SEOTeknik SEO

FAQ Schema Nedir? Nasıl Eklenir?

FAQ Schema; web sayfalarının SERP (Search Engine Result Page – Arama Motoru Sonuç Sayfası) görünümlerini şekillendirmek ve CTR’ye (Click-through rate) temas edebilmek adına kullanabileceğimiz structured data (yapılandırılmış veri) türlerinden biridir.

Dolayısıyla FAQ Schema’nın tanımını yapmadan ve işleyişe ilişkin detaylara geçmeden önce structured data’nın ne olduğuna bakmak gerekir.

Structured Data (Yapılandırılmış Veri); arama motoru botlarının web sayfalarını anlamlandırma sürecine yardımcı olmak ve sıralama sonuçlarındaki görünümümüzü farklılaştırarak tıklama oranında iyileşme hedefleyebilmek için tercih edebileceğimiz değerli bir çalışma alanıdır.

Structured data kurgusunun web sayfasının kapsamına bağlı olarak özelleştirilmesi gerekir.

Örneğin; BreadcrumbList schema tüm sayfa yapılarımızda kullanabileceğimiz bir yapıyken, product ya da review schema’yı ürün detay sayfalarımızda, FAQ schema’yı ise genellikle blog sayfalarımızda değerlendirebiliriz.

FAQ Schema Nedir?

Google’ın Mayıs 2019’da yaptığı açıklama ile hayatımıza giren FAQ schema; web sayfamız içerisinde yer alan soruların ve cevapların arama motoru botlarının tarayabileceği ve anlamlandırabileceği bir yapıya getirilmesi sonucunda sıralama sonuçlarında gösterilmesini sağlayan yapılandırılmış veridir.

(İlgili açıklama: https://developers.google.com/search/blog/2019/05/new-in-structured-data-faq-and-how-to)

Arama motoru optimizasyonu kapsamında değerlendirdiğimiz birçok kavramda olduğu gibi FAQ schema’da “sıralama sonuçlarına doğrudan etki eder” ifadesini kullanmak mümkün değildir.

FAQ schema’nın amaçları;

  • Sıralama sonuçlarındaki görünümü farklılaştırarak tıklama oranını geliştirmek ve “uzmanlık ve otorite” sinyallerini kullanıcıya ilk adımda vermek,
  • Sıralama sonuçlarında daha fazla yer (pixel) kaplayarak rakiplerin görünürlüğünü azaltmak ve kullanıcıların arama eğiliminde daha fazla pay almak

olarak detaylandırılabilir.

FAQ Schema Web Sayfasına Nasıl Eklenir?

Web sayfanızın içeriğinde yer alan sorulara ve cevaplara sıralama sonuçlarında yer verebilmek adına öncelikle JSON-LD kodunu oluşturmanız gerekir. Bu kodu oluşturabilmek adına birçok farklı tool tercih edilebilir. Örneğin; https://saijogeorge.com/json-ld-schema-generator/faq/ bunlardan biridir.

Add Another FAQ” diyerek dilediğiniz kadar soru ekleyebilir, “Copy FAQ Schema” butonu ile hazırladığınız kodu alarak web sayfanızın kaynak koduna ekleyebilirsiniz.

Örnek FAQ Schema:

<script type=”application/ld+json”>

{

“@context”:”https://schema.org”,

“@type”:”FAQPage”,

“mainEntity”:[

{

“@type”:”Question”,

“name”:”Örnek Soru 1?”,

“acceptedAnswer”:{

“@type”:”Answer”,”text”:”Örnek Yanıt”}

},{

“@type”:”Question”,

“name”:”Örnek Soru 2?”,

“acceptedAnswer”:{

“@type”:”Answer”,

“text”:”Örnek Yanıt.”}

},{

“@type”:”Question”,

“name”:”Örnek Soru 3?”,

“acceptedAnswer”:{

“@type”:”Answer”,

“text”:”Örnek Yanıt.”}

}]}

</script>

Google FAQ Schema Rehberi

Daha fazlası için; https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/faqpage

Burada altı çizilmesi gereken nokta; FAQ schema yapısının Google yönergelerine uygun olması gerektiğidir. Bir sorunun birden fazla web sayfası içerisinde yer alması yani tekrar etmesi durumunda web sitesinin geneli için bir FAQ schema yapısı kullanılması gerektiği ya da bu yapının reklam amaçlı kullanılmaması vb. Google’ın dikkat çektiği durumlardır.

