım gibi bu bölüm özellikle belirli sektörler için SEO stratejilerinde mutlaka yakından takip edilmesi gereken bir alandır.
Google Trends’in ana sayfasında hot topic’lerin yanı sıra;
- 2023 yılının arama trend’lerini ve Covid-19’a ilişkin verileri görebilir,
- Google Trends kullanılarak hazırlanan global ve lokal çalışmaları inceleyebilir,
- Google Trends’in ne olduğuna ve daha detaylı kullanımına ilişkin rehber içerikleri tarayabilir,
- Trend data’larını çok daha yakından takip etmek için “Günlük Trendler Bülteni”ne abone olabilirsiniz.
Keşfet Sekmesinin Genel Görünümü
Trends’de Keşfet sekmesine geçiş yaparak spesifik bir sorgu özelinde kullanıcıların son dönemde en yoğun aradığı related sorgular nelerdir, hangi topic’ler bu sorgu ile eşleşiyor, lokasyon bazlı arama eğilimleri nasıl şekilleniyor ve zaman periyodu içerisinde bu sorgunun aranma hacmindeki değişimin yönü nedir detaylarını alabiliriz.
Peki Google Trends’den hangi verileri alabiliriz? Önce buna bakalım, sonrasında ise bu verileri nasıl detaylandırarak kullanabileceğimize geçelim.
Google Trends’in Sunduğu Veriler
Dijital pazarlama stratejilerimizi şekillendirirken Google Trends’den alabileceğimiz birçok veri grubu mevcuttur. Bu veri gruplarını detaylandırmadan önce HTML olarak alabileceğimizin ve web sayfamıza embed edebileceğimizin altını çizmek gerekir. Embed ettiğimiz bu veriler canlıdır ve güncel tutulur.
Related Queries (İlişkili Aramalar)
Trends’de search ettiğiniz bir kelimeyle ilişkili artış gösteren ve en alakalı aramaların trend’lerini görebiliriz. Bu veriyi içerik ve/veya kampanya oluşturma çalışmalarınızda ve tabi özünde kullanıcı arama eğilimlerini anlamlandırma noktasında kullanabiliriz.
Örneğin; “telefon” sorgusuna ilişkin verilere baktığımızda, “yurtdışı telefon kayıt ücreti 2024” sorgusunun %3350 volume artışıyla trend olduğunu ve alakalı sorgularda ise “telefon numarası, samsung telefon, telefon fiyatları” sorguları ile eşleştiğini görüyoruz. Yalnızca bu basit çıktıya baktığımızda dahi ilk aklımıza gelen, “2024 IMEI Kayıt Ücreti” odağında informational bir içerik oluşturmak olacaktır.
Related Topics (İlişkili Konular)
Bir arama terimini Google’da search eden kullanıcıların aynı zamanda search ettiği konuları takip edebileceğimiz alandır.
Örneğin; “yapay zeka” sorgusuyla ilişkili konulara baktığımızda ChatGPT, Gemini ve Yapay Zeka Fotoğraf gibi konuların “büyük çıkış” yakaladığını görürüz. Sorgu bazında detayda aldığımız veri grubunu konu bazında daha geniş perspektiften alarak SEO stratejimizin kapsamını (çoğu zaman content stratejisi özelinde) genişletebiliriz.
Interest by Subregion (Bölge Bazlı İlgili Alanları)
Bir sorgunun, tercih ettiğimiz lokasyonda ve zaman aralığında hangi şehirlerde ve mahallelerde ne yoğunlukta arandığını ifade eder. Google burada 0-100 arasında puanlama sistemine sahiptir. Burada kritik nokta; puanlamanın, ilgili konumdan yapılan tüm search’ler içerisindeki ağırlık dikkate alınarak şekillendirilmesidir.
Google bunu şu şekilde açıklar;
“Değerin yüksek olması, tüm sorgularda daha yüksek oran anlamına gelir, daha yüksek mutlak sorgu sayısı anlamına gelmez. Dolayısıyla sorguların %80’inin “muzlar” ile ilgili olduğu küçük bir ülke, sorguların sadece %40’ının “muzlar” ile ilgili olduğu büyük bir ülkeden yaklaşık iki kat fazla puan alır.”
Dolayısıyla “yapay zeka” sorgusunun Gümüşhane’de 100 puan alması, tüm Türkiye’de bu sorguyu en fazla search eden konumun Gümüşhane olduğunu ifade etmez. Bu veri, Gümüşhane’de “yapay zeka” sorgusunun diğer sorgulara kıyasla daha yoğun search edildiğini gösterir.
Daily Search Trends (Günlük Arama Trend’leri)
Lokasyon bazında günün popüler olan aramalarını ve bu aramalardan en yoğun trafik alan web sitelerini günlük arama trend’leri sekmesinden takip edebilirsiniz. Google buradaki veri grubunda ilgili sorgunun ne kadar arandığına da yer verir.
Realtime Search Trends (Gerçek Zamanlı Arama Trend’leri)
Benzer verileri anlık olarak takip edebileceğimiz bir alan. Hot topic content’in SEO stratejisinde aktif rol oynadığı web siteleri için en değerli alanların başında gelir. Günlük trend’lerden farklı olarak burada kategori bazlı veri grubu görebiliriz.
Zaman İçinde Gösterilen İlgi
Bir sorgunun aranma eğilimini ihtiyaca bağlı olarak hafta, gün ve saat bazında görebileceğimiz alandır. Google burada da 0-100 ölçeği ile puanlama yapar. Tahmin edilebileceği gibi 100, sorgunun en yoğun arandığı anı ifade eder.
Google Trends Nasıl Kullanılır?
Tool’u nasıl kullanacağımıza adım adım bakarak tüm süreci netleştirelim istiyorum.
1- Trends’de en sık Keşfet alanını kullanacağız. Burada alabileceğimiz verileri yukarıda detaylandırdım. O nedenle tekrar verilerden bahsetmeyeceğim. Doğrudan kullanıma ilişkin detayları vereceğim.
“Arama terimi ekleyin” alanına incelemek istediğimiz sorguyu girerek başlıyoruz işe. “güneş gözlüğü” sorgusu üzerinden örneklendirerek gidelim.
Sorguya bakmak istediğimiz lokasyon, tarih aralığı, kategori ve alanı (görsel, haberler vb.) aynı ekranda değiştirebiliyoruz. Yine birden fazla sorgu ekleyerek karşılaştırma yapmak da mümkün.
Yukarıda gördüğümüz verilerin tümünü sorgu özelinde alıyoruz. Daha detay verilere ulaşmak içinse çeşitli operatörler kullanmamız gerekir.
Noktalama İşaretleri
Trends’de noktalama işaretlerini kullanarak veriyi aşağıdaki şekilde özelleştirebiliriz;
- Tool’da bir sorguyu tırnak (“güneş gözlüğü”) içerisine alırsak, sıralı eşleme mantığıyla aynı şekilde önü ve arkasına ekleme yaparak çıktı verir.
- “güneş” – “gözlüğü” olarak verdiğimizde ise güneş kelimesini içerir, gözlüğü kelimesini çıkarır.
- “güneş” + “gözlüğü” opsiyonunda ise her ikisini de içerir. Tabi + operatörü ilk ikisine kıyasla çok daha geniş bir dünya sunar. Genel bir görünüme ihtiyaç duyduğumuz senaryoda kullanmak daha doğru.
İhtiyacımız olan veriyi efektif kullanabilmek için anlamlandırmaya ihtiyacımız var. Bir trend varsa bu global mi lokal mi? Mevsimselliğin etkisi ne? Yıllık bazda nasıl değişmiş? Ve veriye dair birçok sorunun yanıtını ararken detay filtreler kullanabiliriz.
