Crawl Depth
SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) stratejisinin temelinde, bir internet sitesinin hedef kelime gruplarında arama motorunda görünür sıralama sonuçları elde ederek organik görünürlüğünü artırması yer alır ve bu temel hedefi gerçekleştirebilmek adına en önemli nokta hiç şüphesiz arama motoru botlarının web sayfalarını sorunsuz ve doğru sıklıkta tarayabilir olmasıdır.
Arama motoru botlarının internet sitemizi crawl (tarama) sürecini robots.txt (taranmasını istemediğimiz sayfaları disallow etmek) ve sitemap (botlara bir yönerge sunarak tarama frekansı ve sıklığıyla ilgili yönlendirmek) dosyalarıyla belirli ölçüde organize ederek birincil öncelikteki hedef sayfalarımızın crawl akışında daha ağırlıklı pay sahibi olmasını sağlayabilir, diğer bir ifadeyle crawl budget (tarama bütçesi) optimizasyonu yapabiliriz. Tarama bütçemizi optimize ederken dikkat etmemiz gereken noktalardan biri de, botların hedef sayfalarımızı tararken izlediği yoldur.
Web sayfalarının crawlability performansı noktasında belirleyici kavramlardan biri olan crawl depth (tarama derinliği), ana sayfayı çıkış noktası kabul eden arama motoru botlarının, web sitesi içerisindeki sayfalara kaçıncı tıklamada yani düzeyde ulaştıklarını ifade eder.
Crawl Depth Neden Önemli?
İnternet sitemize yeni eklenen bir hizmet, blog, ürün ya da kategori sayfasının arama motorunda sıralama alması ve optimize edilen bir sayfa yapısındaki değişimin sıralama sonuçlarına yansıması için geçen süre ilgili sayfanın ne sıklıkla tarandığıyla ilgilidir.
Arama motoru botlarının bir internet sayfasına akış içerisinde bir, iki ya da üçüncü adımda yani derinlikte ulaşması, o sayfanın crawl akışı içerisinde belirgin bir paya sahip olduğunu gösterir ve bu durum da akış içerisinde daha derinde yer alan sayfalara kıyasla daha sık taranmasına zemin hazırlar. Bu noktada botların da kullanıcı gibi davrandığını ve tarama yaparken kolay ulaşılabilir sayfaları tercih ettiğinin altını çizmemiz gerekir.
John Muller’in Google Webmaster Central’da bir e-ticaret sitesinin mimarisiyle ilgili soruya verdiği yanıt, tarama derinliğinin arama motoru botları açısından ifade ettiği anlamı netleştirmesi açısından oldukça önemli;
Videoya 31:09’dan itibaren baktığımızda Muller’in;
“What does matter for us a little bit is how easy it is to actually find the content. So especially if your homepage is generally the strongest page on your website, and from the homepage it takes multiple clicks to actually get to one of these stores, then that makes it a lot harder for us to understand that these stores are actually pretty important.
On the other hand, if it’s one click from the home page to one of these stores then that tells us that these stores are probably pretty relevant, and that probably we should be giving them a little bit of weight in the search results as well.
So it’s more a matter of how many links you have to click through to actually get to that content rather than what the URL structure itself looks like.”
yanıtını verdiğini görüyoruz. Bu yanıtta özellikle “how many links you have to click through to actually get to that content” ifadesinin altını çizmemiz gerekiyor.
Özellikle binlerce sayfaya sahip olan bir internet sitesinde elbette tüm sayfaları yüzeye yakın noktalarda erişilebilir hale getirmek mümkün değildir fakat burada da bir önceliklendirme yaparak crawl akışına müdahale edilebilir.
Örneğin; bir e-ticaret sitesinde kullanıcıların arama eğilimi çoğu zaman ana kategori, alt kategori, marka ve ürün kapsamlı şekillenir. Ana sayfadaki akış içerisine kategori ve marka sayfalarının dahil edilmesi, arama motoru botlarının daha ilk adımda hedef sayfalara ulaşabilmesini sağlarken takip eden adımlarda ise ana kategorilerin kapsadığı alt kategorileri ve ürünleri crawl akışına katmasına yardımcı olur.
Tüm bunlara baktığımızda; ana sayfa yani Level 1 düzeyine yakın hedef sayfaların arama motoru botları tarafından crawl akışı içerisine daha sık dahil edildiğini ve internet sitemiz içerisinde yer alan tüm sayfaları Level 1’e mümkün olduğunca yakın konumlandırdığımız takdirde tarama bütçesini efektif kullanarak internet sitesi geneline yaymanın ve dolayısıyla bütüncül bir organik performans artışına zemin hazırlamanın mümkün olduğunu söylemeliyiz.
Crawl Depth Nasıl Optimize Edilir?
Tarama derinliğini optimize ederken kullanabileceğimiz teknikler ile tarama bütçesi optimizasyonunun belirli noktaları kesişir ve bu noktaları genel olarak teknik SEO optimizasyonlarının yanında kullanıcı deneyimini geliştirmeye yönelik aksiyonlar olarak da tanımlayabiliriz.
Header ve Footer Menü
Kullanıcının ve arama motoru botlarının hedef sayfalara mümkün olan en kolay şekilde ulaşabilmesi adına web sitesi mimarisi içerisinde header ve footer menü yapılarının aktif olarak kullanılması oldukça önemlidir.
Header bölümünden farklı olarak footer yapısı içerisinde dijital dünyada popüler yani doğrudan dönüşüm getirebilecek ürün gruplarına yer verilmesi sık rastlanan bir durumdur. Yine sunulan hizmetin etrafında şekillenen blog sayfaları ile performans kazanılması açısından bu sayfaların footer yapısına dahil edilmesi de tarama derinliği ve otorite aktarımına yönelik bir stratejidir.
Sidebar, Breadcrumb ve Internal Link
İnternet sitemizdeki tüm sayfaları ana sayfaya yakın bir noktaya konumlandırmak adına sidebar’ın yanında breadcrumb yapısını da kullanabilir, internal link akışıyla (her ne kadar büyük ölçekli sitelerde hayli zor olsa da related product – related blog vb. yapılar kullanılabilir) arama motoru botlarının tüm sayfalarımıza belirli bir düzeyde (tavsiye edilen 1-3 arasıdır), ulaşmasına yardımcı olabiliriz.
Burada elbette tüm sayfalarımızı Level 1 ya da 2’de konumlandırmamız mümkün olmayabilir. Dolayısıyla önem sırasına bağlı bir kurgu oluşturulması çok daha doğru bir yaklaşım olacaktır.
Crawl Depth Nasıl Ölçülür?
İnternet sitemizin iç ve dış segmentlerini analiz ederken kullandığımız 3. parti analiz araçlarının birçoğu tarama derinliğiyle ilgili bilgi sahibi olmamızı sağlar.
Ahrefs, Semrush ve Screaming Frog gibi popüler analiz araçlarına ek olarak işlevsel araçlardan biri olan Seolyzr ile tarama derinliğiyle ilgili detay analizler yaparak site mimarisindeki optimizasyon sonrası değişimleri takip edebiliriz.
Konuyla İlgili;
https://whatis.techtarget.com/definition/crawl-depth
https://www.searchenginejournal.com/google-click-depth-matters-seo-url-structure/256779/