FAQ Schema Sıralama Sonuçlarında Nasıl Görünür?

Google, FAQ Schema’yı ilk kez duyurduğu ve sıralama sonuçlarına yansıtmaya başladığında ilgili alana dahil ettiği soru sayısı 5’e kadar çıkabiliyordu fakat Aralık 2022 itibariyle (yaklaşık 6-7 aydır benzer uygulama mevcut) bu sayıyı 2 ile sınırlamış durumda.

FAQ Schema Görünümü

Google’ın bunu yapma nedeni ise soruların sıralama sonuçlarında geniş bir görünüm kapsamı sonucu bu tekniği kullanan web sayfalarının rakiplerinin görüntülenme ihtimalini belirgin ölçüde azaltması.

Dolayısıyla sayfa kaynak kodunuz içerisinde birçok soru ve cevabın olduğu FAQ schema’ya yer verseniz dahi bu sorulardan yalnızca iki tanesinin sıralama sonuçlarında görüneceğini bilmelisiniz.

FAQ Schema Doğrulaması Nasıl Yapılır?

FAQ schema yapısını web sayfanızın kaynak kodu içerisine eksiksiz bir şekilde ekledikten sonra bu yapının sorunsuz çalışıp çalışmadığını anlık olarak Google Rich Result Test tool’u ile test edebilirsiniz.

Google Zengin Sonuçlar Testi

Google’ın “zengin sonuçları” test etmek amacıyla oluşturduğu bu araçta doğrudan web sayfanızın URL’ini kullanabilir ya da kod blokları üzerinden ilerleyebilirsiniz.

Örneğin; aşağıdaki görselde yer alan test çıktısını elde edebilmek adına doğrudan bir URL üzerinden ilerledik.

Google Rich Result Test

Test ettiğimiz URL’de tespit edilen beş structured data’dan birisi olan FAQ (SSS) detayına baktığımızda; arama motoru botlarının crawl ettiği soruları ve cevapları görebilir, en önemlisi bu yapıyı sorunsuz bir şekilde crawl ettiğini tespit edebiliriz.

Google FAQ Schema Test

FAQ schema’da herhangi bir sorun olması durumunda Rich Result Test tool’u problem olan noktayı doğrudan işaret ederek çözüme ilişkin net bir bakış sunar.

FAQ schema’yı test edebileceğiniz noktalardan bir diğeri Search Console’dur. Search Console’un “URL Denetleme” alanını kullanarak web sayfasının index durumundan kaynak kodlarda yer alan yapılandırılmış verilere kadar birçok detayını inceleyebilirsiniz.

FAQ Schema Search Console

Örneğimizdeki URL’e baktığımızda; FAQ schema yapısının sorunsuz bir şekilde çalıştığını görüyoruz.

FAQ Schema’ya ilişkin:

erentcolak

Merhaba, ben Eren. Lise yıllarında ilgi duymaya ve yakından ilgilenmeye başladığım blog ve web dünyasına 2017 yılında önemli bir adım attım. Üniversite yıllarımda başladığım bu macerada Kocaeli Üniversitesi Endüstri Mühendisliği lisans eğitimini başarıyla tamamladıktan sonra yalnızca SEO dikeyinde değil dijital pazarlamanın tüm çalışma alanlarında doğrudan çalışma fırsatı buldum. SEO’yu yalnızca bir kariyer hedefi ve/veya son dönem trendleri ile beraber popüler olan bir çalışma alanı olarak görmüyor, danışmanlık verdiğim tüm markalarda istisnasız organik büyüme ve katma değer sağlama hedeflerine hizmet edecek detay stratejiler ile ilerliyorum. Profesyonel hayatımın dışında okumayı, izlemeyi ve yazmayı severim. Okuduklarımı ve izlediklerimi yazmak ise bana en keyif veren hobilerimdendir. Özellikle tarih, finans ve psikoloji ekseninde okumalar yapmak ve detayda ilgi duyduğum spesifik konuları yakından takip etmek benim için çok değerli. Günümün bir bölümünü mutlaka kedim Nuriye’ye ayırıyor, SEO operasyonlarına onu da dahil ediyorum.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu