Off Page (Site Dışı) SEOSEO

Backlink Nedir? A’dan Z’ye Backlink Rehberi

Arama motoru optimizasyonu denildiğinde akla ilk gelen kavramlardan biri olan backlink, web sitelerinin organik performansı üzerinde doğrudan ya da dolaylı etki sahibi faktörler içerisinde belki de en çok tartışılan faktördür.

Backlink Nedir?

Backlink (geri bağlantı); bir internet sitesinin başka bir internet sitesini referans etmesi olarak tanımlanabilir. Bilimsel yayınlarda, kitaplarda ya da dergilerde sıklıkla karşılaştığımız kaynak gösterme ya da alıntı gibi tekniklere benzetebileceğimiz backlink, marka bilinirliği, tarama bütçesi optimizasyonu ve otorite kazanımı noktalarında SEO stratejisini beslemesi itibariyle hayli değerli bir çalışma alanıdır.

Burada backlink çalışmalarının değer üretebilmesinin arkasında yatan kabulün doğru strateji yani “ilişkisellik ve otorite” kavramlarından ödün vermemek olduğunun altını çizmem gerekir.

Örneğin; Akustik Proje ve Akustik Rapor hizmeti sunan bir markanız için backlink stratejisi çalışıyorsunuz ve stratejiniz itibariyle doğal yollarla backlink kazanımını değil satın almayı tercih ediyorsunuz.

Bu noktada inşaat ya da mimarlık sektörüyle ilgili kişisel ya da kurumsal bloglar veya dergiler ideal ve “ilişkisellik” kavramını karşılayan seçenekler olacaktır. Fakat markanız için sağlık ya da cilt bakım blogu tercih etmeniz sektörünüzle herhangi bir kesişim noktası bulunmayan web sitelerinden anlamsız referanslar almaktan başka bir işe yaramayacaktır.

Backlink çalışması örneği

Elbette otoriteye bağlı olarak bu backlink çalışmalarının sınırlı da olsa etkisi görülebilir fakat ideal dünyada markanız için doğru tercih, bire bir eşleşen ya da yakın sektörlerdeki fırsatları değerlendirmektir. Peki backlink stratejisi oluştururken otorite kavramına nasıl yaklaşmak gerekir? Bu ve backlink kazanımı noktasında yanıtı merak edilen birçok soruyu içeriğimin devamında bulabilirsiniz.

Backlink Almak Neden Önemlidir?

Web sitesinin mevcut durumunu ve ihtiyaçlarını dikkate alarak şekillenen bir backlink stratejisi ile

  • Arama motoru botlarına özellikle SEO görünürlüğü hedeflediğimiz sayfa yapılarımız için anlamlandırma sürecini destekleyecek ve kısaltacak sinyaller gönderebilir,
  • Hedef kitlemizin kümelendiği alanlarda görünür olarak marka bilinirliğimizi geliştirebilir ve bu alanlardan kazandığımız trafik ile dönüşüm hedeflerimizi destekleyebilir,
  • Google ile yeni tanışan bir web sitesi olduğumuz senaryoda arama motoru botlarının web sayfalarımızı tarama, dizine ekleme ve anlamlandırma süreçlerini hızlandırabilir,
  • Arama motoru botlarına otoriter web sayfalarına sahip olduğumuzu ve bu web sayfalarının kullanıcı için değer üreten niteliği ile ön plana çıkması gerektiğini ifade edebiliriz.

Backlink Nasıl Alınır?

On Page (Site İçi) ve teknik SEO noktasında aldığımız aksiyonları destekleyerek organik görünürlüğümüzün gelişimine ivme katabilecek kaliteli geri bağlantılar kazanma noktasında Google’ın yaklaşımı, bu bağlantıların “doğal” olması gerektiği yönündedir. Fakat çoğu zaman teorideki bu ifade pratiğe uymaz ve belirli noktalarda arama motoru optimizasyonu çalışmalarımızı desteklemek, hızlandırmak ya da ivme kazandırmak adına backlink stratejisine ihtiyaç duyarız.