Filtre Yapısı
Trends’de lokasyon ve zaman filtreleri ile detay görünüm elde edebiliriz. “güneş gözlüğü” sorgusundan devam edelim. 5 yıllık grafiğe baktığımızda belirgin bir mevsimsellik etkisi olduğunu görüyoruz.
Peki bu etki gerçekten yıl bazlı nasıl ayrışıyor? Filtreler ile bunu görebiliriz.
5 farklı zaman filtresi atarak detayda veri nasıl ayrışıyor? Yıl bazında gerçekten bir büyüme var mı? gibi soruların yanıtlarını bulabiliriz.
Benzer şekilde aynı dili kullanan lokasyonlar için pazarı anlamlandırmak adına filtreleri kullanabiliriz. “boat trip” sorgusunda USA ve UK lokasyonlarına aynı tarih aralığında bakmak gibi. Marka yeni bir pazara girmeyi düşünüyor ve mevcut lokasyon ile aradaki farkı merak ediyorsa anlamlı bir veri sağlayabiliriz.
Hazırladığımız verileri takip etmek ve paylaşmak için kullanabileceğimiz tekniklerle devam edelim.
Verileri Takip Etmek ve Paylaşmak
Trends’de hazırladığımız grafikleri paylaşmak gayet basittir.
- En kolay yol, doğrudan URL paylaşımı yaparak ilerlemektir. Yeni veriler geldikçe ve güncellendikçe URL de update olur. Videoda bahsettiğim örnek için kullandığım verilere ulaşmak için tıklayın.
- Bir diğer alternatif chart’ları embed etmektir. Trends’de tüm grafikler için embed alınabilir. Script’i web sayfası içerisine eklediğinizde aldığınız veriyi getirir.
- Son olarak verileri csv olarak indirebilir, farklı bir tool’da görselleştirebiliriz. Looker örneğin. Tabi manuel yürütmek bu süreci zor. Belki tek seferlik bir strateji sunumu için vs. kullanılabilir. Bunun dışında Looker’da farklı connector’ler var Trends için, Supermetrics gibi. Bunlardan biri de tercih edilebilir.
Keşfet alanının yanında yakın dönemde güncellenen ve daha fazla veri sunmaya başlayan Trendler bölümüne de bakalım.
2- Trendler’de Keşfet’de olduğu gibi lokasyon ve zaman aralığı filtrelerimiz var. Farklı olarak tüm trendler mi yoksa mevcut gündem mi bunu filtreleyebiliyoruz. Yine aranma hacmi ve trend’in ne zaman başladığına ilişkin de filtre atabiliriz. İhtiyacımıza bağlı rahatlıkla özelleştirebileceğimiz bir alan.
Güncelleme ile beraber tool bu alanda trend ile ilişkili sorguları da başladı. Son 24 saat içerisinde hype olduğu noktayı da görebiliyoruz artık. Sorgu bazlı bakmak, hot topic’e yönelik content inşasında kullanıcıyı anlamak adına çok önemli.
Tüm bu verileri SEO stratejimiz içerisinde nasıl konumlandıracağımızla devam edelim.
Google Trends’i SEO Stratejimizde Nasıl Konumlandırabiliriz?
Google Trends’in SEO stratejileri içerisinde etki düzeyi ve kullanım yoğunluğu, web sitesinin amacına yani içeriğine bağlı olarak değişkenlik gösterir. Bu durumu birkaç örnek üzerinden daha net açıklamak istiyorum.
İlk örneğimizde kozmetik alanında faaliyet gösteren bir e-ticaret sitesini ele alalım. Ürün gamımız içerisinde yer alan güneş bakım ürünlerinin trend datalarına bakarak doğru anda kullanıcı ile temas etmesini sağlayabilir ve web sitesi akışı içerisindeki bu değişim ile beraber ilgili sayfaların artan etkileşim düzeyinin googlebot’a efektif sinyaller göndermesini hedefleyebiliriz.
Diğer taraftan arama eğilimi artan yani trend olma ihtimali hayli yükselen ürün ve/veya ürün gruplarını SEO dünyasında etkileri her ne kadar tartışılsa da Google’ın sıralama algoritması içerisindeki payı ve pozitif katkısı hala net olan Off Page SEO stratejimiz içerisine dahil edebilir, performans gelişimini destekleyebiliriz.
Son olarak bu ürün grubuyla related konularda içerik üreterek geçen yıla kıyasla değişen noktaları vurgulayabilir, kullanıcıyı yönlendirebileceğimiz (Cildinize En Uygun Güneş Kremini Seçmenize Yardımcı Olacak 7 Öneri gibi bir başlıkla verebiliriz) alanlar yaratarak informational intent’de kazanacağımız trafiği satın almaya çevirme amacıyla hareket edebiliriz. Bir e-ticaret sitesi için önceliğimiz satın alma olsa da artan trend’lerden yararlanarak marka bilinirliğini desteklemek çok değerlidir.
İkinci örneğimizde ise beyaz perde odağında yayın yapan bir içerik sitesini ele alalım. Filmseverler tarafından merakla beklenen yapımların arama trend’lerini yakından takip etmenin yanında bu trend’leri ilk yakalayan, kullanıcıya ilk kez sunan platform olmak trafik kazanımında müthiş kritiktir.
Diğer taraftan ünlü bir oyuncunun karıştığı magazinsel bir haber ya da popüler bir film serisinden gelen yeni bir fragman da bu web sitesi için trafik katkısı yüksek “hot topic” bir konudur. Burada elbette sosyal medyada anlık konuşulanları takip etmek ve web’e uyarlamak, SEO’da fark yaratmanın anahtarlarından biridir.
E-ticaret sitelerinde SEO bakış açısıyla ürün gamının genişletilmesi önerilerinde de trends datalarından yararlanabiliriz.
Örneğin; “kıyma makinesi” ya da “buzdolabı poşeti” sorguları tahmin edilebileceği gibi Kurban Bayramı öncesinde ihtiyaca bağlı olarak trend olmaya başlar. Dolayısıyla ilişkili ürün gamına sahip bir e-ticaret sitesinin dönemsel olarak doğru anda bu ürün gruplarında stok getirmesi yahut ürün gamını genişletmesi organik trafik katkısı kadar ciro gelişimini de destekler. Tabi unutulmaması gereken, SEO’da alınan aksiyonların Google’a position gelişimi dolayısıyla trafik katkısı olarak yansıması için diğer dijital pazarlama kanallarına kıyasla daha geniş bir zaman aralığına ihtiyaç olduğudur.
Bütününe baktığımızda, Google Trends’in çoğu zaman içerik yoğun web sitelerinin SEO stratejilerinde daha net pay aldığını söylemek mümkündür. Trend’lerden yararlanmanın en kritik olduğu çalışma alanlarının başında gelen haber siteleri için ayrı bir parantez açmak gerekir.
Google Trends’i Haber Siteleri İçin SEO Stratejilerinde Değerlendirmek
Haber sitelerine ayrı bir parantez açmalıyız çünkü trend datalarından aldığımız çıktılar SEO stratejimizde önemli bir yer tutar. Google Trends’de hype olan sorgulardan top trafik alan “rakiplerimiz” ile gap’i kapatmak, discover ve news’den beslenebilecek içerikler oluşturmak ve web’deki trend’leri sosyal medya etkileşimine yani dijitalde bütüncül bir büyümeye çevirmek mümkündür.
Burada trends datalarını yalnızca anlık ya da günlük bakış açıları üzerinden değerlendirmemek gerekir. Haber siteleri birçok haber kaynağından beslenir ve bu kaynaklardan gelen haber akışını değerlendirerek henüz trend olmayan fakat çok kısa bir süre içerisinde trend olacak konuların yarattığı etkiden yararlanmak da konunun farklı bir yönüdür.
Bir içeriğin daha sonuna geldik. Umarım amacına ulaşan ve sizler için fayda üreten bir içerik olmuştur. Geri bildirimlerinizi mutlaka bekliyorum.