DoFollow ve NoFollow Nedir?
Herkese merhaba.
Web dünyasında linkler, sayfalar arasında köprüler kurar fakat bu köprülerin her biri aynı şekilde çalışmaz.
Bazıları arama motorlarına güçlü sinyaller gönderirken, diğerleri daha temkinli davranır. İşte bu noktada DoFollow ve NoFollow kavramları devreye girer.
Bu iki kavram, web sayfaları arasındaki ilişkileri tanımlamamıza ve arama motorlarına nasıl yorumlamaları gerektiğine dair ipuçları vermemize olanak sağlar.
Bugün, SEO dünyasında sıklıkla karşımıza çıkan bu önemli kavramları derinlemesine inceleyeceğiz.
Hazırsanız başlayalım.
DoFollow Nedir?
DoFollow linkler, web sayfaları arasında otorite aktarımını sağlar. Bu linkler, Google’a “Bu sayfayı önemsiyorum ve ona güveniyorum” mesajını verir. Adeta bir tavsiye mektubu gibi çalışırlar ve bağlantı verdikleri sayfanın değerini artırırlar.
Bir linki DoFollow olarak ayrıca işaretlemeye gerek yoktur. Default “a” tag’i yapısı aksi belirtilmedikçe DoFollow olarak çalışır.
Örneğin; <a href=”burayalinkgeliyor”>DoFollow Nedir?</a>
NoFollow Nedir?
NoFollow linkler ise bu otorite ve değer aktarımını sınırlandırır. Bir nevi “bu linki takip etme” talimatıdır arama motorlarına.
Peki neden böyle bir şeye ihtiyaç duyarız? Çünkü bazen bağlantı verdiğimiz içeriğin sorumluluğunu almak istemeyebiliriz veya spam içeriklerle mücadele etmek için bu yöntemi kullanabiliriz.
Özellikle reklamlar, sponsorlu içerikler, kullanıcı tarafından oluşturulan içerikler ve düşük kaliteli sitelere vereceğimiz bağlantılar için stratejik olarak kullanabiliriz NoFollow’u.
Örneğin; <a href=”burayalinkgeliyor” rel=”nofollow” >NoFollow Nedir?</a>
Tabi bu outgoing link’ler için geçerli. Internal link’ler için NoFollow’a içeriğin devamında bakacağız.
DoFollow ve NoFollow Linklerin SEO Açısından Önemi
SEO dünyasında her link bir değer taşır. Bu değerin ölçüsü linkin türüne göre değişir. DoFollow linkler direkt etki yaratırken, NoFollow linkler dolaylı yoldan katkı sağlar. Bu dengeyi doğru kurmak gerekir.
SEO uzmanlarının önemli bir kısmı NoFollow linkler dolaylı bir ipucu sağladığından dolayı bu ipucunu zayıf bir etki olarak değerlendirerek göz ardı eder. Kişisel deneyimim ve takip ettiğim farklı case’ler bunun hatalı bir yaklaşım olduğunu söylüyor.
Elbette Google’ın otorite ve performans verdiği, ilişkiselliği yüksek bir alandan doğrudan referans almak önemli fakat bu alanda görünür olmak, hedef kitlenin markayı görebileceği tüm mecra alternatiflerini değerlendirmek ve etkileşim yaratan bir içerik üzerinden referans almak da gayet değerli işlerdir.
Dolayısıyla “dengeyi doğru kurmak” ifadesini Off Page SEO ve backlink stratejimizi hatta SEO stratejimizin bütününü şekillendirirken dikkate alarak ilerlediğimizde maksimum faydaya ulaşmamız daha kolay olur.
Google’ın NoFollow Politikası Zaman İçerisinde Nasıl Değişti?
DoFollow ve NoFollow linkleri 2025 yılında Matt Cuts ve Jason Shellen’in katkıları ile ortaya çıkmıştır. İlk hedef spam ile mücadeleydi. Zaman içerisinde web’in ve algoritmaların değişimi ve dönüşümü ile beraber Google 2019 yılındaki açıklaması ile NoFollow’un artık katı bir talimat değil, bir öneri ve/veya ipucu olduğunu ortaya koydu.
DoFollow ve NoFollow Linklerin Temel Farkı
DoFollow ve NoFollow arasındaki temel fark bir güven meselesidir. DoFollow “bu kaynağa güveniyorum”, NoFollow ise “bu kaynağı öneriyorum ama sorumluluğunu almıyorum” demektir. Her ikisi de referanstır fakat verdikleri ipucunun şiddeti farklıdır diyebilirim.
DoFollow ve NoFollow Uygulamasında Yaygın Hatalar
SEO uzmanları olarak bazen aşırıya kaçabiliyoruz. Tüm linkleri DoFollow yapmak veya her şeye NoFollow uygulamak, sık yapılan hatalardan. İdeal denge, web sitenizin yapısına ve amacına göre şekillenmelidir.
Outgoing Linklere Her Zaman NoFollow Mu Tanımlamalıyız?
“Tüm dış linkler NoFollow olmalı” miti, SEO dünyasında yaygın bir yanılgıdır. Oysa güvenilir kaynaklara verilen DoFollow linkler, sitenizin otoritesini artırabilir. Burada önemli olan, kaliteli ve güvenilir kaynaklara link vermektir.
Referans linkler yalnızca farklı bir web sitesini değil link çıkışı yaptığımız sayfanın da ilişkisellik üzerinden içeriğini tahminler, bu alana ilişkin de ipucu verir. Tüm linkleri NoFollow bu ipucunu ortadan kaldırmak anlamına gelebilir ki bunu istemeyiz zaten.
Özetle; güvenilir, otoriter ve ilgili sitelere verilen DoFollow linkler, hem kullanıcı deneyimi hem de Google’ın doğal link profili açısından faydalıdır.
Fakat tüm linkleri NoFollow yapmamız gereken durumlar da olabilir. Örneğin; dışarıya çok fazla link çıkışı yapan ve düşük crawl budget’a sahip olan bir web sitesinde kısa bir süreliğine Googlebot’un akışı kaçırmaması adına outgoing linkleri NoFollow yapabiliriz.
WordPress’de Outgoing Linklere Nasıl NoFollow Tanımlayabiliriz?
WordPress’de hemen her konuda olduğu gibi outgoing linklere nofollow tanımlama konusunda da pratik çözümler var.
Eğer tüm outgoing linkler rel=”nofollow” olsun diyorsanız, Rank Math’de bu özelliği aktif hale getirebilirsiniz. Tek tuşla tüm akış için düzenleme yapılmış olur.
Alternatif olarak Ultimate Nofollow, Rel Nofollow Checkbox veya External Links eklentilerini de tercih edebilirsiniz. Fakat Rank Math kullanıyorsanız SEO ayarları için tek bir eklenti ile çözmenizi tavsiye ederiz. Veritabanında gereksiz sorgu yaratmamak adına.
Site İçi Link Akışında NoFollow Kullanımı
Outgoing linklerde olduğu gibi site içi akışta da NoFollow tercih edebiliriz fakat çok dikkat almak gerekir tabi ki.
Sıklıkla uygulanan bir taktik olarak SEO değeri taşımayan gizlilik politikası, şartlar ve koşullar vb. sayfalara noindex tanımlanır.
Açıkçası özellikle Footer’da konumlandırdığımız bu tip linklerin NoFollow işaretlenmesi noktasında daha yakınım. Tabi müthiş bir etki düzeyi öngörmüyorum fakat sınırlı da olsa crawl budget’ı iyileştireceğini düşünüyorum.
Diğer taraftan benzer şekilde daha iyi bir gezinme deneyimi için akışa eklenen widget’ların linkleri vs. NoFollow olarak işaretlenebilir.
Akışta gereksiz yere NoFollow kullanmak crawl akışını kesme ihtimaline sahip olduğundan dolayı kurguyu dikkatli yapmak gerekir.
Sınırlı bir alana müdahale edilmesi gerektiğini ve agresif bir kurgudan kaçınılması gerektiğini düşünüyor ve tavsiye ediyorum.
Sponsored ve UGC Link Attribute’larına Bakalım
SEO dünyası sürekli evrilirken ve değişirken yeni link türleri de hayatımıza giriyor. Sponsored ve UGC, bu yeni türlerin başında geliyor.
Sponsored, ücretli içerikler için kullanılırken, UGC ise kullanıcı tarafından oluşturulan içeriklerdeki linkler için tercih ediliyor.
Özetle;
DoFollow ve NoFollow linkler, SEO stratejimizin vazgeçilmez parçalarıdır. DoFollow linkler otorite aktarımını sağlarken, NoFollow linkler bu aktarımı sınırlar. Unutmamamız gereken nokta; Google artık NoFollow linklerini de bir “ipucu” olarak değerlendiriyor.
Link stratejinizi oluştururken, içeriğin kalitesini ve güvenilirliğini ön planda tutun. Tüm dış linkleri NoFollow yapmak yerine, güvenilir kaynaklara DoFollow link vermeyi düşünün. Site içi linklerde ise NoFollow kullanımını sınırlı ve stratejik tutun.
SEO dünyası sürekli evrildiğinden, Sponsored ve UGC gibi yeni link türlerini de göz ardı etmeyin. En önemlisi, kullanıcı deneyimini ve sitenizin genel kalitesini her zaman öncelikli tutun. Çünkü Google’ın asıl amacı, kullanıcılara en iyi içeriği sunmaktır.
Bir içeriğin daha sonuna geldik. Umarım amacına ulaşan ve sizler için fayda üreten bir içerik olmuştur. Geri bildirimlerinizi mutlaka bekliyorum.