Backlink stratejisi oluştururken SEO’nun gerçeklerini de dikkate almamız ve doğal kazanımlara ilişkin detaycı bir bakış açısının yanında ücretli backlink alımlarını da stratejimiz içerisine dahil etmemiz gerekir. Elbette burada da bir önceki satırlarda ifade ettiğim gibi “ilişkisellik ve otorite” kavramlarından ödün vermeden hareket etmek ve Google’ın idealdeki yaklaşımına en yakın noktaya ulaşmak önemlidir.

Konunun, hizmetin ya da ürünün uzmanı tarafından detaycı ve kullanıcıya fayda üretmek adına hazırlanan bir içeriğin, organik görünürlüğü ve marka bilinirliği ile sektörün ünlü bloglarından birinde yayınlanması hiç şüphesiz Google’ın “yapay” olarak değerlendireceği bir çalışma olmayacaktır.

Örneğin; SEO danışmanlığı verdiğimiz bir hukuk bürosunun hizmet sunduğu alanların başında gelen ecrimisil davası ve ortaklığın giderilmesi davası web sayfaları için backlink çalışması yapmak istiyoruz.

Yapacağımız çalışma için “Gayrimenkul Davalarına Genel Bir Bakış ya da Ecrimisil Davalarında Süreç Nasıl İşler?” vb. formatında bir tanıtım yazısının doğrudan avukatlar tarafından oluşturulmasını sağlayabilir, böylelikle uzmanlık noktasında ideal düzeyi yakalayabiliriz.

Yine oluşturulacak içerikte özellikle üzerinde durmak istediğimiz davalarda kullanıcıların yanıtını hayli aradığı soru ve/veya sorunlara yer vererek kullanıcı için fayda üretecek bir içerik hedefleyebilir, son aşamada ise bu içeriğin yakın ya da aynı sektörde yer alan bir web sitesinde yayınlanmasını sağlayarak çalışmamızı tamamlayabiliriz.

Backlink stratejimizde yer vermeyi planladığımız ücretli alımlarda backlink alabileceğimiz mecraları belirlerken aşağıda detaylandıracağımız noktalara dikkat etmek önemlidir:

  • Mecranın organik performansı ve bu performansın trendini değerlendirebiliriz. Örneğin; Ahrefs datalarına göre aranma hacimlerinin normal düzeyde seyrettiği bir sektörde aylık periyotta ortalama 90K organik ziyaretçi çeken bir web sitesini düşünelim.

Dışarıdan baktığımızda gayet iyi olarak nitelendirebileceğimiz bu ziyaretçi sayısı son 6 aylık periyotta düzenli olarak azalıyor olabilir. Elbette detayda hangi kelime gruplarından trafik kaybedildiğine bakılması gerekir fakat sıralama alınan sorgu sayısı ve paralelde organik trafikte belirgin bir azalma varsa bu çoğu zaman web sitesinin performansının negatif seyrettiğini işaret eder. Dolayısıyla böyle bir durum mevcutsa mutlaka değerlendirmede bu noktayı dikkate almamız gerekir.

  • Mecranın halihazırda sıralama aldığı kelime grupları ve bu kelime gruplarındaki performansını inceleyebiliriz. Örneğin; cilt bakım ürünleri kategorimiz için backlink çalışması yapacağız ve araştırmalarımız esnasında kişisel bir blog ile karşılaştık. Blogu detaylarıyla incelediğimizde cilt bakımına yönelik tavsiyeler verdiğini ve bu kategoride hedeflediğimiz yanal kelime gruplarında performans aldığını görüyoruz. Bu durumda ilgili web sitesi dikkate aldığımız diğer noktalarda herhangi bir sorunu yoksa backlink stratejimizde yer verebileceğimiz ideal alanlardan biri olarak çalışma sistematiğimize dahil olacaktır.
  • Ahrefs ya da Semrush gibi analiz araçlarını kullanarak backlink stratejimize dahil etmeyi planladığımız mecranın daha önce hangi web sitelerine bağlantı verdiğini ( illegal ya da illegale yakın sektörleri besleyen bir platformda markamızın yer almasını istemeyiz) inceleyebiliriz.

Burada bağlantı verilen web sitelerinin yanı sıra bağlantı sayısı noktasında da belki değerlendirme yapmak gerekir. Organik performansı yüksek ve hedef web sayfalarımızla eşleşen kelime gruplarına sahip halihazırda rakiplerimizin geri bağlantı almadığı bir mecrada görünür olmak, backlink çalışmasının değerini hiç şüphesiz artıracaktır.

Backlink Alma Yolları

Doğal ya da ücretli backlink almanın birçok yolu vardır ve bu yolların her birinin backlink stratejisi içerisindeki ağırlığı internet sitesinin mevcut durumdaki ihtiyaçlarına ve SEO danışmanının ve markanın yaklaşımlarına bağlı olarak değişkenlik gösterebilir.

Kişisel bir markanın internet sitesi için yapılması planlanan backlink çalışmalarında “forum ya da bloglarda yazarlık yapmak” ön plana çıkan bir seçenekken birçok çözüm ortağına sahip olan kurumsal bir marka için “tedarikçilerden backlink talep etmek” ilk adımda dikkate alınması gereken teknik olacaktır.

Rakiplerin Backlink Profillerini İncelemek

Backlink stratejimizi şekillendirmeye nereden başlayacağımız ile ilgili soru işaretlerimiz varsa hedef kelime gruplarımızda arama motorlarında değer üreten ve organik görünürlüğe sahip olan rakiplerimizin backlink profillerini incelemek ideal çıkış noktalarından biridir.

Rakiplerimizin backlink profilini incelemenin stratejimize doğrudan iki katkısı vardır. Bu iki noktayı detaylandırmak istersek:

  • Rakiplerimiz otorite ve ilişkisellik kavramları etrafında değer yaratacak backlink çalışmaları yapmış olabilir ve bu çalışmaları yaptıkları mecraları listeleyerek eforumuzu hedef odaklı alanlara yönlendirebiliriz.
  • Rakiplerimizin hedef kitlemizin kümelendiği alanlarda görünür olduğunu varsaydığımız senaryoda aynı alanlarda görünür olarak rekabet edebilirlik düzeyimizi ve marka bilinirliğimizi artırabiliriz.

Sektördeki paydaşların backlink profillerini incelerken çıktıları ve kullanışlı arayüzleri ile fark yaratan en popüler SEO araçları Ahrefs ya da Semrush’ı tercih edebiliriz.

Trendleri Yakalayan ya da Trend Olabilecek İçerikler Üretmek

Google’ın ideal şartlarda tavsiye ettiği “doğal” backlink kazanımı noktasındaki en önemli yaklaşımlardan biri trendleri yakalayan ya da trend olabilecek içerikler üretmektir. Hedef kitlemizin arama eğilimlerini ve sektördeki güncel gelişmeleri dikkate alarak “kullanıcı” odağında oluşturacağımız değer üreten içeriklerin dijital dünyanın farklı alanlarında paylaşılması ve etkileşim alması, doğal backlink kazanımı ile backlink profilimizi geliştirmemize yardımcı olur.

Örnekle açıklamak istersek; bir cilt bakım kliniğinin sonbahar aylarında “Kış Aylarında Cildinizi Koruyacak 7 Bakım Önerisi” başlıklı bir blog içeriği yayınladığını ve bu içeriğin halihazırda kayda değer organik performansa sahip olan cilt bakım kliniğini ziyaret eden kullanıcılar tarafından sosyal medyada ve forum, blog vb. web sitelerinde paylaşıldığı düşünelim. Bu durumda cilt bakım kliniğimiz, kullanıcı için değer ve fayda üreten bir içeriği doğru zamanda kurgulamanın ödülü olarak “doğal” yollarla backlink kazanımı elde etmiş olacaktır.

Forum ya da Bloglarda Yazarlık Yapmak

Kullanıcıların etkileşimli bir dünya yarattıkları forum ve bloglarda (uzmanlığımız olan alanlarda) yazarlık yaparak backlink kazanmamız mümkündür.

Örneğin; X hukuk bürosunun internet kullanıcılarının hukuki problemlerinde destek bulması amacıyla oluşturulan etkileşim düzeyi yüksek bir forumda üyelik oluşturduğunu düşünelim.

Forumda yer alan sorulara kullanıcıya fayda sağlayacak bir şekilde yanıt verdikten sonra eğer ilgili konuda daha detaylı bir görünüm sunan sayfa yapısına sahipsek yanıtımızın sonuna “Daha detaylı okuma için; —– ya da daha fazlası için; —–” vb. formatlarda link bırakabilir, böylelikle uzmanlığımız olan bir konuda kullanıcı için değer üretirken web sayfalarımızı besleyebiliriz.

Elbette bu tekniği kullanmadan da backlink kazanımı mümkündür. Üyelik profiline web sitemizin linkini bağlamak ya da misafir yazarlık yaptığımız bir blogda kişisel bilgilerimizin yer aldığı alanda web sitemizi görünür kılmak da dikkate alınması gereken seçeneklerdir.

Tedarikçilerden Backlink Almak

Çoğu zaman kurumsal markalar için mükemmel backlink kazanım stratejilerinden biri olan tedarikçilerden backlink almak, çözüm ortağı olduğumuz markaların web sitelerinde görünür olmayı ifade eder. Tedarikçilerimizle iletişime geçerek web sitelerinde bu tip bir alan varsa markamızı dahil etmelerini rica edebilir, böylelikle farklı alanlardan doğal yollarla backlink kazanabiliriz.

Web Sitelerinde Backlink Profilini Kontrol Etmek

Web sitenizin backlink profilini düzenli olarak takip etmek ve rakiplerinizin backlink stratejilerini anlamlandırabilmek adına Ahrefs ve Semrush gibi hayli popüler SEO araçlarını tercih edebileceğiniz gibi doğrudan Google’ın çıktılarını inceleyebileceğiniz Search Console’u da kullanabilirsiniz.

Burada kullanılacak tool’un amaca bağlı olarak da değişkenlik gösterdiğini ifade etmem gerekir. Yönettiğiniz ya da sahibi olduğunuz bir web sitesinin backlink profiline ilişkin verileri Search Console’dan alabilirsiniz fakat rakiplerinizin backlink profillerini incelemek adına Semrush, Ahrefs ya da farklı araçlar tercih etmeniz gerekir.

Ahrefs’de Backlink Profili İncelemek

Web sitenizin backlink profilini incelemek ve takip etmek adına kullanabileceğiniz SEO araçlarından biri olan Ahrefs, geri bağlantının tipini (dofollow, nofollow vb.) ve yarattığı etkiye ilişkin tahmini metriklerin yanı sıra broken backlinks, internal backlinks ve link intersect alanlarıyla backlink noktasında detaycı bir görünüm sunar.

Ahrefs ile backlink profili analizi

Ahrefs’in “Backlink profile” kırılımında kullanabileceğiniz birçok değerli özellik bulunmakla birlikte bunların içerisinde rakiplerinizin sahip olduğu fakat sizin sahip olmadığınız backlinkleri tespit etmenize yardımcı olan “link intersect” hiç şüphesiz ön plana çıkar.

Ahrefs Link Intersect

Link kesişimlerini incelemek istediğimiz domainleri hedef olarak ekledikten sonra “show link opportunities” diyerek potansiyel fırsatlara detaylarıyla göz atmaya başlayabilirsiniz.

Ahrefs Backlink Kesişimi İnceleme

Yukarıdaki örneğimizde “all intersections” seçeneği aktif olduğundan dolayı bir web sitesinin sahip olduğu fakat diğerlerinin sahip olmadığı backlinkleri de görüntüleyebiliriz. Eğer burada üç web sitesinin de sahip olduğu fakat bizim sahip olmadığımız geri bağlantıları görmek isteseydik yalnızca “3 targets” seçeneğini işaretlememiz gerekirdi.

Ahrefs’in bir web sitesinin backlink profiline ilişkin çıktığı verdiği alanlardan biri de backlinke sahip olmasına karşın 404 yanıt kodu döndüren sayfalardır. Örneğin; binlerce ürünü olan bir e-ticaret sitesine sahipsiniz ve ürünlerinizden birini tanıtım amaçlı inceleyen blogger, daha fazla bilgi almak isteyen kullanıcıları için ilgili blog içeriğine ürününüzün linki yerleştirdi.

Zaman periyodu içerisinde bu ürün markanızın yelpazesi içerisinden çıkarıldığından dolayı ilgili ürün sayfasını kaldırdınız ve arama motoru botları ve kullanıcılar bu sayfaya ulaşamadığından dolayı 404 yanıt kodu ile karşılaşmaya başladı. Bu durumda Ahrefs’de backlink profilinizi incelerken “broken backlinks” alanında kaldırdığınız ürün sayfasını ve bu sayfayı referans eden backlinki göreceksiniz.

Google her ne kadar 404 sayfaların yönlendirilmemesi ve bu sayfaları ziyaret eden kullanıcıların kreatif tasarımlar ile web sitesi akışına yeniden kazandırılması gerektiğini ifade etse de otorite ve ilişkisellik yönünden değerli backlink alanlarından herhangi bir kazanım metoduyla alınan backlinklerin ulaşılabilir bir sayfayı beslemesi adına 404 yanıt kodu döndüren sayfanın ilişkili bir alana yönlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum.

Örneğimiz üzerinden bakarsak; ürün yelpazesinden kaldırılan fakat değerli bir bağlantıya sahip olması itibariyle “bence” yönlendirilmeyi hak eden bu ürün sayfasını varsa ürünün farklı modellerinin listelendiği bir sayfaya ya da yer aldığı kategori sayfasına yönlendirilmesi gerekiyor. Nitekim Ahrefs’in “broken backlinks” çıktılarını vermesinin temelinde yatan nokta da kaybedilen backlinklerin tekrar kazanımı ve değerli geri bağlantıların SEO performansını destekleme ihtimali.

Ahrefs’de web sitenize geri bağlantı veren domainleri ve bu domainlere ilişkin detayları “referring domains” alanında bulabilirsiniz. Yine web sitenizin sahip olduğu backlinklerin hangi “metinlerden” geldiğini “anchor” alanından takip edebilir, sahip olduğunuz backlinkleri ip adreslerini “refering ips” kırılımda inceleyebilirsiniz.

Ahrefs Refering Domains

Backlink profilinde kullanabileceğimiz diğer alanlara kıyasla nispeten yeni bir alan olan “internal backlinks” sekmesinde ise web sitenizin iç link akışını ve bu akıştan hangi sayfanın ne yoğunlukta beslendiğini ve organik performansını takip edebilirsiniz.

Ahrefs Internal Backlinks

Search Console ile Backlink Profili İncelemek

Google’ın web sitesi yöneticilerine sunduğu ücretsiz araçlardan biri olan Search Console, bir web sitesinin organik performansını etkileme potansiyeline sahip metriklerin önemli bir kısmına ilişkin çıktılar vermesi ve bu çıktıların doğrudan Google tarafından sağlanması itibariyle hayli değerli bir alandır.

SEO stratejinizi şekillendirirken mutlaka kullanmanız gereken bu analiz aracının sunduğu önemli özelliklerden biri de web sitenizin backlink profilidir. Search Console’a giriş yaptıktan sonra sol bölümde yer alan “Links (Bağlantılar)” sekmesine tıklayarak;

  • External Links (Dış Bağlantılar): Web sitenize dijital dünyadaki diğer web sitelerinde gelen bağlantıların yer aldığı bölümdür.
  • Internal Links (İç Bağlantılar): İç link akışından en yoğun payı alan web sayfalarınızı inceleyebileceğiniz bölümdür.
  • Top Linking Sites (En Çok Bağlantı Veren Siteler): Web sitenize backlink veren web sitelerinin bağlantı sayısına göre sıralandığı bölümdür.
  • Top Linking Text (En Çok Bağlantı Veren Metin): Web sitenizin geri bağlantılarında kullanılan metinleri inceleyebileceğiniz bölümdür.

kırılımlarında Google’ın çıktılarını inceleyebilirsiniz.

Search Console'da backlink profilinize ilişkin detaylı çıktılar bulabilirsiniz.

Search Console’dan SEO görünürlüğü hedeflediğiniz sektördeki paydaşların web sitelerinin backlink profillerine ilişkin çıktıları almak mümkün olmadığının altını çizmemiz gerekir.

Google’ın backlink profiline ilişkin verdiği bu çıktıları;

  • Düzenli kontroller ile olası spam backlink saldırılarını erken dönemde fark ederek müdahale etmek.
  • Link building çalışmalarına başladıysak odaklanılan sayfa ve text’lere göz atmak.
  • Google’ın backlink profilini şekillendirirken dikkate aldığı web sitelerini incelemek.
  • Organik performans hedefine karşın internal link akışından yeterince pay almayan ve beslenmeyen web sayfalarını tespit etmek.

amacıyla kullanabilirsiniz.

Son olarak; Search Console’da “Links” sekmesi altında yer alan tüm verilerin Google Sheets, Excel ya da CSV aracılığıyla export edilebileceğine ifade etmeliyim.

Search Console çıktılarını export etmek mümkündür.
Backlink alırken yalnızca otoriteye mi odaklanmalıyız?

Hayır, ücretli backlink alımlarında tercih edeceğimiz web sitesi belirken yalnızca Ahrefs, Semrush ya da diğer SEO araçlarının çeşitli bileşenleri dikkate alarak oluşturduğu DR ya da DA gibi otorite puanlarını dikkate almak büyük bir hata olacaktır.

Backlink almayı planladığımız web sitesinin;

  • Daha önce hangi sitelere hangi tekniklerle link verdiği,
  • Sıralama aldığı sorgular, bu sorgulardaki pozisyonları ve ilgili sorguların markamızın hedef kelime gruplarıyla benzerliği,
  • Organik performans trendinin ne yönde değiştiği,
  • Marka bilinirliği ve dijital dünyadaki yeri,
  • Markamız ile ortak kategorileri, ürünleri ya da hizmetleri

tercih yaparken dikkate almamız gereken noktalardır. Elbette web sitemizi referans edecek mecranın arama motoru botlarının değer verdiği otoriter bir alan olması önemlidir fakat tek başına otoriteyi dikkate alarak ilerlemek, backlink çalışmalarının bir değil birkaç yönünün eksik kalmasına zemin hazırlar.

erentcolak

Merhaba, ben Eren. Lise yıllarında ilgi duymaya ve yakından ilgilenmeye başladığım blog ve web dünyasına 2017 yılında önemli bir adım attım. Üniversite yıllarımda başladığım bu macerada Kocaeli Üniversitesi Endüstri Mühendisliği lisans eğitimini başarıyla tamamladıktan sonra yalnızca SEO dikeyinde değil dijital pazarlamanın tüm çalışma alanlarında doğrudan çalışma fırsatı buldum. SEO’yu yalnızca bir kariyer hedefi ve/veya son dönem trendleri ile beraber popüler olan bir çalışma alanı olarak görmüyor, danışmanlık verdiğim tüm markalarda istisnasız organik büyüme ve katma değer sağlama hedeflerine hizmet edecek detay stratejiler ile ilerliyorum. Profesyonel hayatımın dışında okumayı, izlemeyi ve yazmayı severim. Okuduklarımı ve izlediklerimi yazmak ise bana en keyif veren hobilerimdendir. Özellikle tarih, finans ve psikoloji ekseninde okumalar yapmak ve detayda ilgi duyduğum spesifik konuları yakından takip etmek benim için çok değerli. Günümün bir bölümünü mutlaka kedim Nuriye’ye ayırıyor, SEO operasyonlarına onu da dahil ediyorum.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu