Off Page (Site Dışı) SEOSEO

Google Bağlantı Reddetme (Disavow Tool)

Arama motoru optimizasyonu alanında artan rekabetle birlikte sıklıkla karşılaştığımız kavramların başında hiç şüphesiz negatif SEO gelir ve bu çalışmaların en önemli ayağını ise zararlı backlink çalışmaları oluşturur.

En yalın haliyle backlink; bir internet sitesinin, başka bir internet sitesini çeşitli yollarla (banner, tanıtım yazısı vs.) referans etmesidir.

Backlink kapsamında her ne kadar doğal yollarla kazanım (trend bir blog içeriğinin farklı internet sitelerinde kaynak gösterilerek paylaşılması) önerilse de, çoğu zaman realite bundan farklı gelişir ve SEO danışmanları, ilişkisellik ve otorite kavramlarından ödün vermeyen bir backlink stratejisi planlamak zorunda kalır.

SEO’nun en çok tartışılan çalışma alanlarından biri olan backlinkte, Google’ın gözünde değersiz ve kalitesiz internet sitelerinde otorite ve ilişkisellik kavramlarında dikkat edilmeden yalnızca backlink niceliği odağında bir başka internet sitesine yönelik yapılan çalışmalar spam yani negatif backlink olarak nitelendirilebilir.

Bu çalışmaların hedefi; bir internet sitesini, birçok değersiz ve zararlı alandan refere ederek backlink profilini negatif yönde etkileyerek Google’a yapay sinyaller göndermektir. Çalışmaların sonucunda beklenen ise Google’ın bu backlinkleri dikkate alarak hedef internet sitesinin organik gelişmeyen çalışmalarını cezalandırması ve dolayısıyla SEO görünürlüğünde belirgin bir düşüştür.

Elbette bu çalışmalar karşısında alınabilecek bir önlem vardır ve bu önlem olan disavow tool (bağlantı reddetme aracı), Google’dan Matt Cutts tarafından duyurulmuş ve 16 Ekim 2012 tarihinde “A new tool to disavow links” başlığıyla dokümante edilmiştir. (https://developers.google.com/search/blog/2012/10/a-new-tool-to-disavow-links)

Google’ın internet sitesi yöneticilerine sunduğu bu araç ile zararlı olduğunu düşündüğümüz backlinkleri Google’a bildirerek “bu referans linklerden internet sitemizi sorumlu tutmamasını” ifade edebiliriz.

Bir Backlink’in Zararlı Olup Olmadığına Nasıl Karar Vermeliyiz?

Web sitemize gelen geri bağlantıların niteliğini tespit ederken dikkat etmemiz gereken birkaç ipucu vardır. Bu ipuçlarından bahsetmeden önce bir noktaya dikkat çekmeliyim. Zararlı olarak tasnif edeceğimiz her backlink’i negatif SEO içerisinde değerlendirmek yani saldırı olarak algılamak yanlıştır.

SEO performans ve profiline zarar verme amaçlı yapılan saldırılarda, zararlı bağlantıların tarzı ve aktığı mecralar çoğu zaman tümüyle aynıdır ve bu yönüyle rahatlıkla ayrıştırılabilir. Dolayısıyla kolektif bir negatif backlink akışı varsa takipleri sıklaştırmak ve durumu daha da ciddiye almak gerekir.

Ufak bir parantezden sonra asıl konumuza dönecek olursak, backlink profilimizi incelerken hangi bağlantıları zararlı olarak nitelendirmeliyiz?

  1. Kopya içeriğe sahip web sitelerinden gelen backlink’leri ayrıştırmak önemlidir. Google, kopya içerikleri ayrıştırır ve bu web sitelerini kullanıcı için değer üretmeyen yapılar olarak işaretler ve negatif puan verir.
  2. Anlamlı olmayacak düzeyde link çıkışı yapan yani backlink veren web sitelerinden gelen bağlantılar da zararlı olma ihtimaline sahiptir. Burada web sitesinin kapsamı da önemlidir. Web siteleri kendi kapsamları itibariyle değerlendirerek karar vermek gerekir. Örneğin; içerisinde yüzbinlerce haber barındıran ve her geçen gün bu sayının arttığı bir haber sitesinin 1000 farklı web sitesine link vermesi ile statik bir yapıya sahip olan ve yalnıca yüz sayfası bulunan bir web sitesinin link vermesi aynı durum değildir.
  3. Yasa dışı bahis, casina, ürün, cinsel içerik ve şiddet temalı web sitelerinden gelen linkleri zararlı olarak nitelendirebiliriz.
  4. Düşük otoriteye sahip web sitelerinden gelen linkler de çoğu zaman zararlıdır. Çoğu zaman dememin nedeni, düşük domain rating’li web sitelerinin genellikle spam niteliği taşıması. Halbuki aksi durumların da varlığı vardır. Niche bir alanda informational intent odaklı sorgulara gitmek adına açılan yeni bir blog’un web sitenizi referans etmesi durumunda herhangi bir sorun yoktur. Hatta otorite noktasında eksik kalsa da ilişkiselliğin yüksek olduğu bu durumlar, kişisel deneyimlere göre Google’da efektif sinyaller göndermek açısından değerlidir.
  5. Alaka düzeyi düşük web sitelerinde doğrudan anchor text odaklı tek tip backlinkler de SEO performansımıza ve profilimize zarar verir. Backlink stratejisi kurgularken yapılan en büyük hatalardan biri budur. Bu bakış açısıyla satın alınan geri bağlantıların da reddedilmesi gerekir.

Özetle; spam düzeyinde link çıkışı yapan, kopya ve/veya değer üretmeyen content yapısı ile Google’dan negatif puan alan, düşük otorite, performans ve ilişkiselliğe sahip web sitelerinden alakasız anchor text’lerden gelen backlink’ler web sitemiz için zararlıdır.

Zararlı Backlinkler Nasıl Tespit Edilir?

SEO’da On Page, Off Page ya da teknik fark etmeksizin tüm çalışma alanlarında uygulama esnasında mutlaka dikkate alınması gereken kavram “periyodik kontrollerdir” ve bir internet sitesinin backlink profilinin de düzenli edilmesi sonucunda olası zararlı backlink çalışmalarını erken dönemde tespit ederek müdahale etmek mümkündür.

Backlink profilimizi kontrol ederken Semrush, Ahrefs ve Majestic gibi analiz araçlarının yanı sıra doğrudan Google’ın internet sitemizle ilgili birçok veriyi sunduğu Search Console’u kullanabiliriz.

Ahrefs ile backlink analizi yaparak zararlı linkleri tespit edebiliriz.

Backlink profilimizi analiz ederken Ahrefs’i kullandığımızı varsayarsak;

  • Öncelikle site explorer alanına domainimizi girmemiz,
  • İkinci adımda backlink profile bölümünün altında yer alan “backlinks” alanına geçiş yapmamız,
  • Son adımda ise internet sitemize gönderilen backlinkleri belirli bir tarih aralığında “Last 6 Months” gibi analiz etmemiz gerekir. (Domain bazında daha hızlı kontroller için “one link per domain” seçeneği tavsiye edilir.)

Backlink profilimizi Google Search Console aracılığıyla analiz etmek içinse;

Search Console ile backlink analizi yapılabilir.

  • Google Search Console’a giriş yapmalı,
  • Sol bölümde yer alan “Links” sekmesine geçmeli ve
  • Bu alanda yer alan “external links” segmentinin altında yer alan “top linking sites – top linked pages – top linking text” bölümlerini  incelemeliyiz.

Search Console, iç ve dış backlink profilimizi analiz etmemize yardımcı olur.

Google Disavow Tool Nasıl Kullanılır?

Disavow edeceğimiz backlinkleri Google’a bildirmeden önce hiç şüphesiz bir “disavow” dosyası oluşturmamız ve bu dosyanın “.txt” formatında olması gerekir. Disavow dosyası oluştururken takip edebileceğimiz iki yöntem vardır;

Bu yöntemlerden ilki, doğrudan bir domainden gelen tüm backlinkleri reddetmektir. Eğer spam bir backlink çalışmasına maruz kaldığınızı düşünüyorsak, her bir linki tek tek reddetmek yerine doğrudan domain bazlı bir kurgu oluşturmamız daha doğru bir yaklaşım olacaktır.

Disavow.txt’de bu kurgu için;

Domain:baglantisi-reddedilecek-alan-adi.com yapısını kullanmanız gerekir. Bu formattaki kullanımda, ilgili domainden gelen tüm bağlantıların reddedilmesi sağlanır.

İkinci yöntem ise, sayfa bazlı reddetme işlemidir. Bu işlem için;

http://baglantisi-reddedilecek-sayfa.com/zararli-sayfa/ formatı kullanılmalıdır.

Düzenli backlink kontrolü yaparak zararlı linkleri Google’a bildiriyorsanız, disavow.txt düzenlenirken # ile yorum alanları oluşturabilir, böylelikle geçmiş dosyalara ipucu niteliğinde notlar bırakabilirsiniz.

Örnek Disavow.txt

domain:www.ariurunleriilesaglik.com
domain:tonyposen1982.blogspot.com
domain:ekarurinis.blogspot.com
domain:jamesingerhat76.blogspot.com
domain:veronicadefecdoing1980.blogspot.com

Bu disavow dosyasında doğrudan domain bazlı bir reddetme kurgusu tercih edilmiş, bu nedenle “domain:” yapısı kullanılmıştır.

Disavow Tool’u Kullanırken Nelere Dikkat Etmeliyiz?

Zararlı bağlantıların tespitini yanlış bir şekilde yaptığımız takdirde bağlantı reddetme süreci SEO performansımızı negatif etkiler. Dolayısıyla burada geriye dönerek “Bir Backlink’in Zararlı Olup Olmadığına Nasıl Karar Vermeliyiz?” kısmına geri dönmek gerekir. Yukarıda değindiğim için tekrar detaylarıyla bahsetmeyeceğim fakat bir backlink’in SEO performansımızı negatif etkilediği kararını vermek için mutlaka hassasiyetle hareket etmeliyiz.

Tam burada sıklıkla tercih ettiğim bir yaklaşımdan bahsetmek istiyorum. Zararlı olduğunu düşündüğümüz backlink’leri (%100 bahis, adult siteler vb. ya da saldırı değilse) tek seferde disavow etmek yerine sayıya da bağlı olarak parçalar halinde disavow ediyor, böylelikle web’deki sinyalleri bir anda kesmiyorum. Tabi ki burada backlink’lerin niteliği ve etki düzeyi de belirleyici.

Dosya tipi ve yapısıyla ilgili de tekrar altını çizmem gereken noktalar;

  • Dosya txt formatında olmalı mutlaka.
  • Domain ya da URL bazlı reddetme şeklinde iki varyasyon mevcut.
  • Maksimum dosya satırı 100.000, dosya boyutu 2 MB olmalı.

Farklı bir fikir olması açısından Google’ın official açıklamalarında da bahsetmek istiyorum. John Mueller’e göre çoğu web sitesinin disavow tool’u kullanmasına gerek yok. Zamanla web’in doğal akışı içerisinde kazanılan linklerin reddedilmesi gerekmiyor. İddia odur ki, Google’ın sırala algoritması bu linkler’i ayrıştırıyor ve değerleme dışında tutuyor. Tabi Google’ın tüm açıklamalarında olduğu gibi burada da teorik ve pratiğin uyuşması noktasında ciddi soru işareti ve tereddütlerim var. Yaklaşım her web sitesi özelinde değişmeli mutlaka fakat benim yaklaşımım yukarıda da ifade ettiğim gibi detaylı bir inceleme sonrasında zararlı olduğu konusunda kesin kanıya verdiğim linkleri kademeli bir şekilde disavow etmek. 

Peki Google hangi linklerin disavow edilmesini tavsiye ediyor? Özellikle doğal olmayan yollarla elde edilen ya da ödeme yapılarak alınan bağlantıların reddedilmesini öneriyor Google.

Disavow.txt Nasıl Eklenir?

Zararlı backlinkleri tespit ettikten ve domain ya da sayfa bazlı fark etmeksizin disavow.txt dosyamızı hazırladıktan sonra;

Disavow tool ile zararlı backlinkleri Google'a bildirebiliriz.

  • Hangi internet sitemiz için bağlantı reddetme isteği göndereceğimizi belirledikten sonra ise hazırladığımız disavow.txt dosyasını upload etmemiz gerekir. Bu alanda Google’ın dosya formatının .txt olması gerektiğiyle ilgili uyarını ve yine disavow dosyasının nasıl hazırlanması gerektiği noktasındaki yönergesini görebiliriz.

Disavow dosyasının formatı .txt olmalıdır.

  • Yükleme işlemini tamamladıktan sonra gönderdiğimiz dosyayı aynı alanda, yükleme tarihimizle birlikte görebiliriz. Google, geçmişte gönderilen disavow dosyalarının indirilmesine de imkan verir.

Google, geçmişte yüklenen disavow dosyalarının indirilmesine imkan verir.

Zararlı Backlink Kontrolünü Hangi Periyotlarla Yapmalıyız?

Zararlı backlink kontrolünü haftalık periyotlarda yapmayı tavsiye ederim. Tabi bu ideal senaryodaki bir operasyon yoğunluğu için geçerli. Zaman zaman, özellikle yeni başlayan projelerde, yoğun bir operasyon süreci ortaya çıkabiliyor. Bu tip durumlarda otomasyon alert’ler kullanmak işe yarayabilir. Rekabetin agresif olmadığı, nispeten statik sektörlerde bu periyodu iki-üç haftaya çıkarabiliriz. Fakat söylediğim gibi ideal senaryoda haftalık periyotlarla ilerlenmesi gerektiğini düşünüyorum.

Bazı özel durumlarda bu kontrolleri sıklaştırmak gerekir elbette. Örneğin; web sitemizin trafiğinde bir anomali fark ettiğimiz senaryoda zararlı backlink’lerin bu duruma sebebiyet verme ihtimaline karşın kontrollerimizi sıklaştırmamız gerekir.

Yine bir backlink stratejisi kurguladığımız ve uygulamaya başladığımız senaryoda bu çalışmanın performans üzerindeki etkilerini de yakından izlemek gerekir. Tabi bunu doğrudan zararlı backlink olarak değerlendirmek belki yanlış olacaktır. Pozitif gelişim hedefiyle yapılan bir çalışmanın negatif yansımaları olarak ifade etmek daha doğru olabilir.

Son olarak Google’ın sıralama algoritmasını update ettiği dönemlerde SEO’nun her alanında olduğu gibi backlink profilinde de kontrolleri sıklaştırmak önemlidir. Bir dönem negatif etkisi olmayan backlink’lerin update ile beraber etki düzeyi değişebilir. Dolayısıyla bu dönemlerde performansı, crawl budget’ı ve backlink profilinin olası etkilerini yakından izlemek değerlidir.

Link reddetme süreci ve disavow tool kullanımıyla ilgili sorularınız, yorumlarınız ve deneyimleriniz varsa mutlaka katkılarınızı bekliyorum.

erentcolak

Merhaba, ben Eren. Lise yıllarında ilgi duymaya ve yakından ilgilenmeye başladığım blog ve web dünyasına 2017 yılında önemli bir adım attım. Üniversite yıllarımda başladığım bu macerada Kocaeli Üniversitesi Endüstri Mühendisliği lisans eğitimini başarıyla tamamladıktan sonra yalnızca SEO dikeyinde değil dijital pazarlamanın tüm çalışma alanlarında doğrudan çalışma fırsatı buldum. SEO’yu yalnızca bir kariyer hedefi ve/veya son dönem trendleri ile beraber popüler olan bir çalışma alanı olarak görmüyor, danışmanlık verdiğim tüm markalarda istisnasız organik büyüme ve katma değer sağlama hedeflerine hizmet edecek detay stratejiler ile ilerliyorum. Profesyonel hayatımın dışında okumayı, izlemeyi ve yazmayı severim. Okuduklarımı ve izlediklerimi yazmak ise bana en keyif veren hobilerimdendir. Özellikle tarih, finans ve psikoloji ekseninde okumalar yapmak ve detayda ilgi duyduğum spesifik konuları yakından takip etmek benim için çok değerli. Günümün bir bölümünü mutlaka kedim Nuriye’ye ayırıyor, SEO operasyonlarına onu da dahil ediyorum.

İlgili Makaleler

Bir Yorum

  1. Google disavow tool’da çok dikkatli olmalıyız. Aksi takdirde sıralama kaybı yaşayabiliriz. Hocam, geçen bir müşterim bana gelmeden önce kendi kendine bir çalışma yapmış. İnanılmaz kaliteli sitelerden dahi backlinkleri disallow yapmış. İnanamadım şu an yapmış olduğumuz çalışmayla geri kurtardık 🙂 Bilmeyen yapmasın 🙂

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu